000 09777namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250223033308.0
008 241002s2023 |||a|||f |m|| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a302.23
092 _a302.23
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.15.01.Ph.D.2023.Na.R
100 0 _aNadeen Essam Nasr,
_epreparation.
245 1 0 _aThe Role of Social Media in Shaping the Images of Egyptian women among teenagers /
_cBy Nadeen Essam Nasr; Under Supervision of Prof. Walid Fathalla Barakat, Prof. Hebatullah El Semary
246 1 5 _aدور مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل صورة المرأة المصرية لدى المراهقين /
264 0 _c2023.
300 _a380 Leaves :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.
504 _aBibliography: pages 222-260.
520 _aThe current study examines the impact of social media in shaping the images of Egyptian women among teenagers. The research problem is rooted in the negative portrayal of women in traditional media and the urgent need for a more positive representation of women on social media. The study aims to determine the images of Egyptian women on social media, specifically Facebook and Instagram, and their impact on teenagers' perceptions. The research method involves a quantitative method that includes data collected from 600 Egyptian teenagers and women through an online survey in order to determine the portrayal of Egyptian women from two perspectives: Egyptian women and teenagers. In addition, the study involves a content analysis of 2000 Facebook and Instagram posts to determine the portrayal of Egyptian women on social media. Key findings from the study indicates that the majority of women believed social media had a positive impact by providing a platform for them to express themselves and access different opinions regarding women's issues. However, they disagreed that social media provides a generally positive image in all its platforms. Age and marital status were found to be significant factors affecting the social roles associated with Egyptian women on social media. Younger generations held more progressive attitudes toward gender and social roles, while single women were associated with more progressive social roles. Teenagers were neutral regarding social media's addressing of women's issues and dissatisfied with the portrayal of Egyptian women on social media. The study concluded that social media played a significant role in how people engaged with content related to Egyptian women. The actual images of ii Egyptian women on social media were found to be multifaceted, reflecting modern and traditional social roles, with beauty and fashion topics receiving more attention on Instagram, while social and awareness topics received more attention on Facebook. The top source of information for social media posts related to Egyptian women was traditional media, suggesting that social media is influenced by and connected to traditional media. In conclusion, the study fills the gap in the literature by exploring how social media shapes teenagers' perception of women, particularly in developing countries like Egypt. The study uses quantitative research methods, and the findings contribute to the existing knowledge of the impact of social media on the portrayal of women and its effects on teenagers' perceptions.
