000 08587namaa22004451i 4500
003 OSt
005 20250223033317.0
008 241027s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
043 _af-ua---
049 _aايداع
082 0 4 _a327.0962
092 _a327.0962
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.03.04.Ph.D.2023.را.ا
100 0 _aرامى على محمد عاشور،
_eإعداد.
245 1 0 _aاستراتيجيات القوى الإقليمية فى منطقة الشرق الأوسط وأثرها على الأمن القومى المصرى منذ عام 2011 /
_c إعداد رامى على محمد عاشور؛ اشراف أ.د.أحمد يوسف أحمد، أ.د.دلال محمود السيد.
_bRemainder of title /
246 1 5 _aStrategies of regional powers in the Middle East and its impact on Egyptian national security since 2011
264 0 _c2023.
300 _a 264 صفحة :
_b إيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _a أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _a ببليوجرافيا: صفحات 234-259.
520 _a بلورت القوى الاقليمية غير العربية ( تركيا ، ايران ، اسرائيل ) استراتيجية متكاملة لمفهوم أمنها وسبل تحقيقه، ووظفت لذلك كافة مصادرها السياسية والاقتصادية والثقافية والتعليمية فأصبحت تلك القوى ونتيجة لما شهدته المنطقة من تطورات سياسية بعد 2011- مُطالبة بتأسيس نظرية أمن جديدة ، تقوم على قراءة جديدة للواقع السياسى الاستراتيجى بل والثقافى الجديد ،وأن تعيد التفكير فى مكتسباتها من النظام الاقليمى. هذا وقد اتضح أنه لا توجد دولة إقليمية فى الشرق الأوسط تمتلك القدرة أو السلطة الإقليمية المعترف بها لتحديد أو تولي القيادة في إنشاء نظام إقليمى؛ حيث إن الدول المؤثرة فى الشرق الأوسط هى مجموعة الدول التى تتمتع بموقع جغرافى يؤهلها للعب دور مؤثر قادر على التحكم فى توجهات وطموحات بقية اللاعبين الجيواستراتيجين ويساعدها على تحديد النفاذ إلى مناطق مهمة من الشرق الأوسط أو حجب تلك الموارد عن لاعب جيواستراتيجيى مهم أو يطمح ليكون كذلك فى تلك المنطقة ، وفى نفس الوقت، فإن أيديولوجية دول الشرق الأوسط لن تقبل نظام إقليمى يُفرض عليها من الخارج ، حيث إن هناك دولًا من خارج الإقليم فشلت في أن تكون قدوة فى تحديد المعايير الإقليمية ، ولكنها استخدمت الشرق الأوسط كمختبر للتجارب والتدخلات الجيوسياسية ، مستخدمةً النزاعات في المنطقة كأدوات لاكتساب ميزة على منافسيهم على المستوى العالمى. من جهة أخرى ، تواجه منطقة الشرق الأوسط تحديات ضخمة ، ليست فقط فى عدم الثقة المتبادلة بين دول المنطقة وشكوكها تجاه بعضها البعض، بل فى تسخير التنافس الإقليمى من خلال الدعم المباشر أو بالوكالة ، بالإضافة إلى أن العلاقات بين دول تلك المنطقة تميل نحو سياسة القوة أو ممارسة العلاقات الدولية بالقوة فضلًا عن تصادم أو تعارض أجندات وطموحات القوى الثلاثة فى منطقة الشرق الأوسط من جهة ثالثة ، فإن سياسات تلك القوى لها تأثيركبير على الأمن القومى المصرى ، حيث إن كل قوى منهم لديها مشروعها أوطموحها الإقليمى المتمثل فى بسط هيمنتها ونفوذها على المنطقة ككل فضلًا عن أن عدم امتلاك مصر حاليًا مقومات القوى الإقلمية وعدم امتلاكها أذرع إقليمية أو مشروع إقليمى يجعلها سياستها دائمًا متمثلة فى سياسة رد الفعل ، الأمر الذى يؤثر على فرص تعزيز مقومات الأمن القومى المصرى وأيضًا فرص لعب دور إقليمى مصرى فى منطقة الشرق الأوسط
520 _aThe non-Arab regional powers (Turkey, Iran, Israel) have developed an integrated strategy for the concept of their security and ways to achieve it, and have employed all their political, economic, cultural and educational resources for this purpose. As a result of the political developments the region witnessed after 2011, these forces were required to establish a new security theory, based on a new reading of the new political, strategic and even cultural reality, and to rethink their gains from the regional system. It has become clear that there is no regional state in the Middle East that possesses the recognized regional capacity or authority to determine or assume leadership in establishing a regional system. Whereas the influential countries in the Middle East are the group of countries that enjoy a geographical location that qualifies them to play an influential role capable of controlling the directions and ambitions of the rest of the geostrategic players and helping them determine access to important areas of the Middle East or withholding those resources from an important geostrategic player or who aspires to be so in the region. that area At the same time, the ideology of the Middle Eastern countries will not accept a regional order imposed on them from the outside, as there are countries from outside the region that failed to set an example in setting regional standards, but rather used the Middle East as a laboratory for geopolitical experiments and interventions, using the conflicts in the region as tools to gain... An advantage over their competitors at the global level. On the other hand, the Middle East region faces huge challenges, not only in the mutual mistrust between the countries of the region and their suspicions towards each other, but also in harnessing regional competition through direct or proxy support. In addition, the relations between the countries of that region tend towards power politics or the practice of international relations by force, in addition to the clash or conflict of the agendas and ambitions of the three powers in the Middle East region. On the third hand, the policies of these forces have a major impact on Egyptian national security, as each of them has its own project or regional ambition represented in extending its hegemony and influence over the region as a whole, in addition to the fact that Egypt does not currently possess the components of regional powers and does not possess regional arms or a regional project that makes it Its policy is always a policy of reaction, which affects the opportunities for strengthening the elements of Egyptian national security and also the opportunities for playing an Egyptian regional role in the Middle East region.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _a العلاقات الدولية
_zمصر.
_2qrmak
650 7 _aالامن القومى
_2qrmak
653 0 _aاستراتيجيات
_aالأمن القومى
_aمصر
700 0 _a.دلال محمود السيد
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aأحمد يوسف أحمد
_eمشرف أطروحة.
900 _b 31/7/2023
_cدلال محمود السيد
_cأحمد يوسف أحمد
_dنورهان الشيخ
_dالسفير محمد العرابي
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الاقتصاد والعلوم السياسية
_Dقسم العلوم السياسية
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c168575