تأثير المُحتوى العمراني لمحيط محطات مترو الأنفاق على أنماط الأسواق غير الرسمية المُتاخمة لها / Remainder of title /
على عبد الجواد على،
تأثير المُحتوى العمراني لمحيط محطات مترو الأنفاق على أنماط الأسواق غير الرسمية المُتاخمة لها / Remainder of title / The Impact of the Urban Context of Metro Stations on the Patterns of Adjacent Informal Markets رسالة مقدمة م.م. على عبد الجواد على؛ تحت اشراف أ.د سامح عبد الله العلايلى، ا.د. أبو الفتوح سعد شلبى، أ.د سيد عبد المقصود خاطر. - 196 +28 ملاحق صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 189-196.
تُشكل ظاهرة الأسواق غير الرسمية أهمية كبيرة فى الإقتصاد المحلى، بحجم إستثمارات يوازى 45% من حجم إستثمارات التجارة الرسمية، وقد لوحظ فى الأونة الأخيرة سرعة نمو وإنتشار هذة الظاهرة، حيث أشارت المُعدلات إلى أن مُقابل كل سوق رسمى تقيمه الدولة يُقام 37 سوق غير رسمى، ومُقابل كل 2800 وحدة بيع رسمية، تُقام 305000 وحدة بيع غير رسمية، وقد أثر ذلك على زيادة التداعيات السلبية للأسواق غير الرسمية، وتأثيراتها على النواحى (العُمرانية، الإقتصادية، الإجتماعية، البيئية)، ونظراً لهذا التطور السريع قامت الدولة بفرض مجموعة من الحزم والقرارات والإجراءات الحكومية للتعامل مع هذة الظاهرة، لا تلائم ظروف البائع أو المُشترى، والتى لم تكن نتيجتها سوى مزيد من الأضعاف لهذة النوعية من الأنشطة، وخفض قدرتها على خلق فرص العمل، وتوليد الدخل، ومن ثم فقدان مصدر إقتصادى هام ومؤثر للفئات العاملة فى هذا القطاع.
وذلك فى ظل غياب نظرة شمولية تأخذ فى الإعتبار تلك الأسواق كمكون ونمط عمراني ديناميكي نابع من عناصر ومقومات داخلية تتفاعل فيما بينها تحت تأثير عناصر وقوى حاكمة خارجية (عُمرانية – اقتصادية -اجتماعية – بيئية )، داخل إطار ديناميكي يرصد عملية التغيير والتحول، تعمل على مُراعاة اختلاف معطيات التعامل مع الأسواق غير الرسمية من مكان لأخر تبعاً لاختلاف نمط وشكل السوق، ودراسة وفهم ديناميكية وآلية عمل تلك الأسواق، وظروف وأسباب نشأتها.
ولذلك إرتكز الهدف الرئيسى للبحث على تحديد تأثيرات المحتوى العُمرانى المحيط بالأسواق غير الرسمية على نشأة وتكوين الأنماط الخاصة بها، وذلك بالتركيز على مُحيط محطات مترو الأنفاق بوجه خاص، بما يعمل على تفسير نشأتها واختلافها من مكان لأخر، وفهم التأثيرات والعلاقات المُتبادلة بين تلك الأسواق وبين المنظومة العُمرانية والنطاق المتواجدة به، وقبل كل ذلك ضرورة فهم آلية عملها.
وعلى أساس ذلك أعتمد الباحث على المنهج النظرى التحليلى، ومنهج دراسة الحالة من خلال ثلاث أجزاء رئيسية:
الجزء الأول: بناء الإطار النظرى الخاص بالبحث، والمُستخلص من الدراسة النظرية والتجارب العالمية، ممايُساعد على تشكيل انطباعات مبدئية قبل مرحلة الدراسة الميدانية، تُساعد على تفسير وفهم المعلومات التي سيتم جمعها وتحليل العلاقات المترابطة فيما بينها.
