Image from OpenLibrary

دور الفضائيات والمواقع الإلكترونية في تشكيل معارف واتجاهات الجمهور الأردني نحو القضايا الأمنية : دراسة تحليلية وميدانية / مقدمة من الباحث عصام زعل عبد الرحمن السلايطة؛ إشراف الأستاذ الدكتور/ عادل فهمي.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 448 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The role of satellite channels and electronic platforms in shaping knowledge and public attitudes of the jordanian audience towards security issues : An analytical and field study [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 384.55
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تهدف الدراسة لقياس وتحديد الدور الذي تؤديه كل من الفضائيات الأردنية والمواقع الإلكترونية في تشكيل معارف واتجاهات الجمهور الأردني نحو القضايا الأمنية، وذلك من خلال دراسة تحليلية تستهدف تحليل المضمون الأمني الذي تقدمه الفضائيات والمواقع حول القضايا والأحداث الأمنية، وكذلك التعرف علي تقييم الجمهور الأردني لهذه المعالجات الإعلامية ودورها في تشكيل اتجاهاته، واعتمدت الدراسة في إطارها النظري على كل من نظريتي الاستخدامات والتأثيرات وكذلك نظرية الأطر الإعلامية، حيث الأولى كان توظيفها بشكل رئيسي في الدراسة الميدانية، والثانية في الدراسة التحليلية. وتمثلت عينة الدراسة الميدانية في سحب 400 مفردة منمجتمع الدراسة الميدانية المتمثل في الجمهور الأردني المتابع للقنوات الفضائية والمواقع الإلكترونية، في حين وتمثلت عينة الدراسة في كل من قناة المملكة وقناة رؤيا مقدمة القنوات الفضائية التي تتابعها العينة، وكذلك موقع عمون الإخباري وكذلك موقع الوكيل الإخباري من المواقع الالكترونية الإخبارية، وقد تبين وجود اهتمامات مختلفة بالقضايا الأمنية وتقارب بين الوسائل محل التحليل خلال الفترة الزمنية خمس شهور بداية من شهر سبتمبر 2023 حتى نهاية شهر يناير 2024، حيث تفوق موقع عمون في المقدمة بالاهتمام بالقضايا الأمنية بنسبة 31.3% تلاه موقع الوكيل الإخباري بنسبة 28.9% في مقابل اهتمام القنوات الفضائية بهذه النوعية من القضايا حيث قدمتها قناة المملكة بنسبة 21.1% في مقابل قناة رؤيا بنسبة 18.7% من إجمالي المواد الإعلامية التي تناولت القضايا الأمنية. وتوصلت نتائج الدراسة التحليلية إلى أن نسبة 26.9% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني متعلقة بأحداث أمنية لصالح قناة رويا وموقع عمون، في مقابل نسبة 26.6% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات وطنية وذلك لصالح قناة المملكة وموقع الوكيل الإخباري، تلاه نسبة 23.8% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات عربية وذلك لصالح قناة المملكة وموقع عمون الإخباري، ونسبة 15.2% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات إنسانية وذلك لصالح قناة رويا وموقع عمون الإخباري، وأخيرًا جاء نسبة 7.5% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات عالمية وذلك لصالح قناة رويا وكذلك موقع عمون الإخباري، كما جاء نسبة 34.2% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني اتجاهها مؤيد وبرز ذلك أكثر في قناة المملكة وموقع عمون، في مقابل نسبة 23.1% من المواد الإخبارية كان اتجاه التناول فيها محايد وذلك لصالح قناة رويا وموقع عمون الإخباري، تلاه نسبة 12.3% من المواد الإخبارية كان اتجاه المعالجة بها معارضا وذلك لصالح قناة رويا وموقع الوكيل الإخباري، في مقابل نسبة 30.4% من المواد الإخبارية لم ترد بها أي اتجاهات معالجة حيث كانت مجرد عرض معلوماتي للأحداث، وكذلك جاء نسبة 82.2% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني تعتمد على الأسانيد العقلية في مقابل نسبة 28.2% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني تعتمد على الأسانيد العاطفية. وتوصلت نتائج الدراسة الميدانية إلى توافر دوافع متابعة عينة الدراسة للقضايا الأمنية عبر كلا الوسيلتين بشكل مرتفع، جاء في الصدارة التقييم المرتفع والإيجابي لدور كلا من الفضائيات والمواقع الالكترونية في إمداد الجمهور الأردني بالمعلومات الكافية عن القضايا الأمنية، حيث جاء بنسبة 64.3% من العينة مع وسيلة الفضائيات وبنسبة 68% من العينة مع المواقع الالكترونية، تلاه في الترتيب الثاني التقييم المتوسط لدور الوسيلتين وذلك لدى نسبة 33% مع الفضائيات ونسبة 29.3% مع المواقع الالكترونية، كما جاء مستويات المقياس العام للتأثيرات الاتصالية الثلاث (المعرفية والوجدانية والسلوكية) معًا والتي تحققها الفضائيات والمواقع الإلكترونية لدى أفراد الجمهور الأردني، وجاء في الصدارة التقييم المرتفع لتحقق التأثيرات الاتصالية من متابعة كل منالفضائيات والمواقع الالكترونية، حيث جاء بنسبة 61.3% من العينة مع وسيلة الفضائيات وبنسبة 66% من العينة مع المواقع