Image from OpenLibrary

Cognitive rehabilitation on gait and balance in patients with multiple sclerosis : a systematic review and meta analysis / by Ahmed Abdelhamied Hendawy ; Supervisors Dr. Salah Abdelmoneim Sawan, Dr. Hager Rasmy Elserougy.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2025Description: 67 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • التأهيل الإدراكي على المشي والتوازن لدى مرضى التصلب المتعدد : مراجعة منهجي وتحليل شامل للتجارب السريرية العشوائية [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 615.82
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025 Summary: Background: Cognitive impairment is a common symptom of multiple sclerosis (MS)and often affects patients' motor functions, particularly gait and balance.Objective:This is to systematically reviewthe best primary studies available about cognitive rehabilitation on gait and balance in patients with MS.Methods: A systematic search was conducted across five databases: PubMed, the Cochrane Library, Web of Science, Scopus, and PEDro. Randomized controlled trials (RCTs) investigating the effects of cognitive rehabilitation on gait and balance in adult MS patients were included. The primary outcomes included balance and gait parameters, whereas the secondary outcomes included mobility and patient-reported outcomes. Studies were appraised for methodological quality via the PEDro scale.Results: A total of 16 RCTs involving 1,173 participants were included. Despite various cognitive training approaches, no significant improvements were observed in balance control, postural sway, or gait. However, dual-task training increased mobility, as measured by the timed up and go (TUG) test. Patient-reported outcomes, such as the Multiple Sclerosis Walking Scale-12 (MSWS-12), did not significantly improve. The heterogeneity in intervention types and outcome measures across studies may have influenced these findings.Conclusions:this systematic review provide strong evidence supports effect of cognitive rehabilitation to improve mobility and limited evidence supports effect of gait and balance. These findings suggest that integrating cognitive training with traditional physical therapies may optimize rehabilitation outcomes. Future research should focus on standardized interventions and longer follow-up periods. Additionally, considering the diverse impacts of MS on individuals, personalized approaches to cognitive training could be beneficial in clinical settingsSummary: الخلفية: يُعدّ الضعف الإدراكي عرضًا شائعًا لمرض التصلب المتعدد (MS) وغالبًا ما يؤثر على الوظائف الحركية للمرضى، وخاصة المشي والتوازن. الهدف : اجراء مراجعة منهجية لافضل الدراسات الأولية المتاحه حول تأثير التأهيل الإدراكي على المشي والتوازن لدى مرضى التصلب المتعدد المنهجية: تم إجراء بحث منهجي في خمس قواعد بيانات: PubMed، وCochrane Library، وWeb of Science، وScopus، وPEDro. تم تضمين التجارب السريرية العشوائية (RCTs) التي بحثت تأثير إعادة التأهيل الإدراكي على المشي والتوازن لدى المرضى البالغين المصابين بالتصلب المتعدد. تضمنت النتائج الأولية معايير التوازن والمشي، بينما شملت النتائج الثانوية القدرة على الحركة والنتائج التي أبلغ عنها المرضى. تم تقييم الجودة المنهجية للدراسات باستخدام مقياسPEDro. النتائج: شملت الدراسة 16 تجربة سريرية عشوائية بمجموع 1,173 مشاركًا. و قد توفر مستوي يترواح من محدود الي قوي في الادله على الرغم من استخدام أساليب مختلفة للتدريب الإدراكي، لم تُلاحظ تحسينات كبيرة في التحكم بالتوازن أو التمايل الوضعي أو معايير المشي. ومع ذلك، أدى التدريب على المهام المزدوجة إلى زيادة القدرة على الحركة، كما تم قياسه باختبار النهوض والمشي (TUG). لم تُظهر النتائج التي أبلغ عنها المرضى، مثل مقياس المشي للتصلب المتعدد (MSWS-12)، أي تحسن ملحوظ. قد يكون تنوع أنواع التدخلات ومعايير القياس عبر الدراسات قد أثر على هذه النتائج. الاستنتاجات: قدمت هذه المراجعة المنهجية ادلة تتراوح من محدود الي قوي علي أن التدريب الإدراكي يحسن بعض معايير الحركة لدى مرضى التصلب المتعدد، لكنه لا يؤثر بشكل كبير على التوازن. تشير هذه النتائج إلى أن دمج التدريب الإدراكي مع العلاجات الفيزيائية التقليدية قد يحسن نتائج إعادة التأهيل. ينبغي على الأبحاث المستقبلية التركيز على التدخلات الموحدة، وفترات المتابعة الأطول، والنهج الشخصية في التدريب الإدراكي.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.21.11.M.Sc.2025.Ah.C (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110092696000

Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025

Bibliography: pages 51-63.

