000 04345namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250223033343.0
008 241210s2023 |||a|||f m||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a623.746
092 _a623.746
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.13.01.M.Sc.2023.Ah.A
100 0 _aAhmed Mohamed Mohamed Elmetwaly Kabil,
_epreparation.
245 1 0 _aActive balancing in battery management systems for evtol application /
_cby Ahmed Mohamed Mohamed Elmetwaly Kabil ; Supervision of Prof. Dr. Gamal M. El-Bayoumi, Dr. Mohannad A. Draz.
246 1 5 _a/ التوازن النشط في أنظمة إدارة البطاريات، وتطبيقاته في طائرات الإقلاع والهبوط العمودي الكهربية
264 0 _c2023.
300 _a56 pages :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023.
504 _aBibliography: pages 51-56.
520 _aFixed-wing eVTOL are aerial vehicles with electric powertrains capable of both hover and fast wing-borne forward flight. The high power consumption of the electric powertrains during vertical flight is contradicting with the design limitations on using high energy density batteries. One of the main methods to resolve this conflict is by minimizing the power losses in the battery pack by minimizing the imbalance in cells. The problem of charge mismatching between various battery cells is highlighted. Active charge balancing is presented together with the implementation on the cell level via the utilization of a flyback DC-DC converter. The Modeling of the converter and the adaptive control equations are derived. To ensure the stability of the controller, Lyapunov candidate functions were defined. Active balancing gives some promising results in range enhancement, which is an extremely critical point in electric VTOL applications. Any weight loss or range extension will result in minimizing flight costs and enhance its mission settings, giving it a competitive edge in the market.
520 _aطائرات ال VTOL هي مركبات غير مسيرة وتحتوي على أنظمة كهربية تمكنها من القيام بالتحليق العمودي والطيران الشراعي. الاستهلاك الزائد للطاقة أثناء الإقلاع يتعارض مع قيود التصميم الموضوعة على استخدام بطاريات بسعة تخزينية مرتفعة. أحد أهم الطرق لحل هذا الإشكال هو عن طريق تقليل الاختلافات في الطاقة المخزنة في خلايا البطارية وبعضها البعض. لقد تمت الإشارة للإشكال في اختلافات مستوى الشحن بين خلايا البطارية المتعددة، وتم عرض التوازن النشط للشحنات وتطبيقاته على مستوى الخلايا باستخدام مغير الرجوع. تم استنتاج معادلات المغير بالإضافة إلى معادلات المتحكم المتوائم، ومن أجل ضمان استقرار المتحكم تم توصيف معادلات ليابنوف. التوازن النشط أسفر عن نتائج في إطالة مدى الطيران؛ حيث أي تقليل في الوزن أو زيادة مدى الطيران سينعكس على تقليل تكلفة رحلات الطيران، مما يضيف لها ميزة تنافسية في الأسواق.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 7 _aPlanes
_2qrmak
653 0 _aFixed-wing
_aeVTOL
_aActive Balancing
_aBattery Management Systems
_aAdaptive Control
_aLyapunov functions
700 0 _aGamal M. El-Bayoumi
_ethesis advisor.
700 0 _aMohannad A. Draz
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2023
_cGamal M. El-Bayoumi
_cMohannad A. Draz
_dAhmed A. Abu-Elsaud
_dGamal A. Elsheikh
_UCairo University
_FFaculty of Engineering
_DDepartment of Aerospace Engineering
905 _aShimaa
_eHuda
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c169397