دراسة العلاقة بين العلامة التجارية لجهة العمل وسلوك المواطنة التنظيمية : انخراط الموظف في العمل كمتغير وسيط دراسة تطبيقية / إعداد الباحث كمال محمد السيد عبدربه؛ إشراف الأستاذ الدكتور/ أمل عبدالرحمن السيد.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Studying the relationship between employer brand and organizational citizenship behavior : The mediating role of employee engagement an empirical study [Added title page title]
- 658
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.05.01.M.Sc.2024.كم.د (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032206000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 112-119.
الهدف : يهدف هذا البحث إلي تحديد طبيعة العلاقة بين العلامة التجارية لجهة العمل علي سلوك المواطنة التنظيمية ، مع وجود انخراط الموظف في العمل كمتغير وسيط بالتطبيق علي أعضاء الهيئة المعاونة بكليات جامعة القاهرة ، وذلك للتعرف علي كيفية تطوير علامة تجارية فعالة لجهة العمل تؤدي إلي تحسين سلوكيات المواطنة التنظيمية وانخراط الموظف في العمل ، والخروج بعدة توصيات لمتخذي القرارات بكليات جامعة القاهرة موضوع البحث . المنهجية : اعتمد الباحث علي عينة عشوائية طبقية مكونة من 327 مفردة من أعضاء الهيئة المعاونة بكليات جامعة القاهرة ، وقام الباحث بتجميع البيانات من خلال قائمة الاستقصاء النهائية بعد اختبارها وتطويرها ، ثم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS v.26 للتحليل الوصفي للعينة ولمتغيرات البحث ، وأيضاً برنامج SMART PLS v.3 في التحليل الاحصائي لاختبار الفروض البحثية وذلك باستخدام نمذجة المعادلة الهيكلية. النتائج : أشارت نتائج التحليل الاحصائي أن العلامة التجارية لجهة العمل تؤثر تاثير إيجابي معنوي علي سلوكيات المواطنة التنظيمية لأعضاء الهيئة المعاونة بكليات جامعة القاهرة موضوع البحث ، كما أوضحت النتائج إلي وجود تاثير إيجابي معنوي للعلامة التجارية لجهة العمل علي انخراط الموظف في العمل ، وكذلك لانخراط الموظف في العمل علي سلوكيات المواطنة التنظيمية . الأصالة العلمية : وقد قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات ومن أبرزها : إعادة هيكلة نظم الأجور والمكافآت بالكليات بالشكل العادل والجيد لأعضاء الهيئة المعاونة ، و ذلك مما يزيد من قيمة العلامة التجارية للكليات، ويساهم ذلك في خلق سلوكيات المواطنة التنظيمية لديهم وتعزيز مستوي انخراطهم.
Purpose : This research aims to determine the nature of the relationship between employer brand and organizational citizenship behavior, with employee engagement serving as a mediating variable. The study focuses on the academic assistant staff members at the Faculties of Cairo University . The objective is to explore how to develop an effective employer brand that enhances organizational citizenship behaviors and employee engagement, and to provide recommendations for decision-makers at the Faculties of Cairo University.
Methodology : The researcher employed a stratified sample of 327 academic assistant staff members in Cairo university faculties. Data were collected using a finalized and tested questionnaire, and then analyzed using SPSS v.26 for descriptive analysis of the sample and research variables. Additionally, Smart Pls v.3 was utilized for statistical analysis to test the research hypotheses through structural equation modeling. Findings : The statistical analysis results indicated that employer brand has a significant positive impact on the organizational citizenship behaviors of academic assistant staff members at Cairo University Faculties. The results also revealed that employer brand significantly positively affects employee engagement, and that employee engagement, in turn, positively influences organizational citizenship behaviors. Originality / value: The study provided a set of recommendations, including the restructuring of wage and reward systems at the Faculties to ensure fairness and adequacy for academic assistant staff members . This would enhance the value of the Faculties' employer brands, thereby fostering organizational citizenship behaviors and improving employee engagement.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.