علاقة الثقافة الإعلامية للآباء بأنماط استخدام الأطفال للمنصات الرقمية /
رفيدة محمد متولي رمضان،
علاقة الثقافة الإعلامية للآباء بأنماط استخدام الأطفال للمنصات الرقمية / The Relationship Between Parental Media Literacy and Children's Patterns of Digital Platform Usage إعـداد رفيدة محمد متولي؛ اشراف ا.د.مني سعيد الحديدي. - 191 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: اوارق 167-179.
هدفت الدراسة إلى رصد وتحليل علاقة الأطفال من (8-12) والمراهقين من (13-18) عام بالمنصات الرقمية، ومدى تأثير الثقافة الإعلامية لدى الوالدين على استخدام أبنائهم لتلك المنصات، والوصول إلى الاستخدام الأمثل للمنصات الرقمية بما يحقق الاستفادة الإيجابية وتقليل الآثار السلبية غير المرغوب فيها نتيجة التعرض لتلك المنصات.
تستمد الدراسة الحالية إطارها النظري من نظرية "الوساطة الأبوية"؛ كونها الأقرب إلى موضوع الدراسة إذ يمكن من خلالها تصنيف نوع الوساطة التي يمارسها الآباء مع أبنائهم، وتفسير تأثير الثقافة الإعلامية لدى الوالدين على استخدام أبنائهم للمنصات الرقمية وتأثيرات التعرُّض لتلك المنصات، بالإضافة إلى المساعدة في تحديد تساؤلات ومحاور مقاييس استبيان الدراسة.
وتنتمي هذه الدراسة للبحوث "الكيفية" التي اعتمدت على منهج المسح؛ فقد استخدمت الباحثة المقابلات المتعمقة إلى جانب دراسة حالة ميدانية، وتم تقسيم مجتمع الدراسة إلى: مجتمع الدراسة الخاص بـالمتخصصين في مجالات الإعلام وعلم نفس والصحة النفسية، ومجتمع الدراسة الخاص بـالآباء.
تكونت عينة المقابلات المتعمقة من مجموعة من المتخصصين في مجال الإعلام والثقافة الإعلامية وعلم نفس والصحة النفسية للأطفال والمراهقين قوامها (12) متخصص. أما عينة الدراسة الميدانية فقد كان قوامها (398) من آباء الأطفال الذين تتراوح أعمارهم من (8-12) عام والمراهقين الذين تتراوح أعمارهم من (13-18) عام من محافظتي القاهرة والجيزة ممن يستخدمون المنصات الرقمية هم وأبناؤهم.
وقد توصلت الدراسة إلى ارتفاع مستوى الثقافة الإعلامية لدى الآباء وارتفاع مستوى الوساطة الأبوية لديهم مع ميل الآباء للنمط التقييدي، وأثبتت وجود علاقة معنوية طردية بين مستوى الوساطة الأبوية ومستوى الثقافة الإعلامية، كما وجدت أن 56.5% من الآباء غير راضين عن المضامين المعروضة على المنصات الرقمية، ويعتقدون أن المنصات الرقمية تقدّم مضامين لا تناسب الأطفال والمراهقين، كما توجد علاقة بين مشاركة الآباء للأبناء في استخدام المنصات الرقمية ومعدلات استخدام الأبناء لهذه المنصات.
The research aims to monitor and analyze the relationship of children and adolescents with digital platforms, and the extent of the influence of Media Literacy among parents on their children's use of these platforms, and reaching the optimal use of digital platforms in order to generate positive benefits and reduce unwanted negative effects as a result of exposure to those platforms.
The current study derives its theoretical framework from the "Parental Mediation Theory”. Being the closest to the subject of the study, through which it is possible to classify the type of mediation practiced by parents with their children, and explain the impact of media literacy among parents on their children’s use of digital platforms and the effects of exposure to these platforms, in addition to helping to define the questions and themes of the study’s questionnaire measures.
This study belongs to the "qualitative" research, which relies on the survey method. The researcher used in-depth interviews in addition to a field case study, and the study community was divided into: the study community of specialists in the fields of media, psychology and mental health, and the study community of parents.
The sample of In-depth Interviews consisted of a group of (12) specialists in the field of Media, Media Literacy, Psychology and Mental Health for children and adolescents. As for the Field Study sample, it consisted of (398) parents of children aged from (8-12) years and adolescents aged from (13-18) years from Cairo and Giza who use digital platforms themselves and their children.
The study found a high level of Media Literacy among parents and a high level of Parental Mediation with parents' tendency towards the Restrictive Style. The study also proved that there is a positive significant relationship between the level of Parental Mediation and the level of Media Literacy. Also, 56.5% of parents are not satisfied with the content presented on the digital platforms and believe that the digital platforms provide content that is not appropriate for children. There is also a proved relationship between the participation of parents and children in using digital platforms and the rates of children's use of these platforms.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الاباء و الابناء--الاحوال الثقافية
الثقافة الاعلامية
الثقافة الإعلامية المنصات الرقمية استخدام الأطفال والمراهقين للمنصات الرقمية الثقافة الإعلامية للآباء
306.8742
علاقة الثقافة الإعلامية للآباء بأنماط استخدام الأطفال للمنصات الرقمية / The Relationship Between Parental Media Literacy and Children's Patterns of Digital Platform Usage إعـداد رفيدة محمد متولي؛ اشراف ا.د.مني سعيد الحديدي. - 191 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: اوارق 167-179.
