Image from OpenLibrary

The Ambivalent Image of Some Women's Arts in Selected Literary Works : A Comparative Study / By Hadeel Abdel-Fattah Mohammed Eslam; Under the Supervision of Professor Shereen Abouelnaga

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 119 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • الصورة الملتبسة لبعض الفنون النسائية في أعمال أدبية مختارة : دراسة مقارنة [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 792.62
Available additional physical forms:
  • Issued also as CD
Dissertation note: Thesis (M.A.)-Cairo University, 2024. Summary: Oriental dance is one of the most controversial forms of art. Despite its popularity within Egyptian society, Oriental dance is regarded as a symbol of shame and immorality. On the other hand, in orientalist narratives, a dancer of Raqs Sharqi represents the exoticness and sexual promise of the Orient. In line with the outburst of the sex revolution in the 1960s, many white feminists attempted to redefine and develop the image of oriental dance. Despite the popularity of such empowerment movements, many of the oriental dance performers, especially those that belong to working-class Cairo, undergo intersectional discrimination. This study delves into the factors governing the portrayal of oriental dance in different literary and cinematic works; namely Naguib Mahfouz’s Palace Walk, George William Curtis’ Nile Notes of A Howadji, and At Night They Dance by Isabelle Lavigne, Stéphane Thibault. Summary: موضوع هذه الدراسة أحد أكثر الفنون إثارة للجدل وهو الرقص الشرقي. فعلى الرغم من الشعبية الكبيرة للرقص الشرقي داخل المجتمع المصري، فإنه يعد رمزًا للعار وانحطاط الأخلاق. أما في الكتابات الاستشراقية، فالرقص الشرقي يعد رمزًا للغرابية والوعد الجنسي للشرق. ومع انطلاق الثورة الجنسية في ستينيات القرن الماضي، سعى عدد من النسويات الغربيات نحو تصحيح صورة الرقص الشرقي، باعتباره وسيلة للتعبير عن الذات في مواجهة الخطابات الأبوية والذكورية. وفي مقابل حملات التمكين تلك، تواجه الراقصات المصريات من الطبقة الكادحة تمييزًا تقاطعيًا. وتسعى هذه الرسالة إلى إجراء دراسة مقارنة ما بين الفئات المختلفة من الراقصات وكيف يتم تصويرهن في أعمال أدبية وسينمائية مختلفة. تتناول الدراسة العوامل التي تؤثر في تصوير الرقص الشرقي في الأعمال الأدبية والسينمائية المختلفة، وهي: بين القصرين لنجيب محفوظ، ومذكرات النيل للخواجه لجورج ويليام كورتيس، والفيلم الوثائقي في الليل يرقصن لإيزابيل لافين وستيفان تيبولت.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.02.12.M.A.2024.Ha.A. (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110091638000

Thesis (M.A.)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 105-116.

Oriental dance is one of the most controversial forms of art. Despite its popularity within Egyptian society, Oriental dance is regarded as a symbol of shame and immorality. On the other hand, in orientalist narratives, a dancer of Raqs Sharqi represents the exoticness and sexual promise of the Orient. In line with the outburst of the sex revolution in the 1960s, many white feminists attempted to redefine and develop the image of oriental dance. Despite the popularity of such empowerment movements, many of the oriental dance performers, especially those that belong to working-class Cairo, undergo intersectional discrimination. This study delves into the factors governing the portrayal of oriental dance in different literary and cinematic works; namely Naguib Mahfouz’s Palace Walk, George William Curtis’ Nile Notes of A Howadji, and At Night They Dance by Isabelle Lavigne, Stéphane Thibault.

موضوع هذه الدراسة أحد أكثر الفنون إثارة للجدل وهو الرقص الشرقي. فعلى الرغم من الشعبية الكبيرة للرقص الشرقي داخل المجتمع المصري، فإنه يعد رمزًا للعار وانحطاط الأخلاق. أما في الكتابات الاستشراقية، فالرقص الشرقي يعد رمزًا للغرابية والوعد الجنسي للشرق. ومع انطلاق الثورة الجنسية في ستينيات القرن الماضي، سعى عدد من النسويات الغربيات نحو تصحيح صورة الرقص الشرقي، باعتباره وسيلة للتعبير عن الذات في مواجهة الخطابات الأبوية والذكورية. وفي مقابل حملات التمكين تلك، تواجه الراقصات المصريات من الطبقة الكادحة تمييزًا تقاطعيًا. وتسعى هذه الرسالة إلى إجراء دراسة مقارنة ما بين الفئات المختلفة من الراقصات وكيف يتم تصويرهن في أعمال أدبية وسينمائية مختلفة. تتناول الدراسة العوامل التي تؤثر في تصوير الرقص الشرقي في الأعمال الأدبية والسينمائية المختلفة، وهي: بين القصرين لنجيب محفوظ، ومذكرات النيل للخواجه لجورج ويليام كورتيس، والفيلم الوثائقي في الليل يرقصن لإيزابيل لافين وستيفان تيبولت.

Issued also as CD

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library