الجزء الثانى: ويشمل ذلك الجزء قسمين رئيسين، الأول يشمل منهجية الدراسة التطبيقية للإجابة على التساؤلات البحثية، موضحاً تحديد حالات الدراسة والتى تشمل 24 محطة مترو، والتى سوف يقوم عليها الإطار العملى، واستعراض أساليب جمع وتحليل المعلومات المطلوبة لتلك الحالات، أما القسم الثانى يتناول الدراسة الميدانية لسمات وخصائص المُحتوى المُحيط بالمحطات محل الدراسة ، سواء أكان هذا الرصد للمُحتوى العُمرانى الخاص بالمحطات أو للأسواق غير الرسمية المُتواجدة بمحيطها، وذلك من خلال إستعراض العناصر المُشكلة والمُكونة لهم والمُستخلصة من الإطار النظرى للبحث، وصولاً لتحديد الأنماط المُختلفة لكلاً منهم والمُنبثقة من ذلك المسح الميدانى، مُبيناً خصائص وسمات كل نمط، وأوجه الشبه والإختلاف فيما بينهم.
الجزء الثالث: ويشمل تناول مجموعة النتائج النهائية الخاصة بالبحث، والمُستخلصة من الدراسة العملية/الميداني، والمُتمثلة فلا تفسير وإيضاح تأثيرات عناصر المُحتوى العُمرانى المُحيطة بمحطات المترو محل الدراسة، على تكوين ونشأة أنماط الأسواق المُرتبطة بها، وتأثيرات التفاعلات المُتبادلة مابين مُكونات الأسواق وبعضها البعض..
The phenomenon of informal markets has great importance in the local economy, with an investment volume equivalent to 45% of the volume of formal trade investments. Recently, the rapid growth and spread of this phenomenon indicated that for every official market established by the state, 37 informal markets are established, and for every 2,800 official sales units, 305,000 informal sales units are held, which contributed to increasing the negative repercussions of informal markets, and their effects on aspects (urban, economic, social, and environmental).
Due to this rapid deterioration, Locally, at the official level, policies, the way governments deal with the problem, and the various strategies that have been carried out to organize, formalize, and stabilize to deal with this phenomenon, achieving any practical solution to or minimizing the speed at which markets are spreading and achieving zero growth of street vendors, although this effort even had an impact on the destruction of their profits, weakens this type of activity, reduces its ability to create job opportunities and generate income, and thus loses an important and influential economic source for the groups working in this sector.
This is in the absence of a comprehensive/holistic view that takes into account these markets as a dynamic urban component and pattern stemming from internal elements and components that interact with each other under the influence of external ruling elements and forces (urban - economic - social - environmental), Within a dynamic framework that monitors the process of change and transformation and the differences in dealing with informal markets from one place to another depending on the different market patterns, and studying and understanding the dynamics and working mechanisms of those markets, and the circumstances and reasons for their emergence.
Therefore, this research aims to understand the dynamics of these informal markets, their typology, spatial patterns, and characteristics, and the most important factors affecting these patterns. To aid decision-makers, urban designers, and planners alike in proposing and developing realistic and appropriate methods to avoid (current and future) problems when conducting planning and development processes.
Based on this, the researcher relied on the analytical theoretical approach, and the case study approach has three main parts:
Part I: forming the theoretical framework of the research, derived from the theoretical study and international case studies, which helps to form initial impressions before the field practical study stage, helps to interpret and understand the information to be collected, and helps to analyze the interrelationships between them.
Part two: There are two main sections in this part. The first covers the methodology of the applied study to address the research questions; identifies the study cases, which comprise 24 metro stations, and describes the techniques and methods for gathering data and how to analyze it, The second section deals with the field study of the characteristics of the urban content and informal markets surrounding the stations, by reviewing the elements that make them up and the different patterns of each of them, showing the characteristics and features of each pattern, and the similarities and differences between them.
