Image from OpenLibrary

ديوان نداء القمم ليوسف خليف : دراسة أسلوبية / إعداد الباحثة: ضحى شاكر فتحي عبد الرحمن؛ إشراف: أ.د. عزة شبل محمد، أ.د. محمود عبد الغفار.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 490 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Yousef kholaif,s anthology nedaa al -qemam : Stylistic study [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 811.9
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تُطبّق الدراسات الأسلوبية على المحاور اللغوية الأساسية في دراسة النصوص، فتتناول المحور الصوتي الإيقاعي، والمحور المعجمي، والمحور التركيبي، ومحور الصور والخيال، وذلك وفقًا لمبادئها؛ فيجري تحليل تلك المحاور داخل نطاق المنهج الأسلوبي للخروج بنتائج مخصوصة تحدد ميزات الفرد وأسلوبه الفني. وعلى مستوى النصوص تظهر عدة أساليب شائعة، وأخرى غير شائعة، وبذلك تتفاوت النصوص في توظيف الأساليب وإبرازها. وفي الديوان-محل الدراسة- (نداء القمم ) للأستاذ الدكتور (يوسف خليف)- رحمهُ الله - تشيع بعض الأساليب المكررة، وتعد تلك الأساليب سمة أو علامة مخصوصة لتُشكّل لاحقًا أنماطًا ثابتة؛ فالأسلوب نهج مُتّبع، والنمط طِراز مبتكر، وكلتا المفردتين تمثيل لكلمةStyle"" في اللغة الإنجليزية، وقد تناولت مباحث الدراسة بعضًا من هذه الأساليب والأنماط، واعتمدت الباحثة المنهج الأسلوبي الإحصائي ونتائجه من خلال بعض الإجراءات الأسلوبية المتبعة في قياس الظاهرة، ومنها: الملاحظة المباشرة، و قياس الانحراف، كما في المعجم الشعري، و الحضور والغياب، اللّذين كشف عنهما التنغيم في الأسلوب السردي الحواري للقصائد، وبحث العلاقة بين الشكل والموضوع، كما في ظاهرة المزج بين فن الموشحات وشعر المقطوعة؛ وذلك للاستفادة من فضاء التشكيل البصري للشّعر الحداثي، كما يظهر ذلك في اختيار الشكل الهرمي لقصيدة (كأس محطمة)؛ فالشاعر الحداثي يبثّ مكنوناته من خلال التكوين الشكلي، فتنحسر أنفاسه وتتقطع ليعبر بها عن أزماته الوجودية الخانقة، ويجسّد تدفقات الشعور في حركة اللغة الشعرية، فصارت لغته وأنّاته وزفراته مجسدة أمامه شكليًا. وخلال عرض الدراسة في فصولها الخمسة، تمت دراسة الوزن والقافية، وعناصر الإيقاع كالنبر والتنغيم والمقاطع الصوتية في الفصلين الأول والثاني منها، وتناول الفصل الثالث مفردات المعجم الشعري وتم تصنيفها إلى حقول دلالية، ومن ثمَّ توضيح الانزياح الاستعمالي للمفردات في السياق، واختص الفصل الرابع ببناء الجملة والتركيب من حيث أسس الترابط، والتكوين، وتناول الفصل الخامس خصائص الصور الفنية كالشبيه والاستعارة والمفارقة، وخصائص اللوحة الفنية، وفلسفة الصورة عند الرومانسيين. وقد كثّفت الدراسة التعمق في بعض الظواهر الأسلوبية للخروج بنتائج أكثر خصوصية لأسلوب شاعرنا المبدع. Summary: Stylistic studies are applied to basic linguistic aspects in text analysis, addressing phonetic and rhythmic features, lexical usage, syntactic structures, imagery, and imagination in accordance with their principles. This study adopts a stylistic approach to analyze these aspects within the framework of methodology, aiming to identify individual features and artistic style. In the terms of texts, several common and uncommon methods appear, showcasing diversity in their utilization and highlighting. In the collection of "Nedaa Al-Qemam" by the esteemed poet, Professor Yousef Kholaif, some recurring stylistic features are evident, and these styles become features or signs, eventually forming fixed patterns. Style denotes a consistent approach, while pattern signifies innovative model, both terms akin to the English word "style." This study addresses some of these styles and patterns, employing statistical stylistic methodology and its results through various methodical procedures such as direct observation, clarifying the deviation as in poetic lexicon, presence and absence, revealed by the "intonation" in narrative dialogic style of poems, and exploring the relationship between form and content, as seen in the phenomenon of blending between the art of "muwashahat" and fragmentary poetry, to utilize the visual composition space of modernist poetry. This is evident in the choice of the pyramidal form for the poem "Kas Muhtama." The modernist poet conveys his inner beings through formal composition, expressing existential crises and emotional flows through poetic language, rendering his language, yearnings, and sighs palpable visually. The study delves into various stylistic phenomena across its five chapters, examining meter, rhyme, rhythmic elements such as "stress", "intonation", and "phonetic syllables" in the first two chapters, lexical elements categorized into semantic fields in the third chapter, contextual usage deviation, sentence structure, and composition principles in the fourth chapter, and artistic imagery features such as simile, metaphor, irony, artistic picture characteristics, and romantic philosophy of imagery in the fifth chapter. The study intensifies its investigation into certain stylistic phenomena to come out with more specific results regarding our creative poet's style.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.02.06.M.A.2024.ضح.د (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032266000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 481-486.