520 _aتركز الرسالة على تأثير وسائل التواصل الاجتماعي على صورة المرأة المصرية وتأثير ذلك على صورتها لدى المراهقين ترجع جذور مشكلة البحث إلى الصورة السلبية للمرأة في وسائل الإعلام التقليدية، والحاجة الملحة لتمثيل أكثر إيجابية لها في وسائل الإعلام. في الوقت الذي تهدف فيه هذه الدراسة إلى التعرف على صورة المرأة المصرية في وسائل التواصل الاجتماعي، وتحديداً Facebook وInstagram، وتأثيرها على تصورات المراهقين لها. وتشمل أسئلة البحث الأساسية أبعاد صورة المرأة الحالية متضمنة الانتقادات السابقة لوسائل الإعلام التقليدية، وصورة المرأة المصرية على منصات التواصل الاجتماعي، ومسئولية المرأة المصرية عن هذه الصورة، خاصة في وسائل التواصل الاجتماعي، ومدى تفاعل المراهقين مع ما ينشر عن المرأة المصرية على مواقع التواصل الاجتماعي ، ودور المرأة في ذلك . كما تؤكد الدراسة على الحاجة إلى تضافر كافة الجهود لتعزيز صورة المرأة المؤثرة في وسائل الإعلام وتوفير منتدى للتعريف الذاتي للمرأة. تتبع الدراسة الأسلوب الكمي. ويكمن الغرض منها استكشاف دور وسائل التواصل الاجتماعي في تشكيل صورة المرأة المصرية بين المراهقين. تتضمن الطريقة الكمية بالبيانات التي تم جمعها من عينة مكونه من 300 امرأة و300 مراهق من خلال استطلاع جرى توزيعه عبر الإنترنت لتقييم صورة المرأة على وسائل التواصل الاجتماعي وتصور المراهقين لهذه الصورة. من ناحية أخرى، تتضمن الدراسة أيضاً تحليلاً للمحتوى؛ تضمن التحليل المرئي والنصي لـ 2000 مشاركة على Facebook وInstagram لتحديد صورة المرأة المصرية على وسائل التواصل الاجتماعي. تكونت العينة من مراهقات ونساء مصريات من المستخدمات النشيطات على وسائل التواصل الاجتماعي في Facebook وInstagram، مع توجه العينة إلى عينات مستهدفة لتحديد المشاركين. تشير النتائج الرئيسية للمسح الذي شمل العينة المستهدفة أن وسائل التواصل الاجتماعي منتشرة على نطاق واسع بين أفراد العينة، حيث أكد 99٪ من المشاركات أنهن يستخدمنها. يتضح أيضاً من النتائج أن 95.3٪ من أفراد العينة يستخدمونها منذ أكثر من خمس سنوات. ظهرت أهمية وسائل التواصل الاجتماعي في الحياة اليومية من خلال اكتشاف أن 93.3٪ من المشاركين يستخدمونها بشكل يومي. وأن الدافع الأكثر شيوعًا لذلك هو لمشاركة المعلومات الشخصية على وسائل التواصل الاجتماعي بغرض التعبير عن الذات بشكل واقعي، متبوعًا بمشاركة المعلومات والمعرفة والخبرة والاحتفاظ بسجل للأفكار والصور الشخصية. Facebook جاء الفيسبوك كأكثر الوسائل استخداما، يليه Instagram و Telegram، كما ذكرت نسبة (40.7٪) من النساء المصريات أنهن يستخدمن وسائل التواصل الاجتماعي من ساعة إلى ثلاث ساعات يوميًا . تتنوع دوافع استخدام وسائل التواصل الاجتماعي بين النساء المصريات وتشمل مواكبة آخر الأخبار، واستخدام وسائل التواصل الاجتماعي كأداة اتصال جديدة وتفاعلية، والحصول على الترفيه، وتلبية الاحتياجات المتعلقة بالعمل. يعتقد معظم المشاركين الذين شملهم الاستطلاع أنهم أفراد ذوو قيمة بنسبة (55.2٪)، ويشعرون بالرضا عندما يتعاونون مع الآخرين (49.2٪)، ولديهم صفات جيدة (48.8٪). بشكل عام، يشير المتوسط الدرجة 4.08 إلى مستوىً عالٍ نسبيًا من الرضا عن النفس. على الرغم من الجوانب الإيجابية لاستخدام وسائل التواصل الاجتماعي، فإن عددًا كبيرًا من الأفراد لديهم مخاوف بشأن سرقة بياناتهم الشخصية أو إساءة استخدامها، ومواجهة المضايقات غير الأخلاقية أو غير المرغوب فيها، والحكم عليهم، ومواجهة شائعات مؤذية عند مناقشة قضايا المرأة على وسائل التواصل الاجتماعي. ومع ذلك، فإن غالبية النساء المصريات اللائي شملهن الاستطلاع
530 _aIssued also as CD
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 7 _aRadio and Television
_2qrmak
653 0 _asocial media
_aTeenagers
_aInfluential Egyptian women
700 0 _aWalid Fathalla Barakat
_ethesis advisor.
700 0 _aHebatullah El Semary
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2023
_cWalid Fathalla Barakat
_cHebatullah El Semary
_UCairo University
_FFaculty of Mass Communication
_DDepartment of Radio and Television
905 _aNourhan
_eHuda
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c168230