000 07262namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250223033358.0
008 241230s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aايداع
082 0 4 _a373.19
092 _a373.19
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.23.01.M.Sc.2024.عل.ا
100 0 _aعلاء طه خليل عبد المطلب،
_eإعداد.
245 1 0 _a استراتيجية مقترحة قائمة على التعليم المتمايز لتنمية مهارات التفكير العليا في مادة التاريخ لدى طلاب المرحلة الثانوية /
_cإعداد الباحث علاء طه خليل عبد المطلب منسي؛ إشـــراف أ.د. إلهام عبد الحميد فرج،أ.م.د. سامح إبراهيم عوض الله
246 1 5 _aA proposed strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills in history among secondary school students
264 0 _c2024
300 _a 273صفحة :
_b إيضاحيات ؛
_c25cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024
504 _a ببليوجرافيا: صفحات 143-158.
520 _a" وجود ضعف في مهارات التفكير العليا لدي طلاب المرحلة الثانوية" ولمعالجة مشكلة البحث حاول الباحث الإجابة عن الأسئلة التالية: 1-ما مهارات التفكير العليا الواجب تنميتها لدى طلاب الصف الأول الثانوي في مادة التاريخ؟ 2-ما المتوافر من مهارات التفكير العليا لدى طلاب الصف الأول الثانوي في مادة التاريخ؟ 3-ما التصور المقترح لاستخدام استراتيجية قائمة على التعليم المتمايز لتنمية مهارات التفكير العليا لدي الصف الأول الثانوي من خلال تدريس مادة التاريخ؟ 4-ما فاعليه الاستراتيجية المقترحة القائمة على التعليم المتمايز في تنميه مهارات التفكير العليا لدي الصف الأول الثانوي من خلال تدريس مادة التاريخ؟ نتائج البحث: 1-يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطي درجات مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير العليا لكل مهارة على حدة لصالح التطبيق البعدي. 2-توجد فاعلية للاستراتيجية المقترحة القائمة على التعليم المتمايز في تنمية مهارات التفكير العليا لدي طلاب بالصف الأول الثانوي بمادة التاريخ.
520 _a: A proposed strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills in history among secondary school students Researcher name: Alaa Taha Khlil Abdel motlb Mansy Supervised by: Prof. Dr. Elham Abdel Hamid Farag – dr Sameh Ibrahim AWad allah. Institution: Faculty of Gradute Studies of Education- Cairo university Degree: Master in Education the Problem of the research and its questions : "There is a weakness in the higher-order thinking skills of high school students." To address the research problem, the researcher tried to answer the following questions: 5. What are the higher-order thinking skills that should be developed for secondary school students in history? 6. What are the available higher-order thinking skills for first-year secondary students in history? 7. What is the suggested scenario for using a strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills among secondary school students through teaching history? 8. What is the effectiveness of the proposed strategy based on differentiated education in developing higher thinking skills among secondary school students through teaching history? Findings: 3. There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of students in the pre and post applications of higher thinking skills test for each skill separately in favor of the post application. 4. There is an effectiveness of the differentiated education strategy in developing the higher thinking skills of history students in the first secondary grade. Key words: Strategy - differentiated education - higher order thinking skills Faculty of Graduate studies for Education Researcher name: Alaa Taha Khlil Abdel motlb Mansy Nationality: Egyptian Degree: MS.c Specialization: Curriculum & Instruction Moderators: Prof. Elham Abdel hamid Farag Prof.Sameh Ibrahim Awadallah Title: A proposed strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills in history among secondary school students Abstract: "There is a weakness in the higher-order thinking skills of high school students." To address the research problem, the researcher tried to answer the following questions: 9. What are the higher-order thinking skills that should be developed for secondary school students in history? 10. What are the available higher-order thinking skills for first-year secondary students in history? 11. What is the suggested scenario for using a strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills among secondary school students through teaching history? 12. What is the effectiveness of the proposed strategy based on differentiated education in developing higher thinking skills among secondary school students through teaching history? Findings: 5. There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of students in the pre and post applications of higher thinking skills test for each skill separately in favor of the post application. 6. There is an effectiveness of the differentiated education strategy in developing the higher thinking skills of history students in the first secondary grade.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالتعليم الثانوى
_2qrmak
_xمناهج
653 0 _aاستراتيجية
_aتعليم متمايز
_aمهارات التفكير العليا
700 0 _aإلهام عبد الحميد فرج
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aسامح إبراهيم عوض الله
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2023
_cإلهام عبد الحميد فرج
_cسامح إبراهيم عوض الله
_dاحمد إبراهيم شلبي
_dشادية عبد الحليم تمام
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم المناهج و طرق التدريس
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c169848