مظاهر الكتابية والشفاهية في قصيدة النثر : قراءة ثقافية في شعر "رفعت سلام" و "عماد أبو صالح" /

،خالد محمد حسان حسن

مظاهر الكتابية والشفاهية في قصيدة النثر : قراءة ثقافية في شعر "رفعت سلام" و "عماد أبو صالح" / Aspects of literacy and orality in prose poem : A cultural approach to the poetry of "rifat salam" and "imad abu saleh" / إعداد خالد محمد حسان حسن؛ الإشراف أ.د خيري دومة، أ.د محمود عبدالغفار. - 215 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 200-204.

تنظر الدراسة إلى خطاب قصيدة النثر بوصفه مجالا لتيارين كبيرين، أحدهما يتمثل في إبداع يمتح من وعي كتابي واضح حيث الميل إلى دقة المعاني وغرائبيتها، وتعقيد اللغة ومجازاتها، ويمثله خطاب جيل السبعينيات في القصيدة، ومنه الشاعر رفعت سلام، أما الثاني فيتمثل في إبداع يميل إلى مقاربة الحياة في تفاصيلها الصغيرة، وبساطتها وعاديتها بعيدا عن الغموض والتعقيد، وهو إبداع تظهر فيه ثقافة جديدة هي ثقافة الصورة وتقنيات جديدة هي تقنيات الشفاهية الثانوية، ويمثله خطاب جيل التسعينيات، ومنه الشاعر عماد أبو صالح، لذا تسعى الدراسة إلى رصد التحول الثقافي الذي طرأ على وسائل تلقينا للمعرفة وبيان الانتقال الذي حدث من الثقافة الكتابية إلى عصر الصورة والشفاهية الثانوية، وكيفية ظهور ذلك التحول في قصائد الشعراء ودواوينهم. عبر الخطاب الشعري عند رفعت سلام عن وعي كتابي واضح، تمثل في التجريب اللغوي والتشكيل البصري وسيطرة العوالم الغرائبية، وهيمنة مفهوم الهجنة الثقافية في مقابل التخلي عن مفهوم الوحدة، بالإضافة إلى تمكن نسق الذاتية من الخطاب إلى حد إنتاج قصيدة الوعي، والجسد، والذات. من ناحية أخرى عبر خطاب عماد أبوصالح الشعري عن وعي شفاهي ( شفاهية ثانوية)، تمثل في التقاء ذلك الخطاب مع ثقافة ما بعد الحداثة في النزوع إلى المشهدية والتداولية وطرق التعبير الشفاهي، والتفاصيلية، والأساليب الساخرة. The proposed study considers the speech of the prose poem as a field for two major currents, one of which is creativity that erases from a clear literate awareness, where the tendency to the accuracy and exoticism of meanings, the complexity of the language and its metaphors, is represented by the speech of the seventies generation in the poem, including the poet “Rifaat Salam”, and the second is creativity tends to approach Life in its small details, simplicity and normality away from ambiguity and complexity, which is an innovation in which a new culture appears, which is the culture of image and new techniques are secondary oral techniques, and is represented by the discourse of the generation of the nineties, including the poet “Imad Abu Saleh”, so the proposed study seeks to monitor the cultural transformation that occurred in The means of our receiving of knowledge and the statement of the transition that took place from the literary culture to the era of the new image and orality, and how that transformation appeared in the poems of poets and their collections. Through the poetic discourse of Rafat Salam, there is a clear written awareness, represented in linguistic experimentation, visual formation, and the dominance of exotic worlds, and the dominance of the concept of cultural hybridity in contrast to the abandonment of the concept of unity, in addition to the ability of the subjectivity system to control the discourse to the point of producing the poem of consciousness, body, and self. On the other hand, the poetic discourse of Imad Abu Saleh expressed an oral awareness (secondary orality), represented in the convergence of that discourse with the culture of postmodernism in the tendency towards the spectacle, the discourse, and methods of oral expression, detail, and satirical styles.




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


سلام، رفعت


الشعراء العرب

قصيدة النثر الشفاهية الكتابية

811.9
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library