Background: Cognitive impairment is a common symptom of multiple sclerosis (MS)and often affects patients' motor functions, particularly gait and balance.Objective:This is to systematically reviewthe best primary studies available about cognitive rehabilitation on gait and balance in patients with MS.Methods: A systematic search was conducted across five databases: PubMed, the Cochrane Library, Web of Science, Scopus, and PEDro. Randomized controlled trials (RCTs) investigating the effects of cognitive rehabilitation on gait and balance in adult MS patients were included. The primary outcomes included balance and gait parameters, whereas the secondary outcomes included mobility and patient-reported outcomes. Studies were appraised for methodological quality via the PEDro scale.Results: A total of 16 RCTs involving 1,173 participants were included. Despite various cognitive training approaches, no significant improvements were observed in balance control, postural sway, or gait. However, dual-task training increased mobility, as measured by the timed up and go (TUG) test. Patient-reported outcomes, such as the Multiple Sclerosis Walking Scale-12 (MSWS-12), did not significantly improve. The heterogeneity in intervention types and outcome measures across studies may have influenced these findings.Conclusions:this systematic review provide strong evidence supports effect of cognitive rehabilitation to improve mobility and limited evidence supports effect of gait and balance. These findings suggest that integrating cognitive training with traditional physical therapies may optimize rehabilitation outcomes. Future research should focus on standardized interventions and longer follow-up periods. Additionally, considering the diverse impacts of MS on individuals, personalized approaches to cognitive training could be beneficial in clinical settings

الخلفية: يُعدّ الضعف الإدراكي عرضًا شائعًا لمرض التصلب المتعدد (MS) وغالبًا ما يؤثر على الوظائف الحركية للمرضى، وخاصة المشي والتوازن.
الهدف : اجراء مراجعة منهجية لافضل الدراسات الأولية المتاحه حول تأثير التأهيل الإدراكي على المشي والتوازن لدى مرضى التصلب المتعدد
المنهجية: تم إجراء بحث منهجي في خمس قواعد بيانات: PubMed، وCochrane Library، وWeb of Science، وScopus، وPEDro. تم تضمين التجارب السريرية العشوائية (RCTs) التي بحثت تأثير إعادة التأهيل الإدراكي على المشي والتوازن لدى المرضى البالغين المصابين بالتصلب المتعدد. تضمنت النتائج الأولية معايير التوازن والمشي، بينما شملت النتائج الثانوية القدرة على الحركة والنتائج التي أبلغ عنها المرضى. تم تقييم الجودة المنهجية للدراسات باستخدام مقياسPEDro.
النتائج: شملت الدراسة 16 تجربة سريرية عشوائية بمجموع 1,173 مشاركًا. و قد توفر مستوي يترواح من محدود الي قوي في الادله على الرغم من استخدام أساليب مختلفة للتدريب الإدراكي، لم تُلاحظ تحسينات كبيرة في التحكم بالتوازن أو التمايل الوضعي أو معايير المشي. ومع ذلك، أدى التدريب على المهام المزدوجة إلى زيادة القدرة على الحركة، كما تم قياسه باختبار النهوض والمشي (TUG). لم تُظهر النتائج التي أبلغ عنها المرضى، مثل مقياس المشي للتصلب المتعدد (MSWS-12)، أي تحسن ملحوظ. قد يكون تنوع أنواع التدخلات ومعايير القياس عبر الدراسات قد أثر على هذه النتائج.
الاستنتاجات: قدمت هذه المراجعة المنهجية ادلة تتراوح من محدود الي قوي علي أن التدريب الإدراكي يحسن بعض معايير الحركة لدى مرضى التصلب المتعدد، لكنه لا يؤثر بشكل كبير على التوازن. تشير هذه النتائج إلى أن دمج التدريب الإدراكي مع العلاجات الفيزيائية التقليدية قد يحسن نتائج إعادة التأهيل. ينبغي على الأبحاث المستقبلية التركيز على التدخلات الموحدة، وفترات المتابعة الأطول، والنهج الشخصية في التدريب الإدراكي.

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library