header

علاقة أساليب الدعاية الروسية الدولية بإتجاهات الجمهور المصري نحو روسيا : دراسة تحليلية ميدانية/

فاتن على محمد إبراهيم،

علاقة أساليب الدعاية الروسية الدولية بإتجاهات الجمهور المصري نحو روسيا : دراسة تحليلية ميدانية/ The relation of Russian intertional propaganda methods to the Egyptian public attitudes towords Russia Analytical field study" إعداد الباحثة فاتن على محمد إبراهيم؛ إشراف أ.د هناء فاروق صالح،د.ماري منصور. - 398صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 340-353.

تستهدف الدراسة التعرف على العلاقة بين الأساليب الدعائية المستخدمة فى المعالجة الإعلامية المقدمة فى الإعلام الروسي الناطق بالعربية" روسيا اليوم، سبوتنيك" للأحداث والقضايا المرتبطة بالعلاقات المصرية الروسية ، والعلاقات الروسية الشرق الأوسطية ، واتجاهات الجمهور المصرى نحو دولة روسيا، وذلك من خلال دراسة تحليلية ميدانية فى الفترة من "يناير 2019إلي ديسمبر 2021 "
تنتمى هذه الدراسة الى البحوث الوصفية التحليلية المقارنة التى تعتمد على توظيف "منهج المسح" بشقية الكمى والكيفى، و"أسلوب المقارنة المنهجية".
توصلت الدراسة إلى أن النموذج الروسي الحالي للدعاية منهجى ومنظم ، ومظهر تكتييكي متكامل ، قائم على تفعيل مفهوم المنافسة الدائمة فى بيئة المعلومات من خلال تشجيع تطوير نظام للدعاية يسمح بمناهج متنوعة ومتداخلة تعزز بعضها البعض، فاعتمد النموذج على معيار "التنوع" فى إستخدام الأساليب الدعائية المختلفة فى التغطية المقدمة فى كلا الموقعين ، لعل مرد ذلك ، يرجع إلى طبيعة الأهداف المطلوب تحقيقها، التى تفرض استحداث أساليب تلائمها، وأن نموذج الدعاية الروسي هو "ميكانيزم تقييد الإختيارات " يقوم على فكرة "تقويض السياق العام للمعلومات النوعية المقدمة عن السياسات الروسية فى المنطقة ، كما يتبنى نموذج الدعاية الروسى نهج "بروتوكولات المحاذاة السياسية والإعلامية"، من خلال الترويج للمضامين المقدمة من خلال وسيلتين إعلاميتين متوازيتين متكاملتين "روسيا اليوم، سبوتنيك"، لخلق المصداقية المطلوبة لتحقيق الإستجابة المضاعفة من الجمهور المستهدف ، ومن هنا تنوعت الأساليب والمضامين الإعلامية المقدمة فى كلا الموقعين فى إطار نهج تكاملى ، فالمواضيع والقضايا لا تختلف كثيراً فى كلا الموقعين، ولكن هناك اختلافاً طفيفاً فى طريقة المعالجة، كما نســتخلص بقــراءة معطيــات الدراســة الميدانيــة أن النسبة الأكبر من المبحوثين عينة الدراسة الذين يتابعون موقع "روسيا اليوم" كمصدر للأخبار لايتابعون موقع سبوتنيك ، أو لا يتابعون موقع "سبوتنيك" بنفس معدلات متابعة موقع "روسيا اليوم" كمصدر للأخبار، وتشابه توجهات المبحوثين نحو العبارات التى تقيس، مميزات التغطية فى كلا الموقعين ، طبيعة العلاقات الروسية مع الدول الأخرى، الأساليب التى توظفها تغطية المواقع الروسية، فى كلا الموقعين، ولكن بإختلاف طفيف فى نسب الموافقة ، الرفض ، الحياد.
The study aims to identify the relationship between the propaganda methods used in the media coverage provided in the Arabic-language Russian media (Russia Today, Sputnik) of events and issues related to Egyptian-Russian relations, Russian-Middle Eastern relations, and the attitudes of the Egyptian public towards the state of Russia, through an analytical field study in the period from January 2019 to December 2021.
This study belongs to the descriptive analytical comparative research that relies on employing the “survey method” in its quantitative and qualitative aspects, and the “methodological comparison method”
The study concluded that the current Russian propaganda model is systematic, organized, and an integrated tactical aspect, based on activating the concept of permanent competition in the information environment by encouraging the development of a propaganda system that allows for diverse and interconnected approaches that reinforce each other. The model relied on the criterion of "diversity" in the use of different propaganda methods in the coverage provided on both sites. This may be due to the nature of the goals to be achieved, which imposes the development of methods that suit them. The Russian propaganda model is a "mechanism of restricting choices" based on the idea of "undermining the general context of the qualitative information provided about Russian policies in the region." The Russian propaganda model also adopts the approach of "political and media alignment protocols" by promoting the content provided through two parallel, integrated media outlets "Russia Today, Sputnik", to create the credibility required to achieve a double response from the target audience. Hence, the media methods and content provided on both sites varied within the framework of an integrated approach. The topics and issues do not differ much on both sites, but there is a slight difference in the method of treatment, as we conclude. By reading the field study data, the largest percentage of the study sample respondents who follow the “Russia Today” website as a source of news do not follow the Sputnik website, or do not follow the “Sputnik” website at the same rates of following the “Russia Today” website as a source of news. The respondents’ orientations towards the statements that measure the features of coverage in both websites, the nature of Russian relations with other countries, and the methods employed by Russian website coverage are similar in both websites, but with a slight difference in the rates of approval, rejection, and neutrality.





النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.


العلاقات الخارجية--مصر.--روسيا

نظريات الشك والمؤامرة فى الولايات المتحدة المزج بين الحقيقة والتضليل لتعزيز موقفها الدعاية الروسية

327.470962
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library