التدافع الإيجابي للأمهات وعلاقته بالأليكسيثيميا (Alexithymia) لدى أطفالهن ذوى صعوبات التعلم /

مي العقاد راشد السيد وهدان،

التدافع الإيجابي للأمهات وعلاقته بالأليكسيثيميا (Alexithymia) لدى أطفالهن ذوى صعوبات التعلم / Mother's Positive Pushiation and its Relationship with Alexithymia for Children with Learning Disabilities رسالة مقدمة من الباحثة مي العقاد راشد السيد وهدان؛ اشراف أ.د. عفاف أحمد عويس، د. إيمان محمد رشوان . - 122صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 103-110.

هدف البحث الحالى إلى التعرف على العلاقة بين التدافع الإيجابى للأمهات والأليكسيثيميا لدى اطفالهن ذوى صعوبات التعلم ، وتكونت عينة البحث من 100 طفلاً وطفلة، وتم أختيار العينة بطريقة عمدية نظراً لطبيعة متغيرات البحث، وتم تحديد المرحلة العمرية للعينة من (5-6) سنوات، وأشتملت ادوات البحث على: مقياس الأليكسيثيميا للأطفال ذوى صعوبات التعلم (إعداد الباحثة) ومقياس التدافع الإيجابى للأمهات (إعداد الباحثة) زقياس إدراكات الأطفال لتدافع والديهم معهم (إعداد عفاف عويس)، وتوصلت النتائج إلى أنة توجد علاقة ارتباطية دالة بين الدرجات الكلية للأليكسيثيميا لأطفال ذوى صعوبات التعلم وبين ابعاد مقياس التدافى الإيجابى للامهات ،توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب درجات الأليكسيثيميا لدى أطفال ذوى صعوبات التعلم تعزى إلى مستوى تعليم الأمهات ، عدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات الأطفال الذكور والأناث، عدو وجود علاقه أرتباطية بين الدرجة الكلية لإدراكات الأطفال لتدافع امهاتهم معهم ودرجات الأمهات لمقياس التدافع الإيجابى الذاتى للأمهات The aim of the current research is to identify the relationship between the positive motivation of mothers and alexithymia in their children with learning difficulties. The research sample consisted of 100 male and female children. The sample was chosen intentionally due to the nature of the research variables. The age range of the sample was determined from (5-6) years, and it included Research tools include: the alexithymia scale for children with learning difficulties (prepared by the researcher), the positive motivation scale for mothers (prepared by the researcher), and measuring children’s perceptions of their parents’ motivation towards them (prepared by Afaf Owais). The results concluded that there is a significant correlation between the total scores of alexithymia for children with learning difficulties. Among the dimensions of the positive avoidance scale for mothers, there are statistically significant differences between the average ranks of alexithymia scores in children with learning difficulties attributed to the mothers’ level of education. There is no statistically significant difference between the average scores of male and female children, despite the existence of a correlation between the total score of children’s perceptions of their mothers’ motivation. With them and mothers' scores on the mothers' self-positive motivation scale.




النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.


صعوبات التعلم

الأليكسيثيميا التدافع الإيجابى صعوبات التعلم

371.926
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library