Part Three: Discusses the research's set of findings, which are illustrated in an interpretation of how the urban content surrounding metro stations effects on informal market patterns related to them, as well as the effects of mutual interactions between the components of the informal markets and each other
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
تخطيط المدن
الاسواق--تخطيط مساحات
الباعة الجائلين الأسواق غير الرسمية المحتوى العُمرانى محطات مترو الأنفاق
711.5522
تأثير المُحتوى العمراني لمحيط محطات مترو الأنفاق على أنماط الأسواق غير الرسمية المُتاخمة لها / Remainder of title / The Impact of the Urban Context of Metro Stations on the Patterns of Adjacent Informal Markets رسالة مقدمة م.م. على عبد الجواد على؛ تحت اشراف أ.د سامح عبد الله العلايلى، ا.د. أبو الفتوح سعد شلبى، أ.د سيد عبد المقصود خاطر. - 196 +28 ملاحق صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 189-196.
تُشكل ظاهرة الأسواق غير الرسمية أهمية كبيرة فى الإقتصاد المحلى، بحجم إستثمارات يوازى 45% من حجم إستثمارات التجارة الرسمية، وقد لوحظ فى الأونة الأخيرة سرعة نمو وإنتشار هذة الظاهرة، حيث أشارت المُعدلات إلى أن مُقابل كل سوق رسمى تقيمه الدولة يُقام 37 سوق غير رسمى، ومُقابل كل 2800 وحدة بيع رسمية، تُقام 305000 وحدة بيع غير رسمية، وقد أثر ذلك على زيادة التداعيات السلبية للأسواق غير الرسمية، وتأثيراتها على النواحى (العُمرانية، الإقتصادية، الإجتماعية، البيئية)، ونظراً لهذا التطور السريع قامت الدولة بفرض مجموعة من الحزم والقرارات والإجراءات الحكومية للتعامل مع هذة الظاهرة، لا تلائم ظروف البائع أو المُشترى، والتى لم تكن نتيجتها سوى مزيد من الأضعاف لهذة النوعية من الأنشطة، وخفض قدرتها على خلق فرص العمل، وتوليد الدخل، ومن ثم فقدان مصدر إقتصادى هام ومؤثر للفئات العاملة فى هذا القطاع.
وذلك فى ظل غياب نظرة شمولية تأخذ فى الإعتبار تلك الأسواق كمكون ونمط عمراني ديناميكي نابع من عناصر ومقومات داخلية تتفاعل فيما بينها تحت تأثير عناصر وقوى حاكمة خارجية (عُمرانية – اقتصادية -اجتماعية – بيئية )، داخل إطار ديناميكي يرصد عملية التغيير والتحول، تعمل على مُراعاة اختلاف معطيات التعامل مع الأسواق غير الرسمية من مكان لأخر تبعاً لاختلاف نمط وشكل السوق، ودراسة وفهم ديناميكية وآلية عمل تلك الأسواق، وظروف وأسباب نشأتها.
ولذلك إرتكز الهدف الرئيسى للبحث على تحديد تأثيرات المحتوى العُمرانى المحيط بالأسواق غير الرسمية على نشأة وتكوين الأنماط الخاصة بها، وذلك بالتركيز على مُحيط محطات مترو الأنفاق بوجه خاص، بما يعمل على تفسير نشأتها واختلافها من مكان لأخر، وفهم التأثيرات والعلاقات المُتبادلة بين تلك الأسواق وبين المنظومة العُمرانية والنطاق المتواجدة به، وقبل كل ذلك ضرورة فهم آلية عملها.
وعلى أساس ذلك أعتمد الباحث على المنهج النظرى التحليلى، ومنهج دراسة الحالة من خلال ثلاث أجزاء رئيسية:
الجزء الأول: بناء الإطار النظرى الخاص بالبحث، والمُستخلص من الدراسة النظرية والتجارب العالمية، ممايُساعد على تشكيل انطباعات مبدئية قبل مرحلة الدراسة الميدانية، تُساعد على تفسير وفهم المعلومات التي سيتم جمعها وتحليل العلاقات المترابطة فيما بينها.
