000 07878namaa22004691i 4500
003 OSt
005 20250223033322.0
008 241110s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
043 _af-ua---
043 _af-mr---
049 _aايداع
082 0 4 _a338.47680962064
092 _a338.47680962064
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.16.01.M.Sc.2023.را.ت
100 0 _aرانيا محمد محمود عبدالمجيد ،
_eإعداد.
245 1 0 _aتنمية الصناعات الحرفية التراثية باستخدام أدوات التحول الرقمي في كل من الفيوم بمصر وفاس بالمغرب :
_b(دراسة في الأنثروبولوجيا الثقافية) /
_cإعداد الباحثة رانيا محمد محمود؛ اشراف ا.د.سعد عبدالمنعم بركة، ا.م.د.محمد عبدالراضي محمود، ا.د.سلوى يوسف درويش.
246 1 5 _aDeveloping Heritage Crafts Industries Using Digital Transformation Tools In Both Fayoum In Egypt And Fez In Morocco
_bStudy In Cultural Anthropology
264 0 _c2023.
300 _a 282صفحة :
_b إيضاحيات ؛
_c25cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _a ببليوجرافيا: صفحات 268-281.
520 _aهدفت الدراسة إلى التعرف على كيفية تنمية الصناعات الحرفية التراثية باستخدام أدوات التحول الرقمي، بفهم وتحليل الهوية الثقافية بنظرة متعمقة ورؤية أنثروبولوجية تحليلية لتُكشف عن علاقاتها المركبة، ومدى ترابط تلك الأجزاء بعضها بعضا. ولتحقيق تلك الأهداف فقد اعتمدت الدراسة على المنهج الأنثروبولوجي بشكل أساسي، والمنهج المقارن، لدراسة مجتمعي البحث " الفيوم بمصر" و " فاس بالمغرب"، ومدخل رؤى العالم لدراسة رؤية أفراد مجتمع الدراسة للتحديات المرتبطة وكيفية التغلب عليها. وتكاملاً بين ذلك حاولت الباحثة إستخدام نظرية البنائية الوظيفية كإسهام نظري في دراسة الأنساق والنظم المكونة للبناء الاجتماعي، والنظرية التكنولوجية حيث أنها من أهم النظريات التي تفسر حدوث التغيرات التي تمر بها الصناعات الحرفية التراثية. وتم الاستعانة بأدوات البحث من المجموعات البؤرية والملاحظة والملاحظة بالمشاركة والمقابلة والتصوير الفوتوغرافي والفيديو والاستبيان لاستكمال جوانب الدراسة. وتمثلت أبرز النتائج والتوصيات بهذه الدراسة في وجود الاختلافات الجوهرية بين مجتمعي الدراسة أبرزها أزمة الثقة المتواجدة في عملية التسويق الإلكتروني في المجتمع المصري على عكس المجتمع المغربي، وارتباط المجتمع المغربي بتراثهم المادي بشكل كبير بما يفوق المجتمع المصري الذي تغيرت اهتماماته وعلاقته الروحية بينه وبين ما تمثله تلك المنتجات من الصناعات الحرفية التراثية، وضرورة الاهتمام بالجانب التكنولوجي لعملية التصنيع وربطها بالحرفي بشكل يتناسب وقدراته وكذلك إمكانياته، والاهتمام بعملية الترويج بشقيها التقليدي والتكنولوجي بما يتلائم وطبيعة العملاء واحتياجاتهم، فدراسة مشكلة الواقع يجب أن تتضمن رؤية مستقبلية ودراسات أخرى ترتبط بالصناعات الحرفية. ومن هنا جاء التفكير بهذه الدراسة والتي تحاول أن ترصد كيفية تنمية الصناعات الحرفية التراثية باستخدام أدوات التحول الرقمي.
520 _aThe study aimed to identify how to develop craft heritage using transformation tools, by understanding the analysis of digital cultural identity with a performativity view and an analytical anthropological vision to reveal its relationships and the extent to which these parts are interconnected with each other. To achieve this exclusivity, it chose a study based on the basic models of anthropology and the comparative approach, a study of the two research communities “Fayoum in Egypt” and “Fez in Morocco,” and a world visions approach to study the members of the study community regarding the various challenges and their impact. In integration with this, the researcher tried to use the theory of functional constructivism as a theoretical contribution to the study of the patterns and systems that make up the social structure, and the technological theory, as it is one of the most important theories that explain the changes that traditional craft industries are going through. The research tools of focus groups, observation, participant observation, interview, photography, video, and questionnaire were used to complete aspects of the study. The most prominent results and recommendations of this study were the presence of fundamental differences between the two societies of the study, the most prominent of which is the crisis of confidence that exists in the electronic marketing process in Egyptian society, in contrast to Moroccan society, and the connection of Moroccan society with their material heritage to a greater extent than the Egyptian society, whose interests and spiritual relationship between it and what that represents has changed. Products from traditional craft industries, and the necessity of paying attention to the technological aspect of the manufacturing process and linking it to the craftsman in a way that is commensurate with his abilities as well as his capabilities, and paying attention to the promotion process, both traditional and technological, in a way that suits the nature of customers and their needs. Studying the problem of reality must include a future vision and other studies related to craft industries. Hence the idea of this study, which attempts to monitor how to develop heritage craft industries using digital transformation tools
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالصناعات اليدوية
_zمصر.
_zالمغرب
_2qrmak
650 7 _aالحرف اليدوية
_xتنمية
653 0 _aالصناعات الحرفية التراثية
_aالتحول الرقمي
_aالتنمية
700 0 _aمحمد عبدالراضي محمود
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aسلوى يوسف درويش
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aسعد عبدالمنعم بركة
_eمشرف أطروحة.
900 _b23-11-2023
_cمحمد عبدالراضي محمود
_cسلوى يوسف درويش
_cسعد عبدالمنعم بركة
_dامل محمد محمود يةسف
_dايمان يوسف البسطويسي
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات الافريقية العليا
_Dقسم الأنثروبولوجيا
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c168746