Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على المهارات اللغوية والتعليمية الأساسية (الإيبلز) لتنمية مهارات التكامل الحسي لأطفال اضطراب طيف التوحد / رسالة مقدمة من الباحث عبد الرحمن زايد محمد زايد؛ تحت اشراف أ.د. إيمان فوزى شاهين.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 217 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a program based on basic linguistic and educational skills (ABLLS-R) to develop sensory integration skills for children on the autism spectrum [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.94
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج قائم على المهارات اللغوية والتعليمية الأساسية (الإيبلز) لتنمية مهارات التكامل الحسي لأطفال اضطراب طيف التوحد. وتكونت عينة الدراسة من (10) أطفال من ذوي اضطراب طيف التوحد ، تراوحت أعمارهم الزمنية بين (4- 6) سنوات ، بمتوسط عمر زمني (5.09) عامًا ، وانحراف معياري قدره (±0.85) ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين: تجريبية (5) أطفال ، وضابطة (5) أطفال. طُبق عليهم مقياس مهارات التكامل الحسي لذوي اضطراب طيف التوحد (إعداد الباحث) ، والبرنامج القائم على المهارات اللغوية والتعليمية الأساسية (الإيبلز) لتنمية مهارات التكامل الحسي لأطفال اضطراب طيف التوحد (إعداد: الباحث). وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس مهارات التكامل الحسى في اتجاه أطفال المجموعة التجريبية ، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات التكامل الحسى في اتجاه القياس البعدي، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس مهارات التكامل الحسى مما يؤكد فاعلية البرنامج في تنمية مهارات التكامل الحسي لأطفال اضطراب طيف التوحد . Summary: The current study aimed at revealing the effectiveness of a program based on basic language and learning skills (ABLLS-R) to develop sensory integration skills for children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of (10) children with autism spectrum disorder, their ages ranged between (4-6) years, with a mean age of (5.09) years, and a standard deviation of (±0.85), they were divided into two groups: experimental (5) children, and control (5) children. The measure of sensory integration skills for people with autism spectrum disorder (prepared by the researcher) was applied to them, and the program based on basic language and learning skills (ABLLS) to develop sensory integration skills for children with autism spectrum disorder (prepared by the researcher). The study resulted in the following results: There are statistically significant differences between the average ranks of the children of the experimental and control groups in the post-measurement on the scale of sensory integration skills towards the children of the experimental group, and there are statistically significant differences between the average ranks of the children of the experimental group in the pre and post measurements on the scale Sensory integration skills in the direction of post-measurement, while there are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the post- and follow-up measurements on the sensory integration skills scale.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01 34 M.Sc 2023 عب.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031252000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 143-163.

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج قائم على المهارات اللغوية والتعليمية الأساسية (الإيبلز) لتنمية مهارات التكامل الحسي لأطفال اضطراب طيف التوحد. وتكونت عينة الدراسة من (10) أطفال من ذوي اضطراب طيف التوحد ، تراوحت أعمارهم الزمنية بين (4- 6) سنوات ، بمتوسط عمر زمني (5.09) عامًا ، وانحراف معياري قدره (±0.85) ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين: تجريبية (5) أطفال ، وضابطة (5) أطفال. طُبق عليهم مقياس مهارات التكامل الحسي لذوي اضطراب طيف التوحد (إعداد الباحث) ، والبرنامج القائم على المهارات اللغوية والتعليمية الأساسية (الإيبلز) لتنمية مهارات التكامل الحسي لأطفال اضطراب طيف التوحد (إعداد: الباحث).
وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس مهارات التكامل الحسى في اتجاه أطفال المجموعة التجريبية ، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات التكامل الحسى في اتجاه القياس البعدي، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس مهارات التكامل الحسى مما يؤكد فاعلية البرنامج في تنمية مهارات التكامل الحسي لأطفال اضطراب طيف التوحد .

The current study aimed at revealing the effectiveness of a program based on basic language and learning skills (ABLLS-R) to develop sensory integration skills for children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of (10) children with autism spectrum disorder, their ages ranged between (4-6) years, with a mean age of (5.09) years, and a standard deviation of (±0.85), they were divided into two groups: experimental (5) children, and control (5) children. The measure of sensory integration skills for people with autism spectrum disorder (prepared by the researcher) was applied to them, and the program based on basic language and learning skills (ABLLS) to develop sensory integration skills for children with autism spectrum disorder (prepared by the researcher). The study resulted in the following results: There are statistically significant differences between the average ranks of the children of the experimental and control groups in the post-measurement on the scale of sensory integration skills towards the children of the experimental group, and there are statistically significant differences between the average ranks of the children of the experimental group in the pre and post measurements on the scale Sensory integration skills in the direction of post-measurement, while there are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the post- and follow-up measurements on the sensory integration skills scale.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library