الجزء الثانى: ويشمل ذلك الجزء قسمين رئيسين، الأول يشمل منهجية الدراسة التطبيقية للإجابة على التساؤلات البحثية، موضحاً تحديد حالات الدراسة والتى تشمل 24 محطة مترو، والتى سوف يقوم عليها الإطار العملى، واستعراض أساليب جمع وتحليل المعلومات المطلوبة لتلك الحالات، أما القسم الثانى يتناول الدراسة الميدانية لسمات وخصائص المُحتوى المُحيط بالمحطات محل الدراسة ، سواء أكان هذا الرصد للمُحتوى العُمرانى الخاص بالمحطات أو للأسواق غير الرسمية المُتواجدة بمحيطها، وذلك من خلال إستعراض العناصر المُشكلة والمُكونة لهم والمُستخلصة من الإطار النظرى للبحث، وصولاً لتحديد الأنماط المُختلفة لكلاً منهم والمُنبثقة من ذلك المسح الميدانى، مُبيناً خصائص وسمات كل نمط، وأوجه الشبه والإختلاف فيما بينهم.
الجزء الثالث: ويشمل تناول مجموعة النتائج النهائية الخاصة بالبحث، والمُستخلصة من الدراسة العملية/الميداني، والمُتمثلة فلا تفسير وإيضاح تأثيرات عناصر المُحتوى العُمرانى المُحيطة بمحطات المترو محل الدراسة، على تكوين ونشأة أنماط الأسواق المُرتبطة بها، وتأثيرات التفاعلات المُتبادلة مابين مُكونات الأسواق وبعضها البعض..
The phenomenon of informal markets has great importance in the local economy, with an investment volume equivalent to 45% of the volume of formal trade investments. Recently, the rapid growth and spread of this phenomenon indicated that for every official market established by the state, 37 informal markets are established, and for every 2,800 official sales units, 305,000 informal sales units are held, which contributed to increasing the negative repercussions of informal markets, and their effects on aspects (urban, economic, social, and environmental).
Due to this rapid deterioration, Locally, at the official level, policies, the way governments deal with the problem, and the various strategies that have been carried out to organize, formalize, and stabilize to deal with this phenomenon, achieving any practical solution to or minimizing the speed at which markets are spreading and achieving zero growth of street vendors, although this effort even had an impact on the destruction of their profits, weakens this type of activity, reduces its ability to create job opportunities and generate income, and thus loses an important and influential economic source for the groups working in this sector.
This is in the absence of a comprehensive/holistic view that takes into account these markets as a dynamic urban component and pattern stemming from internal elements and components that interact with each other under the influence of external ruling elements and forces (urban - economic - social - environmental), Within a dynamic framework that monitors the process of change and transformation and the differences in dealing with informal markets from one place to another depending on the different market patterns, and studying and understanding the dynamics and working mechanisms of those markets, and the circumstances and reasons for their emergence.
Therefore, this research aims to understand the dynamics of these informal markets, their typology, spatial patterns, and characteristics, and the most important factors affecting these patterns. To aid decision-makers, urban designers, and planners alike in proposing and developing realistic and appropriate methods to avoid (current and future) problems when conducting planning and development processes.
Based on this, the researcher relied on the analytical theoretical approach, and the case study approach has three main parts:
Part I: forming the theoretical framework of the research, derived from the theoretical study and international case studies, which helps to form initial impressions before the field practical study stage, helps to interpret and understand the information to be collected, and helps to analyze the interrelationships between them.
Part two: There are two main sections in this part. The first covers the methodology of the applied study to address the research questions; identifies the study cases, which comprise 24 metro stations, and describes the techniques and methods for gathering data and how to analyze it, The second section deals with the field study of the characteristics of the urban content and informal markets surrounding the stations, by reviewing the elements that make them up and the different patterns of each of them, showing the characteristics and features of each pattern, and the similarities and differences between them.
Part Three: Discusses the research's set of findings, which are illustrated in an interpretation of how the urban content surrounding metro stations effects on informal market patterns related to them, as well as the effects of mutual interactions between the components of the informal markets and each other
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
تخطيط المدن
الاسواق--تخطيط مساحات
الباعة الجائلين الأسواق غير الرسمية المحتوى العُمرانى محطات مترو الأنفاق
711.5522