000 07194namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250223033409.0
008 250112s2024 |||a|||f m||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a616.8526
092 _a616.8526
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.11.12.M.Sc.2024.Lo.E
100 0 _aLobna Magdy Zayed Abdallah,
_epreparation.
245 1 0 _aExploring sensory processing disorder connection to eating disorders in preschool children /
_cby Lobna Magdy Zayed Abdallah ; Supervised By Prof. Dr. Hossam Mohamad EldessoukyProf. Dr. Hossam Mohamad Eldessouky, Dr. Ayatallah Raouf Sheikhany, Dr. Heba Mahmoud Farag.
246 1 5 _a/ استكشاف الرابط بين اضطرابات التكامل الحسي واضطرابات الطعام لدى الأطفال ما قبل الدراسة
264 0 _c2024.
300 _a187 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.Sc)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 140-173.
520 _aA meal is a complex sensory experience, that’s why eating as one of the areas of daily life activities may be negatively affected by sensory aversions. Many parents express frustration over young children being “picky eaters,” and feeding issues frequently become a struggle for families. Objectives: This study aimed at assessing the oral sensory function in preschool children with parents reporting feeding difficulties to explore if it is an isolated entity in the presence of normal sensory processing or is it part of a generalized sensory processing disorder. Subjects and methods: 106 caregivers of children attending Phoniatric clinic at Kasr El Aini Hospital for a feeding difficulty and swallowing assessment aging less than 5 years, irrespective of their gender after exclusion of a structural, anatomical or organic cause of feeding and swallowing difficulty were recruited in this study. They were all asked to fill the designed Feeding sensory questionnaire (FSQ) and the translated Toddler/child sensory profile questionnaire (TSPQ). Results: There was a significant positive moderate correlation between the scores of the Toddler/child sensory profile questionnaire (TSPQ) and Feeding sensory questionnaire (FSQ) and between the total score of the Feeding sensory questionnaire (FSQ) and the scores of touch processing, oral sensory processing and behavioral responses associated with sensory processing sections of the Toddler/child sensory profile questionnaire (TSPQ) among all the subjects under study (N= 106). There was a significant positive strong correlation between the scores of the Toddler/child sensory profile questionnaire (TSPQ) and the Feeding sensory questionnaire (FSQ) and significant positive moderate correlations between the total score of the Feeding sensory questionnaire (FSQ) and the scores of general processing, auditory processing, visual processing, touch processing, oral sensory processing and behavioral responses associated with sensory processing sections of the Toddler/child sensory profile questionnaire (TSPQ) among the autistic cases under study (N=31). Conclusion: Children with sensory processing disorder mostly have oral sensory problems as well. This correlation is stronger among patients diagnosed with autism spectrum disorder (ASD).
520 _aغالبًا ما يتم ملاحظة اضطرابات التغذية في السنوات الأولى إلى الثلاث سنوات الأولى من حياة الطفل عندما يعاني الطفل من ضعف زيادة الوزن و / أو انخفاض تناول الطعام عن طريق الفم و / أو تأخر تطور مهارات التغذية (Dharamaraj et al.، 2023) توفر المدخلات الحسية من البيئة ومن الجسم معلومات إلى الدماغ (دن، 2014). تسمح معالجة المعلومات بالاستجابة التلقائية المريحة والفعالة للفرد لأي مدخلات حسية مستلمة (Dunn, 2007 and Yack et al., 2002). على وجه التحديد، فهو يتعامل مع كيفية معالجة الدماغ لمدخلات الأساليب الحسية المتعددة (Stein et al., 2009; Stein & Rowland, 2011)، مثل استقبال الحس العميق، والرؤية، والجهاز السمعي، واللمس، والشمي، والجهاز الدهليزي، والاستقبال الداخلي، والذوق إلى أجهزة قابلة للاستخدام. المخرجات الوظيفية توجد طرائق حسية أخرى، على سبيل المثال الحاسة الدهليزية (التوازن والإحساس بالحركة) واستقبال الحس العميق (الإحساس بمعرفة موقع الفرد في الفضاء) مع الوقت (الإحساس بمعرفة مكان وجود المرء في الوقت أو الأنشطة). ومن المهم أن تكون المعلومات الخاصة بهذه الطرائق الحسية المختلفة قابلة للربط (Vanzetaa & Grinvald, 2008). كان السبب وراء تصميم استبيان التغذية الحسي (FSQ) وربطه مع استبيان الملف الحسي للطفل الصغير (TSPQ) هو تقييم صعوبات التغذية بين الأطفال قيد الدراسة واستكشاف ما إذا كان كيانًا معزولًا في وجود معالجة حسية طبيعية أم أنها جزء من اضطراب المعالجة الحسية المعمم الذي يؤثر على الحواس المتعددة. جريت الدراسة على 106 من مقدمي الرعاية للأطفال الذين يراجعون عيادة التخاطب بمستشفى القصر العيني لصعوبة التغذية وتقييم البلع لعمر أقل من 5 سنوات، بغض النظر عن جنسهم بعد استبعاد السبب الهيكلي أو التشريحي أو العضوي لصعوبة التغذية والبلع. تم إخضاعهم جميعًا وطلب منهم ملء استبيان التغذية الحسي المصمم واستبيان الملف الحسي المترجم للطفل الصغير/الطفل.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 7 _aEating disorders
_2qrmak
653 0 _aToddler sensory profile questionnaire
_aFeeding sensory questionnaire
_asensory processing disorder
_aFeeding disorders and autism spectrum disorder
700 0 _aHossam Mohamad Eldessouky
_ethesis advisor.
700 0 _aAyatallah Raouf Sheikhany
_ethesis advisor.
700 0 _aHeba Mahmoud Farag
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cHossam Mohamad Eldessouky
_cAyatallah Raouf Sheikhany
_cHeba Mahmoud Farag
_UCairo University
_FFaculty of Medicine
_DDepartment of Phoniatrics
905 _aShimaa
_eHuda
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c170153