The determinants of seller fraud in credence markets : natural field experiments /

Samar Eissa,

The determinants of seller fraud in credence markets : natural field experiments / آليات وسلوكيات تسعير نقل الأجرة المحلي في القاهرة : تجربتان مدنيتان طبيعيتين / by Samar Eissa ; Supervisory Prof. Dr. Heba Nassar, Dr. Sarah Adel Mansour. - 133 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.

Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 126-133.

This thesis delves into the determinants of transaction outcomes in pure credence markets and provides policy recommendations based on empirical research conducted through three natural field experiments in Cairo's taxi rides market. The first experiment evaluates the impact of regulatory changes and information availability on market agents, testing formal institutions' influence on credence transactions. The second experiment explores how introducing bargaining mechanisms affects transactions in a credence context with limited information, examining informal market tools' role. The third experiment investigates the impact of religious primes on seller behavior, testing informal institutions' effects on market outcomes. Through these experiments, the thesis aims to understand whether formal regulation alone or other types of institutions are more effective in addressing information asymmetry in markets, contributing to discussions on market deregulation. The research methodology involves statistical tests and regressions on 848 observations from four experimental routes in Cairo, revealing insights into experts' behavior, fraud tendencies, and the influence of non-standard preferences and religiosity on transaction outcomes in credence markets.
The findings suggest that experts' behavior in credence markets is significantly influenced by level of information about regulation rather than the existence of regulation per se. Furthermore, the introduction of bargaining mechanisms was found to increase the overall frequency of fraud, contrary to expectations, indicating a need for caution in implementing such strategies. Yet bargains were able to decrease the extent of fraud for uninformed buyers, nevertheless it triggered an absolute decrease in the gains from trade for informed buyers. Moreover, a positive impact of religious context on transaction outcomes was observed for informed buyers only, which highlights the potential role of informal institutions like shame and guilt aversion in promoting prosocial behavior and efficiency in credence markets تركز هذه الرسالة على عوامل تحديد نتائج المعاملات في الأسواق التي تعاني من غموض خصائص المنتجات والسلع للمشترين وتقدم توصيات سياسية استنادًا إلى البحث التجريبي الذي أُجري من خلال ثلاثة تجارب ميدانية طبيعية في سوق ركوب سيارات الأجرة في القاهرة. تبحث التجربة الأولى تأثير التغييرات القانونية وتوفير المعلومات عن هذا التغير، لتختبر تأثير المؤسسات الرسمية على المعاملات في هذه الأسواق. تستكشف التجربة الثانية كيفية تأثير آليات المساومة في المعاملات في سياق ذات الاسواق وتحت تأثير المعلومات المحدودة للمشترين، مدققة دور الأدوات السوقية غير الرسمية. والتجربة الثالثة تتحقق من تأثير العوامل الدينية على سلوك البائعين، مختبرة أيضا تأثير المؤسسات غير الرسمية على نتائج السوق. من خلال هذه التجارب، تهدف الرسالة إلى فهم ما إذا كانت المؤسسات الرسمية وحدها أم أن أنواعًا أخرى من المؤسسات أكثر فعالية في معالجة الاختلاف في المعلومات في الأسواق، مساهمة في المناقشات حول تخفيف تنظيم الأسواق. تشمل منهجية البحث اختبارات إحصائية وتحليلات الانحدار على 848 ملاحظة من سواقين اجرة القاهرة على أربعة طرق في وسط المدينة، حيث تكشف عن ملاحظات عن سلوك الخبراء واتجاهات الاحتيال وتأثير الأولويات غير القياسية والتدين على نتائج المعاملات في التي تعاني من غموض خصائص المنتجات والسلع للمشترين.
تشير النتائج إلى أن سلوك الخبراء في هذه الأسواق يتأثر بشكل كبير بمستوى المعلومات حول القانون أكثر من وجود القانون بحد ذاته. علاوة على ذلك، تبين أن إدخال آليات المساومة يزيد من تكرار الاحتيال بشكل عام، على عكس التوقعات، مما يشير إلى الحاجة إلى حذر في تنفيذ مثل هذه الاستراتيجيات. على الرغم من ذلك، تمكنت المساومات من خفض مدى الاحتيال للمشترين الذين يعانون من نقص المعلومات، على الرغم من أنها أدت إلى انخفاض مطلق في المكاسب من التجارة للمشترين العاديين. علاوة على ذلك، لاحظ تأثير إيجابي للسياق الديني على نتائج المعاملات فقط للمشتركين العاديين، مما يسلط الضوء على الدور المحتمل للمؤسسات غير الرسمية مثل الشعور بالذنب في تعزيز السلوك الاجتماعي الفعال والكفاءة في تلك الأسواق.




Text in English and abstract in Arabic & English.


Prices

Credence Fraud information asymmetry

338.52
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library