000 | 06735namaa22004091i 4500 | ||
---|---|---|---|
003 | OSt | ||
005 | 20250225122618.0 | ||
008 | 250225s2024 |||a|||f m||| 000 0 eng d | ||
040 |
_aEG-GICUC _beng _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
041 | 0 |
_aeng _beng _bara |
|
049 | _aDeposit | ||
082 | 0 | 4 | _a400.420 |
092 |
_a400.420 _221 |
||
097 | _aPh.D | ||
099 | _aCai01.02.12.Ph.D.2024.Me.E | ||
100 | 0 |
_aMenna ElDawi, _epreparation. |
|
245 | 1 | 0 |
_aFeminism in socio-political caricature : _ba cross-cultural study of the discursive practice of feminist agency / _cby Menna ElDawi ; Supervision Prof.Shereen Abouelnaga. |
246 | 1 | 5 |
_aالنســـوية في الكاريكاتير الاجتماعي السياسي : _bدراســة عبر ثقــافية للممارسات الخطابيـــة للإرادة النسويـــة / |
264 | 0 | _c2024. | |
300 |
_a192 pages : _billustrations ; _c30 cm. + _eCD. |
||
336 |
_atext _2rda content |
||
337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
502 | _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. | ||
504 | _aBibliography: pages 192-210. | ||
520 | _aThis thesis presents a comprehensive study of feminist caricature as a form of agency and subversion within the contemporary social, cultural, and legal order. Drawing from a rich theoretical framework encompassing Hobbes's concept of Superiority, Freud’s theories on humor in Jokes and their Relation to the Unconscious, post-structuralist feminist theory with a focus on Nancy Tuana’s The Less Nobel Sex, and the intersectionality theory of Crenshaw, the study explores the power of feminist caricature in critiquing patriarchal representations of women. The study's theoretical infrastructure is firmly rooted in Bourdieu’s Cultural Practice and Adorno’s and Horkheimer’s “Culture Industry”, thereby weaving together psychoanalysis, poststructuralism, and feminist anarchism. The primary focus is on feminist caricature as a form of humor that challenges cultural stereotypes, discriminatory legislation, and sexual stratification. The study utilizes an in-depth analysis of Doaa Al Adl’s 50 Cartoons and More on Women (2016) and Jacky Fleming’s The Trouble with Women (2010) to demonstrate the transformative potential of feminist humor as a pathway towards feminist agency. In addition, the thesis provides a panoramic view of how feminist cartoons address social and political commentary across more than 15 countries, linking this to the interdisciplinary theory of intersectionality and the varying levels of oppressive practices experienced by women in post-colonial societies versus women with white privilege. The interdisciplinary approach employed in this thesis offers a nuanced interpretation of feminist caricatures, positioning them as a potent critique of the patriarchal representation of women within various social and cultural orders. Through this analysis, the study posits that feminist humor can indeed achieve equilibrium within the man/woman binary, creating a space for criticism of gendered epistemology. | ||
520 | _aيقدم هذا البحث دراسة شاملة للكاريكاتير النسوي كشكل من أشكال الفاعلية والتفكيك داخل النظام الاجتماعي والثقافي والقانوني المعاصر. مستندًا إلى إطار نظري ثري يشتمل على مفهوم التفوق عند هوبز، ونظريات فرويد حول الفكاهة في "النكات وعلاقتها باللاوعي" Jokes and their Relation to the Unconscious، والتفكير النسوي البعدبنيوي مع التركيز على كتاب "الجنس الأقل نبلاً" The Less Nobel Sex لنانسي توانا ، ونظرية التقاطع Intersectionality Theory لدى كرينشو، يستكشف البحث قوة الكاريكاتير النسوي في نقد التمثيلات الأبوية للمرأة. ويرتبط البناء النظري للبحث بشكل وثيق بمفهوم "الممارسة الثقافية" Culture Practice لبيير بورديو و "صناعة الثقافة" Culture Industry لأدورنو وهوركهايمر، وبالتالي فهو ينسج خيوط التحليل النفسي والتفكيك واللاسلطوية النسوية معًا. يتمحور البحث بشكل أساسي حول الكاريكاتير النسوي كشكل من أشكال الفكاهة التي تتحدى الصور النمطية الثقافية والتشريعات التمييزية والطبقية الجندرية. ويستخدم البحث تحليلاً متعمقًا لـ "50 رسمة و أكثر عن المرأة" (2016) لدعاء العدل و "مشكلة النساء" The Trouble with Women(2010) لجاكي فليمينج لإظهار الإمكانية التحويلية للكوميديا النسوية كمسار نحو الفاعلية النسوية. بالإضافة إلى ذلك، يقدم البحث رؤية بانورامية لكيفية تعامل الرسوم الكاركاتيرية النسوية مع التعليقات الاجتماعية والسياسية في أكثر من 15 دولة، ويربط ذلك بنظرية التقاطع متعدد التخصصات والمستويات المختلفة للممارسات القمعية التي تعاني منها النساء في المجتمعات ما بعد الاستعمارية مقارنة بالنساء ذوات الامتياز الأبيض. يقدم النهج متعدد التخصصات المستخدم في هذا البحث تفسيرًا دقيقًا للكاريكاتير النسوي، ويضعها في موقع نقد قوي للتمثيل الأبوي للمرأة داخل الأنظمة الاجتماعية والثقافية المختلفة. ومن خلال هذا التحليل، يفترض البحث أن الفكاهة النسوية يمكن أن تحقق فعلاً توازناً داخل ثنائية الرجل/المرأة، مما يخلق مساحة لنقد البناء المعرفي الجندري. | ||
530 | _aIssues also as CD. | ||
546 | _aText in English and abstract in Arabic & English. | ||
650 | 7 |
_aEnglish Language _2qrmak |
|
653 | 0 |
_afeminist caricature _aagency _asubversion _apatriarchy _aintersectionality _acultural stereotypes _agender bias _afeminist humor _asocial commentary |
|
700 | 0 |
_aShereen Abouelnaga _ethesis advisor. |
|
900 |
_b01-01-2024 _cShereen Abouelnaga _dMaha Fathy Elsaaed _UCairo University _FFaculty of Arts _DDepartment of English Language and Literature |
||
905 | _aShimaa | ||
942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
999 | _c170997 |