الالكترونية، تلاه في الترتيب الثاني التقييم المتوسط للتأثير وذلك لدى نسبة 35.3% مع الفضائيات ونسبة 31.3% مع المواقع الالكترونية، وفي الترتيب الثالث جاء التقييم المنخفض للتأثير وذلك لدى نسبة 3.5% مع الفضائيات ونسبة 2.8% مع المواقع الالكترونية. وقد ثبت وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كثافة متابعة عينة الدراسة للفضائيات والمواقع الالكترونية وأسباب متابعتها للأخبار حول القضايا الأمنية، كما ثبت وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين كثافة متابعة عينة الدراسة للفضائيات والمواقع الالكترونية واعتماد الجمهور الأردني على الفضائيات والمواقع الإلكترونية في حصولهم على معلومات حول القضايا الأمنية، كما وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين دوافع التعرض للفضائيات والمواقع الإلكترونية لدى الجمهور الأردني والتقييم الإيجابي لدور الفضائيات والمواقع الإلكترونية في إمداد الجمهور الأردني بالمعلومات الكافية عن القضايا الأمنية. وتوصي الدراسة بضرورة تعزيز الأنشطة والبرامج التدريبية الأكاديمية الجامعية بهدف العمل على تعزيز الوعي بمفهوم الإعلام النوعي وهنا مجال الدراسة الإعلام الأمني وتطبيقاته، وكيفية إطلاق برامج توعية أمنية وثقافة أمنية في كلا من القنوات الفضائية والمواقع الالكترونية، وأن تقوم الجهات الأردنية بالتعاقد أو عقد بروتوكولات تعاون مع المؤسسات المتخصصة في المجال الأمني بهدف رفع وعي القائمين بالاتصال بكيفية التفاعل مع القضايا الأمنية وتحدياتها وأن يكون لديهم وعي بالمخاطر التي يمكن أن تترتب على طبيعة المعلومات التي يتم نشرها للجمهور. Summary: The study aims to measure and determine the role played by both Jordanian satellite channels and electronic platforms in shaping the knowledge and attitudes of the Jordanian public towards security issues. This will be achieved through an analytical study that targets the analysis of the security content presented by satellite channels and websites regarding security issues and events. Additionally, the study aims to assess the Jordanian public's evaluation of these media treatments and their role in shaping their attitudes. The theoretical framework of the study relies on both the Uses and Gratifications theory and the Media Framing theory. The former is primarily employed in the field study, while the latter is utilized in the analytical study. The field study sample consisted of 400 individuals drawn from the field study community, representing the Jordanian audience that follows satellite channels and electronic platforms. The study sample included both the Kingdom Channel and Roya Channel, which are The findings revealed varying interests in security issues and a convergence of media within the analytical period of five months, starting from September 2023 to the end of January 2024. Ammon News demonstrated the highest interest in security issues, accounting for 31.3%, followed by Al-Wakeel News with 28.9%. In comparison, the satellite channels' interest in such issues was presented by the Kingdom Channel at 21.1%, while Roya Channel covered them at 18.7% of the total media content addressing security issues. The results of the analytical study indicate that 26.9% of the news content related to security matters is associated with security events in favor of Roya Channel and Ammon News website. In contrast, 26.6% of the news content is related to national interests, benefiting the Kingdom Channel and Al-Wakeel News website. Following this, 23.8% of the news content is linked to Arab interests, favoring the Kingdom Channel and Ammon News website. Moreover, 15.2% of the news content pertains to humanitarian concerns, benefiting Roya Channel and Ammon News website. Lastly, 7.5% of the news content is related to global interests, favoring Roya Channel and Ammon News website. In terms of editorial orientation, 34.2% of the news content related to security matters is supportive, with a stronger emphasis on the Kingdom Channel and Ammon News website. In contrast, 23.1% of the news content is presented in a neutral tone, favoring Roya Channel and Ammon News website. Additionally, 12.3% of the news content takes an opposing stance, benefiting Roya Channel and Al-Wakeel News website. About 30.4% of the news content does not exhibit any specific editorial