خط سكك حديد تنزانيا – زامبيا وآثاره على دول شرق ووسط أفريقيا (1967- 1987) /

،غادة ضاحي محمد عبد العزيز

خط سكك حديد تنزانيا – زامبيا وآثاره على دول شرق ووسط أفريقيا (1967- 1987) / Tanzania – zambia railways and its enfluences on east and centeal african countries ( 1967 -1987) / إعداد غادة ضاحي محمد عبد العزيز؛ إشراف أ.د / السيد علي أحمد فليفل، أ.د / عبدالله عبد الرازق ابراهيم. - 317 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 300-316.

يعد خط سكك حديد تنزانيا زامبيا واحدا من أهم مشروعات البنية التحتية التي تم تنفيذها في شرق ووسط أفريقيا بعد الاستقلال وكان الهدف الأساسي من مشروع الخط تحرير زامبيا من سيطرة جنوب أفريقيا على طرق تجارة النحاس ومرورها عبر الأراضي الجنوبية حيث أنها دولة حبيسة لا منافذ بحرية لها لذلك كان المشروع لربط حزام النحاس في زامبيا بميناء دار السلام في تنزانيا وليصبح لها منفذا للتجارة والنقل وبالفعل ألغى الخط اعتماد زامبيا على جنوب أفريقيا وحل مشكلتها السياسية معها وهو ما جعل الأفريقيين يطلقون عليه "خط سكك حديد الحرية" وقد استطاعت الصين وضع بصمتها بقوة داخل القارة في تلك الفترة التي تميزت باحتدام الصراع الأيديولوجي بين الشيوعية والرأسمالية على خلفية الحرب الباردة ولم تقدم الصين التمويل المالي فحسب وإنما قامت بتوفير الدعم الفني والأيد العاملة وقامت بالإشراف على التنفيذ وتدريب الأفريقيين على تشغيل وإدارة الخط وقد استغرق تنفيذ المشروع خمس سنوات حتى تم افتتاحه عام 1975كان الخط مشروعا حيويا أعاد رسم الخريطة السكانية والاقتصادية للمناطق التي مر بها وأعاد تشكيل العلاقات السياسية لزامبيا وتنزانيا داخليا ودوليا . The Tanzania-Zambia Railway represents a significant post-independence infrastructure project in East and Central Africa. The project's primary aim was to liberate Zambia from South African control over copper trade routes, addressing the challenges faced by Zambia as a landlocked nation without sea access. The railway was designed to connect Zambia's copper belt with the port of Dar es Salaam in Tanzania, thereby providing a crucial outlet for trade and transportation. This development effectively ended Zambia's dependence on South Africa, resolving political tensions and earning the railway the appellation "Freedom Railway" among Africans. China's involvement during this era of intense ideological conflict between communism and capitalism, particularly within the context of the Cold War, was instrumental. China's contributions extended beyond financial investment to include technical support, provision of manpower, oversight of the railway's construction, and training of African personnel for its operation and management. The construction spanned five years, culminating in the railway's opening in 1975. The Tanzania-Zambia Railway was a vital project that reshaped the demographic and economic landscape of the regions it traversed and redefined the political relations of both Zambia and Tanzania on domestic and international levels.




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


السكك الحديدية--تنزانيا--زامبيا

تنزانيا زامبيا سكك حديد

385.9678
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library