000 12458namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250223033359.0
008 241230s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aايداع
082 0 4 _a658.7
092 _a658.7
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.18.06.Ph.D.2023.اح.س
100 0 _aأحمد سقاو منصور إبراهيم،
_eإعداد.
245 1 0 _a سلاسل الإمداد الرشيقة و إدارة المخزون للمنظمات التجارية :
_b (دراسة حالة) /
_cمقدمة من الباحث أحمد سقاو منصور إبراهيم؛ تحت إشراف أ.د. محمد مصطفى حسن، د. عبد الفتاح محمود غريب.
246 1 5 _aLean Supply Chains and Inventory Management for Commercial Organizations
_b( Case Study )
264 0 _c2023.
300 _a195صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023
504 _a ببليوجرافيا: صفحات 182-188.
520 _aإتجهت العديد من المنظمات التجاريه إلى التحسين والتطوير فى عمليات سلاسل الإمداد الخاصه بها لرؤيتها أن لها أثر كبير فى تحسين الأداء التشغيلى للمنظمه ككل، وتأثيرها الكبير على إدارة المخزون فى محاوله منها لتحسين كفاءة وأداء سلاسل الإمداد الخاصه بها، ولعل من أهم الأساليب والإتجاهات الحديثه المستخدمه فى إدارة المخزون داخل إدارة سلاسل الإمداد هى منهجية تقليل الهدر وإستبعاد الفاقد بكافة صوره وأشكاله من عمليات سلاسل الإمداد ومدى أثرها الإيجابى على كفاءة المنظمات التجاريه. وفى إطار ما سبق تهدف هذه الدراسة إلى دراسة دور سلاسل الإمداد الرشيقه وإدارة المخزون للمنظمات التجارية بالتطبيق على شركة (بى تك للتجارة والتوزيع) من كبرى شركات الأجهزه الكهربائية بجمهورية مصر العربية. يحاول الباحث أن يثبت أن تطبيق إدارة الهدر داخل عمليات سلاسل الإمداد يؤثر بالإيجاب فى إدارة المخزون مما يساعد فى حل العديد من مشكلات المنظمة مثل: الحد من مشكلات زيادة المرتجعات، والتوالف، وزيادة وقت التحميل، وزيادة وقت، التوصيل للعميل، وزيادة تكاليف النقل بسبب عدم إتمام بعض العمليات بأعلى جوده من المره الأولى مما يتسبب فى ضياع فرص بيعيه للمنظمه. بناءً على طبيعة الدراسة والأهداف التي تسعى إلى تحقيقها فقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم جمع البيانات والمعلومات الميدانية بإستخدام إسلوب الإستقصاء، وكانت فرضيات الدراسة هى: الفرض الرئيسى: توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين سلاسل الإمداد الرشيقه وإدارة المخزون للمنظمات التجاريه. الفروض الفرعيه: توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين بعد تقليل الهدر أو الفاقد وإدارة المخزون. توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين بعد الإنتاج فى الوقت المحدد وإدارة المخزون. توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين بعد إستخدام التحسين المستمر وإدارة المخزون. توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين بعد ترتيب مكان العمل وإدارة المخزون. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: • أن الشركه تسعى لزيادة الجوده والإنتاجيه، وتحقيق مستوى رضا أفضل لعملائها وإشباع إحتياجاتهم ورغابتهم، بأهمية نسبية بلغت 75.72%، واحتلت بذلك المرتبة الأولى من بين فقرات بعد تقليل الهدر أو الفاقد. • أن الشركه تعتمد سياسة الموازنه بين تكاليف الإحتفاظ بالمخزون وتكاليف التوريد ، إلا أن هناك تباين واضح بين الاراء، وهو ماقد يشير إلى عدم التوفيق والموازنة بين تكاليف الاحتفاظ بالمخزون وبين تكاليف التوريد. • أن الشركه لديها المعرفه الكافيه بتطبيق مبادىء الإنتاج الرشيق وتقليل الهدر بالمخازن ، وبأهمية نسبية بلغت 72.44%. • أن الشركه تقوم بتشجيع الموظفين من خلال استراتيجيات المكافآت الإبداعية على إبتكار أفكار جديده سواء مكافأت ماديه أو معنويه، وبأهمية نسبية بلغت 73.88%. • أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين تنظيم موقع العمل داخل المخازن و إدارة المخزون، وقد ساهم بعد تنظيم موقع العمل داخل المخازن بنسبة تفسير 86.1% من التغيرات التي تطرأ على بعد إدارة المخزون وجاءت بذلك في المرتبة الأولى من حيث التأثير. • أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين التحسين المستمر و إدارة المخزون، وقد ساهم بعد التحسين المستمر بنسبة تفسير 84.7% من التغيرات التي تطرأ على بعد إدارة المخزون وجاءت بذلك في المرتبة الثانية من حيث التأثير. بناءاً على نتائج الدراسه قدم الباحث عدة توصيات منها: • العمل على تحقيق تكامل تكنولوجيا المعلومات وتنسيق العمليات في سلاسل الامداد بما يحقق تقليل أوقات الأنتظار وأوقات التحميل بهدف سرعة توصيل المنتج إلى العميل. • العمل على زيادة الثقه وكسب ولاء العملاء عن طريق تلبية رغبات المستهلكين وإرضاء العملاء من أجل تحقيق التحسين المستمر، ضرورة التوضيح للعاملين العائد الذى سوف يعود عليهم من تقليل الهدر والفاقد ومشاركتهم الرأى. • ضرورة إختيار المواقع الجغرافيه المناسبه للمخازن لإمكانية إتاحة البضاعه فى أسرع وقت لتقليل أوقات الإنتظار.