orientation, merely providing informative coverage of events. Furthermore, 82.2% of the news content related to security matters relies on rational sources, while 28.2% relies on emotional sources. The results of the field study indicate a high availability of motivations for the study sample to follow security issues through both media channels. At the forefront is the high and positive evaluation of the role of both satellite channels and electronic platforms in providing the Jordanian public with sufficient information about security issues. This was reflected in a percentage of 64.3% for satellite channels and 68% for electronic platforms within the sample. Following in second place is the moderate evaluation of the role of both channels, with percentages of 33% for satellite channels and 29.3% for electronic platforms. The study also assessed the overall scale of the three communicative effects (cognitive, affective, and behavioral) achieved by both satellite channels and electronic platforms among the Jordanian public. The results show a high evaluation for the communicative effects achieved through following both satellite channels and electronic platforms, with percentages of 61.3% for satellite channels and 66% for electronic platforms within the sample. In second place is the moderate evaluation of the effects, with percentages of 35.3% for satellite channels and 31.3% for electronic platforms. In the third place, there is a low evaluation of the effects, with percentages of 3.5% for satellite channels and 2.8% for electronic platforms. The study established a statistically significant correlational relationship between the intensity of the study sample's followership of satellite channels and electronic platforms and their reasons for following news about security issues. Additionally, a statistically significant functional relationship was confirmed between the intensity of the study sample's followership of satellite channels and electronic platforms and the Jordanian public's reliance on these media for obtaining information about security issues. Furthermore, there was a statistically significant correlational relationship between the motives for exposure to satellite channels and electronic platforms among the Jordanian public and their positive evaluation of the role of these media in providing sufficient information about security issues. The study recommends the necessity of enhancing academic university activities and training programs to promote awareness of the concept of qualitative media, particularly in the field of security media and its applications. It also emphasizes the importance of launching security awareness programs on both satellite channels and electronic platforms. Additionally, the study suggests that Jordanian entities should engage in contracts or cooperation protocols with specialized institutions in the security field to raise awareness among communication professionals on how to interact with security issues and their challenges. Furthermore, these professionals should have an understanding of the risks associated with the nature of the information disseminated to the public.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.15.01.Ph.D.2024.عص.د (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032260000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 390-421.

تهدف الدراسة لقياس وتحديد الدور الذي تؤديه كل من الفضائيات الأردنية والمواقع الإلكترونية في تشكيل معارف واتجاهات الجمهور الأردني نحو القضايا الأمنية، وذلك من خلال دراسة تحليلية تستهدف تحليل المضمون الأمني الذي تقدمه الفضائيات والمواقع حول القضايا والأحداث الأمنية، وكذلك التعرف علي تقييم الجمهور الأردني لهذه المعالجات الإعلامية ودورها في تشكيل اتجاهاته، واعتمدت الدراسة في إطارها النظري على كل من نظريتي الاستخدامات والتأثيرات وكذلك نظرية الأطر الإعلامية، حيث الأولى كان توظيفها بشكل رئيسي في الدراسة الميدانية، والثانية في الدراسة التحليلية. وتمثلت عينة الدراسة الميدانية في سحب 400 مفردة منمجتمع الدراسة الميدانية المتمثل في الجمهور الأردني المتابع للقنوات الفضائية والمواقع الإلكترونية، في حين وتمثلت عينة الدراسة في كل من