000 09174namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250223033302.0
008 240925s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aايداع
082 0 4 _a302.231
092 _a302.231
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.15.01.M.Sc.2023.سم.م
100 0 _aسمر يحيى إبراهيم أحمد الدجدج،
_eإعداد.
245 1 0 _a معالجة الدعاة للقضايا الدينية بالفضائيات العربية وعلاقتها باتجاهات الشباب نحوها"/
_cإعداد سمر يحيى إبراهيم أحمد الدجدج؛ إشراف أ.د.محمد المرسي.
246 1 5 _a" Preachers' treatment of religious issues on Arab satellite channels and its relationship to youth attitudes towards "
264 0 _c2023.
300 _a 210ورقة:
_b إيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _a ببليوجرافيا: اوراق199-209.
520 _aعلى عينة من برامج الدعاة الجدد التلفزيونية بالفضائيات العربية قوامها ثلاثة برامج تنتمي لثلاث قنوات فضائية عربية عامة تنوعت ما بين حكومية (القناة الأولى المصرية )، وخاصة (ON E- DMC)، وقد شملت عينة الدراسة دورة برامجية لكل برنامج خلال الفترة من (يناير 2021 إلى مارس 2021). وقد استهدفت التعرف على القضايا الدينية التي يتم تناولها في برامج الدعاة الجدد، وكذا التعرف على مظهر الدعاة الجدد وأسلوبهم ومستواهم اللغوي ومدى تقديمهم لقيم الإسلام الوسطي ومدى تقديمهم للقضايا الخلافية المثيرة للجدل، والتعرف على أساليب عرضهم للقضايا والموضوعات الدينية والأساليب الإقناعية المستخدمة والتعرف على مدى تأثير معالجتهم للقضايا الدينية على اتجاهات الشباب نحوها . • دراسة ميدانية : على عينة عمدية قوامها 400 مفردة من الشباب المصري (18-35) عام الذي يشاهد برامج الدعاة الجدد التلفزيونية من محافظات (القاهرة، كفر الشيخ والمنيا). وقد استهدفت التعرف على اتجاهات الشباب نحو القضايا الدينية التي يتم تناولها فى برامج الدعاة الجدد ، ومدي اقتناع هم بالدعاة الجدد ومضمون برامجهم، والتعرف على تقييم الشباب لبرامج الدعاة الجدد بالفضائيات العربية. وقد توصلت الرسالة إلى مجموعة من النتائج منها : 1- جاء الحديث المباشر في مقدمة القوالب البرامجية في حلقات البرامج عينة الدراسة وذلك بنسبة 57.7 %، يليه الحوار بنسبة 41.5% ثم سؤال وجواب بنسبة 0.8%. 2- جاء تفسير القرآن والأحاديث النبوية في مقدمة الموضوعات الدينية التي تناولتها البرامج عينة الدراسة . 3- حرصت جميع البرامج عينة الدراسة على تقديم قيم الدين الإسلامي الوسطي والبعد عن التشدد والتعصب في الآراء وذلك خلال جميع حلقاتها. 4- جاء برنامج لعلهم يفقهون في مقدمة البرامج التي يشاهدها المبحوثون للداعية خالد الجندي والداعية رمضان عبد المعز، يليه برنامج كنوز للداعية مصطفى حسني ثم قلوب عامرة لنادية عمارة. 5- جاء الداعية مصطفى حسني في مقدمة الدعاة الجدد الذين يحرص على مشاهدتهم المبحوثون، يليه رمضان عبد المعز ثم خالد الجندي ثم نادية عمارة في الترتيب الرابع يليها سعد الدين الهلالي. 6- جاء في مقدمة أسباب حرص المبحوثين على مشاهدة داعيتهم المفضل أنه معتدل ووسطي يليه أن أسلوبه يعجبهم، ثم أنه يطرح موضوعات تهمهم. 7- جاء في مقدمة عوامل انجذاب المبحوثين لمتابعة الدعاة الجدد أنهم يهتموا بقضايا المبحوثين، يليها أنهم يهتموا بقضايا حياتية ثم أن لغتهم سهلة بسيطة.
520 _aThe problem of the study is based on Preachers' treatment of religious issues on Arab satellite channels and its relationship to youth attitudes towards, and the study has paid attention to the youth category as an important segment of society and has special requirements. The study aimed to monitor the treatment of religious issues by new preachers on Arab satellite channels through the following: Analytical study: On a sample of the new preachers' television programs in Arab satellite channels consisting of three programs belonging to three public Arab satellite channels that varied between governmental channel (Channel One- Egyptian public channel), and private channels (ON E & DMC), the sample of the study included a programmatic cycle for each program during the period from (January 2021 to March 2021). It aimed to identify the religious issues treated in the programs of the new preachers, as well as to identify the appearance of the new preachers, their style, their linguistic level, the extent to which they present the values of moderate Islam and the extent to which they present controversial issues, and to identify the methods of presenting religious issues and topics and the persuasive methods used and to identify the extent to which their treatment of religious issues affects the attitudes of youth. A field study: On a deliberate sample of 400 individuals of Egyptian youth (18-35) years old who watch the TV programs of new preachers from the governorates of (Cairo, Kafr al-Sheikh, Minya), it aimed to identify the attitudes of young people towards religious issues that are addressed in the programs of new preachers, the extent of their conviction of the new preachers and the content of their programs, and to identify the evaluation of young people for the programs of new preachers on Arab satellite channels. The study reached a set of results : 1- Direct talk came at the forefront of the program templates in the program episodes of the study sample with a percentage of 57.7%, followed by the dialogue programs with a percentage of 41.5%, then the questions and answers programs with a percentage of 0.8%. 2- Interpretation of the Qur’an and the hadiths of the Prophet came at the forefront of the religious topics dealt with in the study sample programs. 3- All the study programs were keen to present the values of the moderate Islam religion and to avoid extremism and fanaticism in opinions, during all its episodes. 4- the program titled “Lalahm Yafkahon- for them to understand” came at the forefront of the programs watched by the respondents by the preacher Khaled Al-Gendi and the preacher Ramadan Abdel-Moez, followed by Kenoz (Treasures) program by the preacher Mustafa Hosni, then From Heart program by Nadia Amara. 5- The preacher Mustafa Hosni came at the forefront of the new preachers whom the respondents are keen to watch, followed by Ramadan Abdul Moez, then Khaled Al-Gendi, then Nadia Amara in fourth place, followed by Saad Al-Din Al-Hilali. 6- At the forefront of the reasons for the respondents' eagerness to watch their favorite preacher was that he is moderate, followed by that they like his style, and then that he raises topics of interest to them. 7- At the forefront of the factors that attract the respondents to follow the new preachers is that they care about issues of life of the respondents, followed by that their language is easy and simple.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aوسائل الاعلام
_2qrmak
_zمصر
650 4 _aالبرامج الدينية
653 0 _aالدعاة الجدد
_aالقضايا الدينية
_aظاهرة الدعاة الجدد
700 0 _aمحمد المرسي
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2023
_cمحمد المرسي
_dعادل فهمي
_dمصطفى عبد الوهاب
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الاعلام
_Dقسم الإذاعة والتلفزيون
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c168038