دور الإعاقة في عدم المساواة في الفرص التعليمية في التعليم قبل الجامعي في مصر /
،هبة الله محمد عادل محمد
دور الإعاقة في عدم المساواة في الفرص التعليمية في التعليم قبل الجامعي في مصر / The role of disabilities in inequality of educational opportunities in pre-university education in egypt / إعداد هبة الله محمد عادل محمد؛ تحت إشراف أ.د سمية محمود السعدني، د. سها أحمد حسن متولي. - 92 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 87-92.
يعد الحرمان من الفرص التعليمية في جميع مراحل التعليم قبل الجامعي للأفراد ذوي الإعاقة خاصة الأطفال عاملاً له تأثيره السلبي على جميع أبعاد حياتهم. وتُعتبر الإعاقة أحد الظروف التي ليست محل إختيار للفرد وتشكل واحدة من أخطر العقبات التي تقف أمام الفرد للحصول على فرصة التعليم في جميع أنحاء العالم، سواء المتقدم أو النامى، خاصة عندما تحدث في أعمار الطفولة. ولذلك تهتم الدراسة بتقدير مؤشر الفرص البشرية Human Opportunity Index (HOI) لقياس مستوى عدم المساواة في فرص الإلتحاق بالتعليم بين الأطفال وتقدير مستوى مساهمة الإعاقة والعوامل الديموجرافية والإقتصادية والإجتماعية في مؤشر الفرص البشرية الخاص بعدم المساواة في فرص الإلتحاق بالتعليم. وتقدير مؤشر الفرص البشرية لقياس مستوى عدم المساواة في فرص إتمام التعليم قبل الجامعي، وتقدير مستوى مساهمة الإعاقة والعوامل الديموجرافية والإقتصادية والإجتماعية في مؤشر الفرص البشرية الخاص بقياس عدم المساواة في فرص إتمام التعليم. بالإعتماد على بيانات "المسح التتبعى لسوق العمل المصرى ELMPS". وقد تبين أن الإعاقة كان لها تأثيراً على الفرص التعليمية للأفراد؛ فالأطفال ذوى الإعاقة لديهم فرصة واحدة مقابل 4 فرص للأطفال غير ذوى الإعاقة للإلتحاق بالتعليم، كما كان للإعاقة تأثيراً على إتمام التعليم؛ فالأفراد ذوي الإعاقة لديهم فرصة أقل لإتمام التعليم من الأفراد غير ذوي الإعاقة بحوالي 0.13 درجة مئوية. كانت الإعاقة في المركز السابع من بين العشر متغيرات المتعلقة بالطفل والتي ساهمت في عدم الإلتحاق بالتعليم. ووفقاً لحالة الإعاقة كان الأطفال ذوي الإعاقة أقل تمتعاً بالمساواة في الحصول على فرص الإلتحاق بالتعليم مقارنة بغير ذوي الإعاقة وكان لتعليم الأب المساهمة الأكبر في عدم المساواة في الإلتحاق بالتعليم بين الأطفال غير ذوي الإعاقة، بينما كان محل الإقامة وفقاً للأقاليم الجغرافية أكثر العوامل المسببة لعدم المساواة في الإلتحاق بالتعليم بين ذوي الإعاقة. وبالنسبة لإتمام التعليم كانت الإعاقة في المركز الثامن من بين أحد عشر متغير محيط بالفرد والتي ساهمت في عدم إتمام التعليم. ووفقاً لحالة الإعاقة كان الأفراد ذوي الإعاقة أقل تمتعاً بالمساواة في الحصول على فرص إتمام التعليم مقارنة بغير ذوي الإعاقة وكان تعليم الأب أكثر العوامل مساهمة في عدم المساواة في الحصول على فرص إتمام التعليم قبل الجامعي بين الأفراد ذوي الإعاقة والأفراد غير ذوي الإعاقة. The deprivation of educational opportunities at all levels of pre-university education for individuals with disabilities, especially children, is a factor that negatively affects all aspects of their lives. Disability is considered one of the circumstances not chosen by the individual and represents one of the most serious obstacles preventing individuals from obtaining educational opportunities worldwide, whether in developed or developing countries, especially when it occurs during childhood. Therefore, this study focuses on estimating the Human Opportunity Index (HOI) to measure the level of inequality in educational enrollment opportunities among children and to assess the contribution of disability and demographic, economic, and social factors to the Human Opportunity Index related to educational enrollment inequality. It also estimates the Human Opportunity Index to measure the level of inequality in opportunities for completing pre-university education and assesses the contribution of disability and demographic, economic, and social factors to the Human Opportunity Index related to educational completion inequality, relying on data from the Egyptian Labor Market Panel Survey (ELMPS).