قناة المملكة وقناة رؤيا مقدمة القنوات الفضائية التي تتابعها العينة، وكذلك موقع عمون الإخباري وكذلك موقع الوكيل الإخباري من المواقع الالكترونية الإخبارية، وقد تبين وجود اهتمامات مختلفة بالقضايا الأمنية وتقارب بين الوسائل محل التحليل خلال الفترة الزمنية خمس شهور بداية من شهر سبتمبر 2023 حتى نهاية شهر يناير 2024، حيث تفوق موقع عمون في المقدمة بالاهتمام بالقضايا الأمنية بنسبة 31.3% تلاه موقع الوكيل الإخباري بنسبة 28.9% في مقابل اهتمام القنوات الفضائية بهذه النوعية من القضايا حيث قدمتها قناة المملكة بنسبة 21.1% في مقابل قناة رؤيا بنسبة 18.7% من إجمالي المواد الإعلامية التي تناولت القضايا الأمنية. وتوصلت نتائج الدراسة التحليلية إلى أن نسبة 26.9% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني متعلقة بأحداث أمنية لصالح قناة رويا وموقع عمون، في مقابل نسبة 26.6% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات وطنية وذلك لصالح قناة المملكة وموقع الوكيل الإخباري، تلاه نسبة 23.8% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات عربية وذلك لصالح قناة المملكة وموقع عمون الإخباري، ونسبة 15.2% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات إنسانية وذلك لصالح قناة رويا وموقع عمون الإخباري، وأخيرًا جاء نسبة 7.5% من المواد الإخبارية متعلقة باهتمامات عالمية وذلك لصالح قناة رويا وكذلك موقع عمون الإخباري، كما جاء نسبة 34.2% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني اتجاهها مؤيد وبرز ذلك أكثر في قناة المملكة وموقع عمون، في مقابل نسبة 23.1% من المواد الإخبارية كان اتجاه التناول فيها محايد وذلك لصالح قناة رويا وموقع عمون الإخباري، تلاه نسبة 12.3% من المواد الإخبارية كان اتجاه المعالجة بها معارضا وذلك لصالح قناة رويا وموقع الوكيل الإخباري، في مقابل نسبة 30.4% من المواد الإخبارية لم ترد بها أي اتجاهات معالجة حيث كانت مجرد عرض معلوماتي للأحداث، وكذلك جاء نسبة 82.2% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني تعتمد على الأسانيد العقلية في مقابل نسبة 28.2% من المواد الإخبارية المتعلقة بالشأن الأمني تعتمد على الأسانيد العاطفية.
وتوصلت نتائج الدراسة الميدانية إلى توافر دوافع متابعة عينة الدراسة للقضايا الأمنية عبر كلا الوسيلتين بشكل مرتفع، جاء في الصدارة التقييم المرتفع والإيجابي لدور كلا من الفضائيات والمواقع الالكترونية في إمداد الجمهور الأردني بالمعلومات الكافية عن القضايا الأمنية، حيث جاء بنسبة 64.3% من العينة مع وسيلة الفضائيات وبنسبة 68% من العينة مع المواقع الالكترونية، تلاه في الترتيب الثاني التقييم المتوسط لدور الوسيلتين وذلك لدى نسبة 33% مع الفضائيات ونسبة 29.3% مع المواقع الالكترونية، كما جاء مستويات المقياس العام للتأثيرات الاتصالية الثلاث (المعرفية والوجدانية والسلوكية) معًا والتي تحققها الفضائيات والمواقع الإلكترونية لدى أفراد الجمهور الأردني، وجاء في الصدارة التقييم المرتفع لتحقق التأثيرات الاتصالية من متابعة كل منالفضائيات والمواقع الالكترونية، حيث جاء بنسبة 61.3% من العينة مع وسيلة الفضائيات وبنسبة 66% من العينة مع المواقع الالكترونية، تلاه في الترتيب الثاني التقييم المتوسط للتأثير وذلك لدى نسبة 35.3% مع الفضائيات ونسبة 31.3% مع المواقع الالكترونية، وفي الترتيب الثالث جاء التقييم المنخفض للتأثير وذلك لدى نسبة 3.5% مع الفضائيات ونسبة 2.8% مع المواقع الالكترونية.
وقد ثبت وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كثافة متابعة عينة الدراسة للفضائيات والمواقع الالكترونية وأسباب متابعتها للأخبار حول القضايا الأمنية، كما ثبت وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين كثافة متابعة عينة الدراسة للفضائيات والمواقع الالكترونية واعتماد الجمهور الأردني على الفضائيات والمواقع الإلكترونية في حصولهم على معلومات حول القضايا الأمنية، كما وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين دوافع التعرض للفضائيات والمواقع الإلكترونية لدى الجمهور الأردني والتقييم الإيجابي لدور الفضائيات والمواقع الإلكترونية في إمداد الجمهور الأردني بالمعلومات الكافية عن القضايا الأمنية. وتوصي الدراسة بضرورة تعزيز الأنشطة والبرامج التدريبية الأكاديمية الجامعية بهدف العمل على تعزيز الوعي بمفهوم الإعلام النوعي وهنا مجال الدراسة الإعلام الأمني وتطبيقاته، وكيفية إطلاق برامج توعية أمنية وثقافة أمنية في كلا من القنوات الفضائية والمواقع الالكترونية، وأن تقوم الجهات الأردنية بالتعاقد أو عقد بروتوكولات تعاون مع المؤسسات المتخصصة في المجال الأمني بهدف رفع وعي القائمين بالاتصال بكيفية التفاعل مع القضايا الأمنية وتحدياتها وأن يكون لديهم وعي بالمخاطر التي يمكن أن تترتب على طبيعة المعلومات التي يتم نشرها للجمهور.

