000 07725namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250223033323.0
008 241111s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
043 _af-ua---
049 _aايداع
082 0 4 _a378.62
092 _a378.62
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.05.01.M.Sc.2024.اح.د
100 0 _aأحمد عبد اللطيف محمد داود ،
_eإعداد.
245 1 0 _aدراسة العلاقة بين الصورة الذهنية للدولة و نوايا الطلاب الدوليين للدراسة بمؤسساتها التعليمية" :
_b" ( بالتطبيق على مصر) /
_cإعداد الباحث أحمـــد عبـد اللطيــف محمـد داود؛ تحت إشراف أ.د. أميرة فؤاد أحمد مهران،د. نرمين أحمد عبد المنعم السعدني.
246 1 5 _a The Relationship between Country Image and International Student’s Intention to study in its Higher Education Institutions.
_b(Applied to Egypt)
264 0 _c2024
300 _a175 ورقة:
_bإيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 150-162.
520 _aتهدف هذه الدراسة إلى قياس الصورة الذهنية للدولة بأبعادها المعرفية والعاطفية وتأثيرها على قطاع التعليم العالي الدولي وتحديداً نوايا الطلاب للدراسة بمؤسساتها التعليمية . كما تقدم الدراسة نموذجا يدرس العلاقة بين الأبعاد السابقة للصورة الذهنية للدولة المصرية ونوايا الطلاب الدوليين للدراسة بمؤسسات التعليم العالي المصرية، وذلك لمساعدة الوزارات والهيئات المعنية بتسويق خدمات التعليم العالي للطلاب في كل أنحاء العالم وتوجيه حملاتهم التسويقية للتركيز على نقاط القوة في الصورة الذهنية لمصر وتلافي نقاط الضعف في تلك الصورة. تعتمد الدراسة على استخدام منهجية البحث المختلطة، حيث تم عمل دراسة استطلاعية عن طريق المقابلات المتعمقة شبه هيكلية مع 20 طالبا وطالبة من دولتي السودان والمملكة العربية السعودية، هذا بالإضافة إلى القيام بدراسة كمية وذلك بتوزيع الإستبيانات الإلكترونية عن طريق الإنترنت، حيث تم تجميع 364 استبيانا صالحا للتحليل الإحصائي وذلك عن طريق عينة ميسرة من الطلاب والخريجين السودانيين والسعوديين، وقد تم تحليل البيانات بإستخدام ( Smart PLS V.4& SEM & SPSS V.20 ). أظهرت النتائج أن الصورة الذهنية المعرفية والصورة الذهنية العاطفية لمصر تؤثران بشكل إيجابي ومعنوي مباشر على نوايا الطلاب للدراسة بمؤسسات التعليم العالي المصرية ، وكذلك تؤثر الصورة الذهنية المعرفية لمصر على الصورة الذهنية العاطفية لها ، ووجدت الدراسة كذلك أن الصورة الذهنية العاطفية لمصر تلعب دور الوسيط الجزئي وتؤثر بشكل إيجابي على العلاقة غير المباشرة بين الصورة الذهنية المعرفية لمصر ونوايا الطلاب الدوليين للدراسة بالمؤسسات التعليمية المصرية. ومن ثم فإن نتائج الدراسة لها آثار عملية على الحكومة المصرية بشكل عام ووزارة التعليم العالي المصرية بشكل خاص وكل الجهات المعنية بصياغة استراتيجية قومية لإدارة وتحسين الصورة الذهنية للدولة المصرية والإستفادة من تلك الصورة في الترويج لمصر ومؤسساتها التعليمية كوجهات دراسية دولية تؤثر على نوايا الطلاب الدوليين للدراسة بها.
520 _aThis study aims to measure Country Image, its Cognitive and Affective dimensions and its impact on International Higher Education Sector, specifically students’ intentions to study in its Educational Institutions. This Study also presents a model that investigates the relationship between this previous dimensions of Egyptian Country image and the Intentions of International Students to study in Egyptian Higher Educational Institutions, so that can help the Ministries and Government Authorities concerned to Higher Educational services and modify their marketing campaigns to focus on the strengths points of Egyptian Country Image and avoid its weakness points. The study depends on using a mixed Research Methodology, so an exploratory study was conducted through in-depth, semi-structural interviews with 20 Male and Female students from the Countries of Sudan and Kingdom of Saudi Arabia, in addition to conducting a quantitative study by distributing electronic questionnaires via Internet. For statistical analysis we collected 364 valid questionnaires from a convenience sample of Sudanese and Saudi students and graduates. Data was analyzed using (Smart PLS V.4 & SEM & SPSS V.20). The results showed that Cognitive Country image and Affective Country image of Egypt have a Direct, positive and significant effects on students’ intentions to study in Egyptian Higher Education Institutions, and the Cognitive Country Image of Egypt also affects its Affective Country Image. This study also found that the Affective Country Image of Egypt plays a partial mediator significant role. The Indirect Relationship between Egyptian Cognitive Image and International students Intentions to study in Egyptian educational institutions was Positive and significant. Hence, This Study Results have practical implications for Egyptian Government and specifically the Egyptian Ministry of Higher Education and all Stakeholders concerned in formulating a National Strategy to manage and improve the Egyptian Country Image and use this Image in promoting to Egyptian Educational Institutions as International Educational Destinations that affect the intentions of international students to study there.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالتعليم العالى
_zمصر.
_2qrmak
653 0 _aالصورة الذهنية للدولة
_a، الصورة الذهنية المعرفية للدولة
_a نوايا الطلاب للدراسة بالخارج .
700 0 _aأميرة فؤاد أحمد مهران
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aنرمين أحمد عبد المنعم السعدني
_eمشرف أطروحة.
900 _b10-01-2024
_cأميرة فؤاد أحمد مهران
_cنرمين أحمد عبد المنعم السعدني
_Uجامعة القاهرة
_Fكليةالتجارة
_Dقسم إدارة الأعمال
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c168778