000 | 05491namaa22004211i 4500 | ||
---|---|---|---|
003 | OSt | ||
005 | 20250223033400.0 | ||
008 | 241231s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d | ||
040 |
_aEG-GICUC _bara _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
041 | 0 |
_aara _bara _beng |
|
049 | _aايداع | ||
082 | 0 | 4 | _a372.218 |
092 |
_a372.218 _221 |
||
097 | _aدكتوراه | ||
099 | _aCai01.23.05.Ph.D.2024.حن.ب | ||
100 | 0 |
_aحنان أحمد عبد الغفار شورى، _eإعداد. |
|
245 | 1 | 0 |
_aبرنامج قائم على حل المشكلات لتنمية مهارات إدارة الأزمات لدى موجهات رياض الأطفال وأثره فى التقليل من مقاومة المعلمة للتغيير / _cإعداد الباحثة حنان أحمد عبد الغفار شورى، إشـراف أ.د. زينب علي محمد علي، أ.د. سميرة السيد عبد العال. |
246 | 1 | 5 | _aA Program based on Problems Solving to develop crisis management skills for kindergarten-supervisors and its impact on reducing teacher resistance to change |
264 | 0 | _c2024 | |
300 |
_a 267صفحة : _bإيضاحيات ؛ _c25cm. + _eCD. |
||
336 |
_atext _2rda content |
||
337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
502 | _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. | ||
504 | _aببليوجرافيا: صفحات 145-167. | ||
520 | _aيهدف البحث الحالى الى: التحقق من فاعلية برنامج قائم على حل المشكلات لتنمية مهارات إدارة الأزمات لدى موجهات رياض الأطفال وأثره فى التقليل من مقاومة معلمة الروضة للتغيير. وقد تم استخدام المنهج التجريبي والتصميم الشبه تجريبي ذي المجموعة الواحدة. وقد توصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطى رتب درجات الموجهات فى القياس القبلى والبعدي على أداء بعض مهارات إدارة الأزمات لصالح القياس البعدي، ووجود فرق دال إحصائيا بين متوسطى درجات المعلمات فى القياس القبلى والبعدي على مقياس مقاومة التغيير لصالح القياس البعدي أدوات البحث: استبانة لاستطلاع أراء موجهات رياض الأطفال حول أهم الاحتياجات التدريبية المرتبطة بمهارات إدارة الأزمات. مقياس مهارات إدارة الأزمات لدى موجهة رياض الأطفال. مقياس مقاومة معلمة الروضة للتغيير. البرنامج القائم على حل المشكلات لتنمية بعض مهارات إدارة الأزمات لدى موجهات رياض الأطفال عينة البحث: قد تكونت عينة البحث الأساسية من (10) موجهات و(100) معلمة رياض أطفال, وتكونت عينة التحقق من الكفاءة السيكومترية للأدوات من (5) موجهات و(30) معلمة | ||
520 | _aThe current research aims to examine the effectiveness of a problem-solving based program to develop the crisis management skills among kindergarten supervisors and its impact on reducing the kindergarten teacher's resistance to change. The basic study sample consists of (10) supervisors and (100) kindergarten teachers. The sample for checking the psychometric efficiency of instruments consists of (5) supervisors and (30) teachers. The study uses the following tools, 1) a questionnaire of opinions for kindergarten supervisors on the most important training needs related to crisis management skills (prepared by the researcher), 2) a crisis management skills scale for the kindergarten supervisor (prepared by the researcher), 3) a resistance to change scale for the kindergarten teacher (prepared by the researcher), 4) a problem solving-based program for the development of some crisis management skills of kindergarten supervisor (prepared by the researcher). The research adopted the one-group quasi-experimental approach. The results of the research have found a statistically significant difference between the mean scores of the supervisors in pre- and post-measurement on the performance of some crisis management skills in favor of post-measurement. There is a statistically significant difference between the mean scores of the teachers in the pre- and post-measurement on the scale of resistance to change in favor of post-measurement. | ||
530 | _aصدر أيضًا كقرص مدمج. | ||
546 | _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية. | ||
650 | 7 |
_aرياض الاطفال _2qrmak |
|
653 | 0 |
_aحل المشكلات _aمهارات إدارة الأزمات _aمقاومة التغيير. |
|
700 | 0 |
_aزينب علي محمد علي _eمشرف أطروحة. |
|
700 | 0 |
_aسميرة السيد عبد العال _eمشرف أطروحة. |
|
900 |
_b29-01-2024 _cزينب علي محمد علي _cسميرة السيد عبد العال _dوائل عبدالله محمد _dحسام سمير عمر _Uجامعة القاهرة _Fكلية الدراسات العليا للتربية _Dقسم دراسات الطفولة |
||
905 |
_aNadia _eAfaf |
||
942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
999 | _c169894 |