520 _aMany organizations tended to improve and develop their supply chain operations, seeing that they have a significant impact on improving the overall operational performance of the organization, and their significant impact on inventory management in an attempt to improve the efficiency and performance of their supply chains, and possibly one of the most important methods and trends. The modern inventory management methodology used within supply chain management is the methodology of reducing waste and excluding waste in all its forms and forms from supply chain operations, as well as the extent of its positive impact on the efficiency of organizations. Within the context of the preceding, the purpose of this research is to investigate the role of lean supply chains and inventory management in organizations by applying it to B.TECH for trading and distribution company, one of the largest electrical appliance companies in Egypt. The researcher attempts to demonstrate that the application of waste management within supply chain operations has a positive effect on inventory management, which helps in solving many of the organization's problems, such as reducing the problems of increasing returns and tuning, increasing the loading time, increasing delivery time to the customer, and increasing transportation costs due to the failure to complete some operations with the highest quality from the start, As a result, the organization loses sales opportunities. Based on the nature of the study and the objectives it seeks to achieve, the researcher The survey method was used to collect field data and information, and the analytical descriptive approach was used. The following were the study's hypotheses: main hypothesis: For commercial organizations, there is a statistically significant relationship between lean supply chains and inventory management. Sub-hypotheses: There is a statistically significant relationship between the dimension of Inventory management and waste reduction Inventory management and production on time dimension have a statistically significant relationship. The dimension of using continuous improvement and inventory management have a statistically significant relationship. The dimension of workplace arrangement and inventory management have a statistically significant relationship. The study reached several results, the most important of which are: that the company seeks to increase quality and productivity and achieve a better level of satisfaction for its customers and satisfy their needs and desires, with a relative importance of 75.72%, and thus ranked first among the paragraphs after reducing waste or loss. The company adopts a policy of balancing the costs of maintaining inventory and the costs of supply, but there is a clear discrepancy between opinions, which may indicate a lack of reconciliation and balance between the costs of keeping inventory and the costs of supply. The company has sufficient knowledge to apply the principles of lean production and reduce waste in warehouses, with a relative importance of 72.44%. The company encourages employees through creative rewards strategies to innovate new ideas, whether material or moral rewards, with a relative importance of 73.88%. The results showed that there is a statistically significant relationship between the organization of the work site within the warehouses and the management of the inventory. The results showed that there is a statistically significant relationship between continuous improvement and inventory management, and the continuous improvement dimension contributed to explaining 84.7% of the changes that occurred in the inventory management dimension, and thus came in the second place in terms of impact. Based on the study's results, the researcher made several recommendations, including Work to achieve information technology integration and coordinate operations in supply chains to reduce waiting times and loading times to quickly deliver the product to the customer. Work to increase trust and gain customer loyalty by meeting the desires of consumers and satisfying customers to achieve continuous improvement. The need to choose the appropriate geographical locations for the stores to enable the goods to be made available as soon as possible to reduce waiting times
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aإدارة المشروعات
_2qrmak
653 0 _aسلاسل الإمداد الرشيقة
_aإدارة المخزون
_aتقليل الهدر أو الفاقد
700 0 _aمحمد مصطفى حسن
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aعبد الفتاح محمود غريب
_eمشرف أطروحة.
900 _b 12/3/2023
_cمحمد مصطفى حسن
_cعبد الفتاح محمود غريب
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للبحوث الاحصائية
_Dقسم الدراسات المهنية
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c169869