تُطبّق الدراسات الأسلوبية على المحاور اللغوية الأساسية في دراسة النصوص، فتتناول المحور الصوتي الإيقاعي، والمحور المعجمي، والمحور التركيبي، ومحور الصور والخيال، وذلك وفقًا لمبادئها؛ فيجري تحليل تلك المحاور داخل نطاق المنهج الأسلوبي للخروج بنتائج مخصوصة تحدد ميزات الفرد وأسلوبه الفني. وعلى مستوى النصوص تظهر عدة أساليب شائعة، وأخرى غير شائعة، وبذلك تتفاوت النصوص في توظيف الأساليب وإبرازها. وفي الديوان-محل الدراسة- (نداء القمم ) للأستاذ الدكتور (يوسف خليف)- رحمهُ الله - تشيع بعض الأساليب المكررة، وتعد تلك الأساليب سمة أو علامة مخصوصة لتُشكّل لاحقًا أنماطًا ثابتة؛ فالأسلوب نهج مُتّبع، والنمط طِراز مبتكر، وكلتا المفردتين تمثيل لكلمةStyle"" في اللغة الإنجليزية، وقد تناولت مباحث الدراسة بعضًا من هذه الأساليب والأنماط، واعتمدت الباحثة المنهج الأسلوبي الإحصائي ونتائجه من خلال بعض الإجراءات الأسلوبية المتبعة في قياس الظاهرة، ومنها: الملاحظة المباشرة، و قياس الانحراف، كما في المعجم الشعري، و الحضور والغياب، اللّذين كشف عنهما التنغيم في الأسلوب السردي الحواري للقصائد، وبحث العلاقة بين الشكل والموضوع، كما في ظاهرة المزج بين فن الموشحات وشعر المقطوعة؛ وذلك للاستفادة من فضاء التشكيل البصري للشّعر الحداثي، كما يظهر ذلك في اختيار الشكل الهرمي لقصيدة (كأس محطمة)؛ فالشاعر الحداثي يبثّ مكنوناته من خلال التكوين الشكلي، فتنحسر أنفاسه وتتقطع ليعبر بها عن أزماته الوجودية الخانقة، ويجسّد تدفقات الشعور في حركة اللغة الشعرية، فصارت لغته وأنّاته وزفراته مجسدة أمامه شكليًا. وخلال عرض الدراسة في فصولها الخمسة، تمت دراسة الوزن والقافية، وعناصر الإيقاع كالنبر والتنغيم والمقاطع الصوتية في الفصلين الأول والثاني منها، وتناول الفصل الثالث مفردات المعجم الشعري وتم تصنيفها إلى حقول دلالية، ومن ثمَّ توضيح الانزياح الاستعمالي للمفردات في السياق، واختص الفصل الرابع ببناء الجملة والتركيب من حيث أسس الترابط، والتكوين، وتناول الفصل الخامس خصائص الصور الفنية كالشبيه والاستعارة والمفارقة، وخصائص اللوحة الفنية، وفلسفة الصورة عند الرومانسيين. وقد كثّفت الدراسة التعمق في بعض الظواهر الأسلوبية للخروج بنتائج أكثر خصوصية لأسلوب شاعرنا المبدع.

Stylistic studies are applied to basic linguistic aspects in text analysis, addressing phonetic and rhythmic features, lexical usage, syntactic structures, imagery, and imagination in accordance with their principles. This study adopts a stylistic approach to analyze these aspects within the framework of methodology, aiming to identify individual features and artistic style. In the terms of texts, several common and uncommon methods appear, showcasing diversity in their utilization and highlighting. In the collection of "Nedaa Al-Qemam" by the esteemed poet, Professor Yousef Kholaif, some recurring stylistic features are evident, and these styles become features or signs, eventually forming fixed patterns. Style denotes a consistent approach, while pattern signifies innovative model, both terms akin to the English word "style." This study addresses some of these styles and patterns, employing statistical stylistic methodology and its results through various methodical procedures such as direct observation, clarifying the deviation as in poetic lexicon, presence and absence, revealed by the "intonation" in narrative dialogic style of poems, and exploring the relationship between form and content, as seen in the phenomenon of blending between the art of "muwashahat" and fragmentary poetry, to utilize the visual composition space of modernist poetry. This is evident in the choice of the pyramidal form for the poem "Kas Muhtama." The modernist poet conveys his inner beings through formal composition, expressing existential crises and emotional flows through poetic language, rendering his language, yearnings, and sighs palpable visually. The study delves into various stylistic phenomena across its five chapters, examining meter, rhyme, rhythmic elements such as "stress", "intonation", and "phonetic syllables" in the first two chapters, lexical elements categorized into semantic fields in the third chapter, contextual usage deviation, sentence structure, and composition principles in the fourth chapter, and artistic imagery features such as simile, metaphor, irony, artistic picture characteristics, and romantic philosophy of imagery in the fifth chapter. The study intensifies its investigation into certain stylistic phenomena to come out with more specific results regarding our creative poet's style.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library