برنامج قائم على الوسائط المتعددة لتنمية الانتباه و أثره على التواصل اللفظى لدى الأطفال زارعى القوقعة / اعداد عبد التواب محمود عبد التواب عبد المجيد ؛ اشراف ا.د.أحمد محمود فخرى، ا.د.ايمن سالم عبدالله.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 140 ص. : إيض. ؛ 25 سم. CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- ”Program Based on Multimedia for Developing Attention and its Effect on Verbal Communication for Cochlear Implant Children” [Added title page title]
- 617.8
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.M.Sc.2022.عب.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030251000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: ص. 200-250.
هدفت الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج الوسائط المتعددة لتنمية الانتباه، والتحقق من أثر تحسن الانتباه على تنمية مهارات التواصل اللفظي لدى فئة الأطفال زارعي القوقعة، وتكونت عينة الدراسة من (۲۰) طفلًا وطفلة من الأطفال زارعي القوقعة، تم تقسيمهم إلى مجموعتين، (۱۰) للمجموعة الضابطة (٥) ذكور و (٥) إناث، و (۱۰) للمجموعة التجريبية (٥) ذكور و (٥) إناث تراوحت أعمارهم بين (٢-٥) أعوام، واستخدم الباحث أدوات الدراسة المتمثلة في مقياس الانتباه السمعي البصري) (إعداد الباحث)، ومقياس التواصل اللفظي (إعداد الباحث)، وبرنامج الوسائط المتعددة (إعداد الباحث وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (٠٥, بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس مهارات الانتباه السمعي البصري) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰,۰۱) بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية على مقياس مهارات الانتباه السمعي البصري في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية على مقياس مهارات الانتباه السمعي البصري) في القياسين البعدي والتتبعي وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ۰,۰۱) بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس مهارات التواصل اللفظي في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية ، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰٫۰۱) بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية على مقياس مهارات التواصل اللفظي في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية على مقياس مهارات التواصل اللفظي فيالقياسين البعدي والتتبعي.
a) This study aimed to verify the effectiveness of the multimedia program for the development of attention, and to verify the effect of improving attention on the development of verbal communication skills among children with cochlear implants. The study sample consisted of (20) male and female children with cochlear implants, they were divided into two groups, including (10) control group (5) males and (5) females, and also (10) experimental group (5) males and (5) females. 5) Females, their ages ranged between (2-5) years.
The researcher used the study tools represented in the form for collecting the primary data for the child (prepared by the researcher), the attention scale (audio-visual) (prepared by the researcher), the verbal communication scale (prepared by the researcher), the multimedia program (prepared by the researcher).
The study reached several results, the most important of which is the presence of statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the children of the experimental and control groups on the attention skills scale (audio-visual) in the post-measurement in favor of the experimental group, There are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the children of the experimental group on the attention skills scale (audio-visual) in the pre and post measurements in favor of the post measurement,
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.