The study aims to measure and determine the role played by both Jordanian satellite channels and electronic platforms in shaping the knowledge and attitudes of the Jordanian public towards security issues. This will be achieved through an analytical study that targets the analysis of the security content presented by satellite channels and websites regarding security issues and events. Additionally, the study aims to assess the Jordanian public's evaluation of these media treatments and their role in shaping their attitudes. The theoretical framework of the study relies on both the Uses and Gratifications theory and the Media Framing theory. The former is primarily employed in the field study, while the latter is utilized in the analytical study. The field study sample consisted of 400 individuals drawn from the field study community, representing the Jordanian audience that follows satellite channels and electronic platforms. The study sample included both the Kingdom Channel and Roya Channel, which are The findings revealed varying interests in security issues and a convergence of media within the analytical period of five months, starting from September 2023 to the end of January 2024. Ammon News demonstrated the highest interest in security issues, accounting for 31.3%, followed by Al-Wakeel News with 28.9%. In comparison, the satellite channels' interest in such issues was presented by the Kingdom Channel at 21.1%, while Roya Channel covered them at 18.7% of the total media content addressing security issues. The results of the analytical study indicate that 26.9% of the news content related to security matters is associated with security events in favor of Roya Channel and Ammon News website. In contrast, 26.6% of the news content is related to national interests, benefiting the Kingdom Channel and Al-Wakeel News website. Following this, 23.8% of the news content is linked to Arab interests, favoring the Kingdom Channel and Ammon News website. Moreover, 15.2% of the news content pertains to humanitarian concerns, benefiting Roya Channel and Ammon News website. Lastly, 7.5% of the news content is related to global interests, favoring Roya Channel and Ammon News website. In terms of editorial orientation, 34.2% of the news content related to security matters is supportive, with a stronger emphasis on the Kingdom Channel and Ammon News website. In contrast, 23.1% of the news content is presented in a neutral tone, favoring Roya Channel and Ammon News website. Additionally, 12.3% of the news content takes an opposing stance, benefiting Roya Channel and Al-Wakeel News website. About 30.4% of the news content does not exhibit any specific editorial orientation, merely providing informative coverage of events. Furthermore, 82.2% of the news content related to security matters relies on rational sources, while 28.2% relies on emotional sources. The results of the field study indicate a high availability of motivations for the study sample to follow security issues through both media channels. At the forefront is the high and positive evaluation of the role of both satellite channels and electronic platforms in providing the Jordanian public with sufficient information about security issues. This was reflected in a percentage of 64.3% for satellite channels and 68% for electronic platforms within the sample. Following in second place is the moderate evaluation of the role of both channels, with percentages of 33% for satellite channels and 29.3% for electronic platforms. The study also assessed the overall scale of the three communicative effects (cognitive, affective, and behavioral) achieved by both satellite channels and electronic platforms among the Jordanian public. The results show a high evaluation for the communicative effects achieved through following both satellite channels and electronic platforms, with percentages of 61.3% for satellite channels and 66% for electronic platforms within the sample. In second place is the moderate evaluation of the effects, with percentages of 35.3% for satellite channels and 31.3% for electronic platforms. In the third place, there is a low evaluation of the effects, with percentages of 3.5% for satellite channels and 2.8% for electronic platforms. The study established a statistically significant correlational relationship between the intensity of the study sample's followership of satellite channels and electronic platforms and their reasons for following news about security issues. Additionally, a statistically significant functional relationship was confirmed between the intensity of the study sample's followership of satellite channels and electronic platforms and the Jordanian public's reliance on these media for obtaining information about security issues. Furthermore, there was a statistically significant correlational relationship between the motives for exposure to satellite channels and electronic platforms among the Jordanian public and their positive evaluation of the role of these media in providing sufficient information about security issues. The study recommends the necessity of enhancing academic university activities and training programs to promote awareness of the concept of qualitative media, particularly in the field of security media and its applications. It also emphasizes the importance of launching security awareness programs on both satellite channels and electronic platforms. Additionally, the study suggests that Jordanian entities should engage in contracts or cooperation protocols with specialized institutions in the security field to raise awareness among communication professionals on how to interact with security issues and their challenges. Furthermore, these professionals should have an understanding of the risks associated with the nature of the information disseminated to the public.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library