هدفت الدراسة إلى رصد وتحليل علاقة الأطفال من (8-12) والمراهقين من (13-18) عام بالمنصات الرقمية، ومدى تأثير الثقافة الإعلامية لدى الوالدين على استخدام أبنائهم لتلك المنصات، والوصول إلى الاستخدام الأمثل للمنصات الرقمية بما يحقق الاستفادة الإيجابية وتقليل الآثار السلبية غير المرغوب فيها نتيجة التعرض لتلك المنصات.
تستمد الدراسة الحالية إطارها النظري من نظرية "الوساطة الأبوية"؛ كونها الأقرب إلى موضوع الدراسة إذ يمكن من خلالها تصنيف نوع الوساطة التي يمارسها الآباء مع أبنائهم، وتفسير تأثير الثقافة الإعلامية لدى الوالدين على استخدام أبنائهم للمنصات الرقمية وتأثيرات التعرُّض لتلك المنصات، بالإضافة إلى المساعدة في تحديد تساؤلات ومحاور مقاييس استبيان الدراسة.
وتنتمي هذه الدراسة للبحوث "الكيفية" التي اعتمدت على منهج المسح؛ فقد استخدمت الباحثة المقابلات المتعمقة إلى جانب دراسة حالة ميدانية، وتم تقسيم مجتمع الدراسة إلى: مجتمع الدراسة الخاص بـالمتخصصين في مجالات الإعلام وعلم نفس والصحة النفسية، ومجتمع الدراسة الخاص بـالآباء.
تكونت عينة المقابلات المتعمقة من مجموعة من المتخصصين في مجال الإعلام والثقافة الإعلامية وعلم نفس والصحة النفسية للأطفال والمراهقين قوامها (12) متخصص. أما عينة الدراسة الميدانية فقد كان قوامها (398) من آباء الأطفال الذين تتراوح أعمارهم من (8-12) عام والمراهقين الذين تتراوح أعمارهم من (13-18) عام من محافظتي القاهرة والجيزة ممن يستخدمون المنصات الرقمية هم وأبناؤهم.
وقد توصلت الدراسة إلى ارتفاع مستوى الثقافة الإعلامية لدى الآباء وارتفاع مستوى الوساطة الأبوية لديهم مع ميل الآباء للنمط التقييدي، وأثبتت وجود علاقة معنوية طردية بين مستوى الوساطة الأبوية ومستوى الثقافة الإعلامية، كما وجدت أن 56.5% من الآباء غير راضين عن المضامين المعروضة على المنصات الرقمية، ويعتقدون أن المنصات الرقمية تقدّم مضامين لا تناسب الأطفال والمراهقين، كما توجد علاقة بين مشاركة الآباء للأبناء في استخدام المنصات الرقمية ومعدلات استخدام الأبناء لهذه المنصات.
The research aims to monitor and analyze the relationship of children and adolescents with digital platforms, and the extent of the influence of Media Literacy among parents on their children's use of these platforms, and reaching the optimal use of digital platforms in order to generate positive benefits and reduce unwanted negative effects as a result of exposure to those platforms.
The current study derives its theoretical framework from the "Parental Mediation Theory”. Being the closest to the subject of the study, through which it is possible to classify the type of mediation practiced by parents with their children, and explain the impact of media literacy among parents on their children’s use of digital platforms and the effects of exposure to these platforms, in addition to helping to define the questions and themes of the study’s questionnaire measures.
This study belongs to the "qualitative" research, which relies on the survey method. The researcher used in-depth interviews in addition to a field case study, and the study community was divided into: the study community of specialists in the fields of media, psychology and mental health, and the study community of parents.
The sample of In-depth Interviews consisted of a group of (12) specialists in the field of Media, Media Literacy, Psychology and Mental Health for children and adolescents. As for the Field Study sample, it consisted of (398) parents of children aged from (8-12) years and adolescents aged from (13-18) years from Cairo and Giza who use digital platforms themselves and their children.
The study found a high level of Media Literacy among parents and a high level of Parental Mediation with parents' tendency towards the Restrictive Style. The study also proved that there is a positive significant relationship between the level of Parental Mediation and the level of Media Literacy. Also, 56.5% of parents are not satisfied with the content presented on the digital platforms and believe that the digital platforms provide content that is not appropriate for children. There is also a proved relationship between the participation of parents and children in using digital platforms and the rates of children's use of these platforms.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الاباء و الابناء--الاحوال الثقافية
الثقافة الاعلامية
الثقافة الإعلامية المنصات الرقمية استخدام الأطفال والمراهقين للمنصات الرقمية الثقافة الإعلامية للآباء
306.8742