Image from OpenLibrary

استراتيجية قائمة على الخرائط الذهنية لتنمية مهارات التفكير الناقد من خلال تحليل بعض المؤلفات الآلية في الموسيقى العربية لدى طلاب التربية الموسيقية / بحث مقدم من الباحثة فاطمة سعد ابراهيم؛ إشـــراف أ.د أميمة مصطفى كامل، أ.د خالد حسن عباس.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 195 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A strategy based on mind maps to develop critical thinking skills through analyzing some instrumental compositions in arabic music among music education students [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 781.377
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: عينة البحث: عينة عشوائية من طلاب الفرقة الثانية بكلية التربية النوعية – قسم التربية الموسيقية، عددهم (10) طالبا، تتراوح أعمارهم بين (20-21) سنة بمتوسط عمري (20.5) سنة وتتكون العينة من 4 ذكور و6إناث. (نتائج البحث: توصل البحث إلى النتائج التالية: يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,001 على أبعاد اختبار التفكير الناقد وهي: (التحليل، الاستقراء، الاستنتاج، الاستدلال، تقويم الحجج) عند استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية لصالح القياس البعدي، وجود دلالة عند مستوى 0,05 للأبعاد (التحليل، الاستقراء، الاستدلال) لصالح القياس البعدي. وجود دلالة عند مستوى 0,01 للأبعاد (الاستنتاج، تقويم الحجج) لصالح القياس البعدي.لا يوجد دلالة إحصائية على بعدي (الاستنتاج، الاستدلال). وجود فروق ذات دلالة عند مستوى 0,05 على أبعاد (التحليل، تقويم الحجج، الدرجة الكلية للمقياس لصالح الإناث. كما يوجد فروق ذات دلالة عند مستوى 0,01 على بُعد الاستقراء لصالح الذكور، يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,001 على أبعاد اختبار التفكير الناقد وهي: (التحليل، الاستقراء، الاستنتاج، الاستدلال، تقويم الحجج، الدرجة الكلية) لصالح القياس البعدي، يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,001 على أبعاد اختبار التفكير الناقد وهي (التحليل، تقويم الحجج، الدرجة الكلية) لصالح الإناث، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,001 على بعد (الاستنتاج) لصالح الذكور. لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية على أبعاد اختبار التفكير الناقد وهي (الاستدلال، الاستقراء). Summary: Research Methodology: This research follows the experimental method. Research sample: A random sample of second-year students at the College of Specific Education - Department of Music Education. Their number is (10) students, their ages range between (20-21) years with an average age of (20.5) years. The sample consists of 4 males and 6 females. (Research results and recommendations): The research reached the following results: There are statistically significant differences at the level of 0.001 on the dimensions of the critical thinking test, which are: (analysis, induction, deduction, reasoning, and evaluation of arguments) when using the mind mapping strategy in favor of the post-measurement.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.25.02.M.Sc.2024.فا.ا (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032390000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 127-138.

عينة البحث: عينة عشوائية من طلاب الفرقة الثانية بكلية التربية النوعية – قسم التربية الموسيقية، عددهم (10) طالبا، تتراوح أعمارهم بين (20-21) سنة بمتوسط عمري (20.5) سنة وتتكون العينة من 4 ذكور و6إناث.
(نتائج البحث: توصل البحث إلى النتائج التالية: يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,001 على أبعاد اختبار التفكير الناقد وهي: (التحليل، الاستقراء، الاستنتاج، الاستدلال، تقويم الحجج) عند استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية لصالح القياس البعدي، وجود دلالة عند مستوى 0,05 للأبعاد (التحليل، الاستقراء، الاستدلال) لصالح القياس البعدي. وجود دلالة عند مستوى 0,01 للأبعاد (الاستنتاج، تقويم الحجج) لصالح القياس البعدي.لا يوجد دلالة إحصائية على بعدي (الاستنتاج، الاستدلال). وجود فروق ذات دلالة عند مستوى 0,05 على أبعاد (التحليل، تقويم الحجج، الدرجة الكلية للمقياس لصالح الإناث. كما يوجد فروق ذات دلالة عند مستوى 0,01 على بُعد الاستقراء لصالح الذكور، يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,001 على أبعاد اختبار التفكير الناقد وهي: (التحليل، الاستقراء، الاستنتاج، الاستدلال، تقويم الحجج، الدرجة الكلية) لصالح القياس البعدي، يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,001 على أبعاد اختبار التفكير الناقد وهي (التحليل، تقويم الحجج، الدرجة الكلية) لصالح الإناث، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,001 على بعد (الاستنتاج) لصالح الذكور. لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية على أبعاد اختبار التفكير الناقد وهي (الاستدلال، الاستقراء).

Research Methodology: This research follows the experimental method. Research sample: A random sample of second-year students at the College of Specific Education - Department of Music Education. Their number is (10) students, their ages range between (20-21) years with an average age of (20.5) years. The sample consists of 4 males and 6 females. (Research results and recommendations): The research reached the following results: There are statistically significant differences at the level of 0.001 on the dimensions of the critical thinking test, which are: (analysis, induction, deduction, reasoning, and evaluation of arguments) when using the mind mapping strategy in favor of the post-measurement.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Gateway Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: info@cl.cu.edu.eg | info@cnul.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
Under the supervision of New Central Library Manager
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: info@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
Under the supervision of Cairo National University Library Manager
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: info@cnul.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library