000 09503namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250224113000.0
008 250204s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
043 _aa-jo---
049 _aإيداع
082 0 4 _a306.420568
092 _a306.420568
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.15.02.Ph.D.2024.عب.ا
100 0 _a عبدالله محمد جريده الكفاوين،
_eإعداد.
245 1 0 _aاستخدام الإعلاميين للأدوات الرقمية وعلاقته بأدائهم في وسائل الإعلام الأردنية /
_cاعداد عبدالله محمد جريده الكفاوين؛ تحت إشراف أ.د. شريف درويش اللبان.
_bRemainder of title /
246 1 5 _aMedia professionals usage of the digital tools with relation to their performance in the Jordanian mass media
264 0 _c2024
300 _a 166ورقة :
_bإيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _a أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: 139 -145.
520 _aهدفت الدراسة إلى رصد وتحليل مستوى استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية ومدى الاختلافات فيما بينهم، ومدى توظيف الأدوات في المنتجات الصحفية على المواقع الإلكترونية لمؤسساتهم، وتحليل إيجابيات وسلبيات كل منها. بالإضافة لرصد وتحليل علاقة استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية بأدائهم في وسائلهم الإعلامية. والتعرّف على رأي العاملين في المؤسسات الصحفية حول التحديات التي تواجههم باستخدام الأدوات الرقمية والصناعة الصحافية والإعلامية بشكل عام، والتعرف إلى مدى معرفة العاملين في وسائل الإعلام بأدوات الإعلام الرقمي والتعرف على المستوى العلمي والعملي للعاملين في المؤسسات الإعلامية الأردنية والبنية التحتية المطلوبة لاستخدام الأدوات الرقمية ومدى توفرها في المؤسسات الإعلامية الأردنية. وقد تكونت عينة الدراسة من الصحافيون في المؤسسات الصحافية، وكتّاب هذه المؤسسات والمختصون ومجموعة من العاملين في المواقع الإخبارية الإلكترونية والمواقع هي (عمون، وخبرني، وسرايا، وهلا أخبار) وموقعي (المملكة، ورؤيا)، وتم أيضاً اعتماد مواقع الصحف الثلاث المطبوعة الرئيسية في الأردن (الرأي، والدستور، والغد). بالإضافة لأربع جامعات (جامعة اليرموك والزرقاء والشرق الأوسط وجامعة البترا). وقد استخدم الاستبيان والمقابلة الشخصية بالمنهج البحثي. وبعد تحليل البيانات أظهرت النتائج أن النسبة الأكبر من الإعلاميين المبحوثين هم من الذكور، والنسبة الأكبر هم من الحاصلين على درجة البكالوريوس، وهم ممن تتراوح أعمارهم ما بين 26-35 سنة، كما أن غالبيتهم ممن لديهم خبرة تتراوح ما بين 6-15 سنة، والنسبة الأكبر منهم هم من العاملين في صحيفة الرأي. كما أظهرت النتائج بأن النسبة الأكبر منهم هم من الدارسين للصحافة والإعلام، وأنّ ما نسبته (99%) من المبحوثين يستخدمون الأدوات الرقمية في موادهم الصحفية، وبنسبة (94.2%) يوظفون هذه الأدوات في المنتجات الصحفية على المواقع الإلكترونية. وأظهرت درجة مرتفعة من استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية، وهناك درجة متوسطة من علاقة استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية بأدائهم في وسائلهم الإعلامية، وهناك درجة متوسطة من توافر فرص وتحديات يمكن أن ترتبط باستخدام الأدوات الرقمية فيما يخص جذب الجمهور، والصناعة الصحافية والإعلامية. وأظهرت النتائج وجود درجة مرتفعة من توافر معرفة لدى العاملين في وسائل الإعلام بأدوات الإعلام، وأظهرت النتائج على درجة متوسطة من توافر البنية التحتية المطلوبة لاستخدام الأدوات الرقمية في المؤسسات الإعلامية الأردنية، وأوصت الدراسة بأهمية مواكبة التطورات الحاصلة في الأدوات الرقمية الحديثة واستخدامها داخل المؤسسة، وأن تتابع الأدوات الرقمية المستخدمة من المواقع الأخرى كي تقوم باستخدامها كي تبقى ضمن سوق المنافسة مع المؤسسات الأخرى.
520 _aThe study aimed to monitor and analyze the level of Jordanian media professionals’ use of digital tools, the extent of the differences between them, and the extent to which the tools are used in journalistic products on their institutions’ websites, and to analyze the pros and cons of each of them. In addition to monitoring and analyzing the relationship of Jordanian media professionals’ use of digital tools to their performance in their media outlets. And get to know the opinion of workers in press institutions about the challenges they face using digital tools and the journalistic and media industry in general, and learn about the extent of media workers’ knowledge of digital media tools, and learn about the scientific and practical level of workers in Jordanian media institutions and the infrastructure required to use digital tools and their availability in Jordanian media institutions. The study sample consisted of journalists in press institutions, writers of these institutions, specialists, and a group of workers in electronic news websites and websites (Ammon, Khaberni, Saraya, and Hala News) and my website (Almamlaka and Roya). The websites of the three main print newspapers in Jordan will also be approved. (Opinion, Constitution, and Tomorrow). In addition to four universities (Yarmouk University, Zarqa University, Middle East University, and Petra University). The questionnaire and personal interview were used as the research method. After analyzing the data, the results showed that the largest percentage of the media professionals surveyed are male, and the largest percentage are those with a bachelor’s degree, and they are between 26-35 years old, and the majority of them have experience ranging between 6-15 years, and the percentage The largest of them are employees of Al Rai newspaper. The results also showed that the largest percentage of them are students of journalism and media, and that (99%) of the respondents use digital tools in their journalistic materials, and (94.2%) use these tools in journalistic products on websites. It showed a high degree of Jordanian media professionals’ use of digital tools, and there is a moderate degree of relationship between Jordanian media professionals’ use of digital tools and their performance in their media outlets, and there is a moderate degree of the availability of opportunities and challenges that can be associated with the use of digital tools in terms of attracting the public, and the journalistic and media industry. The results showed a high degree of knowledge among media workers about media tools, and the results showed a moderate degree of availability of the infrastructure required to use digital tools in Jordanian media institutions. The study recommended the importance of keeping up with developments in modern digital tools and their use within the institution, and to follow up on Digital tools used by other sites for you to use in order to remain within the competitive market with other institutions.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالاعلام الرقمى
_zالادرن
_2qrmak
650 7 _aالصحافة الاردنية
653 0 _aالإعلام الرقمي
_aأدوات الإعلام الرقمي
_aالإعلاميين الأردنيين
700 0 _aشريف درويش اللبان
_eمشرف أطروحة.
900 _b 9-3-2024
_cشريف درويش اللبان
_dعبدالباسط أحمد هاشم شاهين
_dسماح عبدالرازق الشهاوي
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الإعلام
_Dقسم الصحافة
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c170619