Image from OpenLibrary

تصور مقترح لتنمية الهوية الثقافية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية فى مادة الدراسات الاجتماعية فى ضوء الثقافة الرقمية / إعداد الباحث محمد السيد سيداحمدمحمد؛ إشراف أ.د إلهام عبدالحميد فرج، د. إيمان سلامه محمود على.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 372 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A proposal for the development of the cultural identity of middal school students in the field of social studies in light of the digitall culture [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 373.236
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدف هذا البحث الى تنمية الهوية الثقافية لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى من خلال إعداد تصور مقترح لمنهج الدراسات الإجتماعية فى ضوء الثقافة الرقمية ، وتوصل البحث إلى وجود نمو واضح ودال إحصائياً فى التطبيق البعدى لإختبار مواقف الهوية الثقافية عن التطبيق القبلى فى كل بعد على حدة وككل ؛ مما يشيرالى إرتفاع مستوى الهوية الثقافية لدى تلاميذ المجموعة التجريبية ، وذلك نتيجة لإستخدام التصور المقترح لمنهج الدراسات الإجتماعية فى ضوء الثقافة الرقمية ، كما أسفرت نتائج البحث عن أن التصور المقترح يتصف بالفاعلية فيما يختص بتنمية الهوية الثقافية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية حيث بلغ معدل الكسب ( 1.260) ، وهى تعد نسبة مقبولة ، وتدل على أن إستخدام التصور المقترح لمنهج الدراسات الإجتماعية فى ضوء الثقافة الرقمية فعال فى تنمية الهوية الثقافية لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى مجموعة البحث وهذا يرجع الى إستخدام الباحث لأنشطة إلكترونية بالوحدة المقترحة ، وكذلك إستخدامه لأساليب تقويم تناسب مجموعة البحث .Summary: The aim of this research is to develop cultural identity among second-year middle school students by preparing a proposed vision for the social studies curriculum in light of digital culture. The research found that there was a clear and statistically significant growth in the post-application to test cultural identity attitudes over the pre-application in each dimension on Sharpness and wholeness; Which indicates a high level of cultural identity among the students of the experimental group, as a result of using the proposed concept for the social studies curriculum in light of digital culture. The results of the research also showed that the proposed concept is characterized by effectiveness with regard to developing cultural identity among middle school students, as the rate of gain reached (1.260). It is considered an acceptable percentage, and indicates that using the proposed conception of the social studies curriculum in light of digital culture is effective in developing the cultural identity of the second year middle school students in the research group. This is due to the researcher’s use of electronic activities in the proposed unit, as well as his use of evaluation methods that suit the research group.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.01.M.Sc.2024.مح.ت (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032298000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 199-217.

هدف هذا البحث الى تنمية الهوية الثقافية لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى من خلال إعداد تصور مقترح لمنهج الدراسات الإجتماعية فى ضوء الثقافة الرقمية ، وتوصل البحث إلى وجود نمو واضح ودال إحصائياً فى التطبيق البعدى لإختبار مواقف الهوية الثقافية عن التطبيق القبلى فى كل بعد على حدة وككل ؛ مما يشيرالى إرتفاع مستوى الهوية الثقافية لدى تلاميذ المجموعة التجريبية ، وذلك نتيجة لإستخدام التصور المقترح لمنهج الدراسات الإجتماعية فى ضوء الثقافة الرقمية ، كما أسفرت نتائج البحث عن أن التصور المقترح يتصف بالفاعلية فيما يختص بتنمية الهوية الثقافية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية حيث بلغ معدل الكسب ( 1.260) ، وهى تعد نسبة مقبولة ، وتدل على أن إستخدام التصور المقترح لمنهج الدراسات الإجتماعية فى ضوء الثقافة الرقمية فعال فى تنمية الهوية الثقافية لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى مجموعة البحث وهذا يرجع الى إستخدام الباحث لأنشطة إلكترونية بالوحدة المقترحة ، وكذلك إستخدامه لأساليب تقويم تناسب مجموعة البحث .

The aim of this research is to develop cultural identity among second-year middle school students by preparing a proposed vision for the social studies curriculum in light of digital culture. The research found that there was a clear and statistically significant growth in the post-application to test cultural identity attitudes over the pre-application in each dimension on Sharpness and wholeness; Which indicates a high level of cultural identity among the students of the experimental group, as a result of using the proposed concept for the social studies curriculum in light of digital culture. The results of the research also showed that the proposed concept is characterized by effectiveness with regard to developing cultural identity among middle school students, as the rate of gain reached (1.260). It is considered an acceptable percentage, and indicates that using the proposed conception of the social studies curriculum in light of digital culture is effective in developing the cultural identity of the second year middle school students in the research group. This is due to the researcher’s use of electronic activities in the proposed unit, as well as his use of evaluation methods that suit the research group.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library