It was found that disability has an impact on the educational opportunities of individuals; children with disabilities have one chance for every four opportunities for children without disabilities to enroll in education. Additionally, disability affects the completion of education; individuals with disabilities have a lower chance of completing education compared to individuals without disabilities by about 0.13 percentage points. Disability ranked seventh among ten child-related variables contributing to educational enrollment inequality. According to the status of disability, children with disabilities enjoyed less equality in accessing educational enrollment opportunities compared to those without disabilities, with the father's education being the largest contributing factor to enrollment inequality among children without disabilities, while place of residence according to geographical regions was the most significant factor causing educational enrollment inequality among those with disabilities. Regarding educational completion, disability ranked eighth among eleven individual-related variables contributing to educational completion inequality. According to the status of disability, individuals with disabilities enjoyed less equality in accessing opportunities for completing education compared to those without disabilities, with the father's education being the most significant contributing factor to the inequality in access to pre-university education completion opportunities between individuals with and without disabilities.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
تعليم الأطفال ذوي الإعاقة خاصة
عدم المساواة في الفرص التعليمية التعليم قبل الجامعي عدم المساواة
344.0791
دور الإعاقة في عدم المساواة في الفرص التعليمية في التعليم قبل الجامعي في مصر / The role of disabilities in inequality of educational opportunities in pre-university education in egypt / إعداد هبة الله محمد عادل محمد؛ تحت إشراف أ.د سمية محمود السعدني، د. سها أحمد حسن متولي. - 92 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 87-92.
يعد الحرمان من الفرص التعليمية في جميع مراحل التعليم قبل الجامعي للأفراد ذوي الإعاقة خاصة الأطفال عاملاً له تأثيره السلبي على جميع أبعاد حياتهم. وتُعتبر الإعاقة أحد الظروف التي ليست محل إختيار للفرد وتشكل واحدة من أخطر العقبات التي تقف أمام الفرد للحصول على فرصة التعليم في جميع أنحاء العالم، سواء المتقدم أو النامى، خاصة عندما تحدث في أعمار الطفولة. ولذلك تهتم الدراسة بتقدير مؤشر الفرص البشرية Human Opportunity Index (HOI) لقياس مستوى عدم المساواة في فرص الإلتحاق بالتعليم بين الأطفال وتقدير مستوى مساهمة الإعاقة والعوامل الديموجرافية والإقتصادية والإجتماعية في مؤشر الفرص البشرية الخاص بعدم المساواة في فرص الإلتحاق بالتعليم. وتقدير مؤشر الفرص البشرية لقياس مستوى عدم المساواة في فرص إتمام التعليم قبل الجامعي، وتقدير مستوى مساهمة الإعاقة والعوامل الديموجرافية والإقتصادية والإجتماعية في مؤشر الفرص البشرية الخاص بقياس عدم المساواة في فرص إتمام التعليم. بالإعتماد على بيانات "المسح التتبعى لسوق العمل المصرى ELMPS". وقد تبين أن الإعاقة كان لها تأثيراً على الفرص التعليمية للأفراد؛ فالأطفال ذوى الإعاقة لديهم فرصة واحدة مقابل 4 فرص للأطفال غير ذوى الإعاقة للإلتحاق بالتعليم، كما كان للإعاقة تأثيراً على إتمام التعليم؛ فالأفراد ذوي الإعاقة لديهم فرصة أقل لإتمام التعليم من الأفراد غير ذوي الإعاقة بحوالي 0.13 درجة مئوية. كانت الإعاقة في المركز السابع من بين العشر متغيرات المتعلقة بالطفل والتي ساهمت في عدم الإلتحاق بالتعليم. ووفقاً لحالة الإعاقة كان الأطفال ذوي الإعاقة أقل تمتعاً بالمساواة في الحصول على فرص الإلتحاق بالتعليم مقارنة بغير ذوي الإعاقة وكان لتعليم الأب المساهمة الأكبر في عدم المساواة في الإلتحاق بالتعليم بين الأطفال غير ذوي الإعاقة، بينما كان محل الإقامة وفقاً للأقاليم الجغرافية أكثر العوامل المسببة لعدم المساواة في الإلتحاق بالتعليم بين ذوي الإعاقة. وبالنسبة لإتمام التعليم كانت الإعاقة في المركز الثامن من بين أحد عشر متغير محيط بالفرد والتي ساهمت في عدم إتمام التعليم. ووفقاً لحالة الإعاقة كان الأفراد ذوي الإعاقة أقل تمتعاً بالمساواة في الحصول على فرص إتمام التعليم مقارنة بغير ذوي الإعاقة وكان تعليم الأب أكثر العوامل مساهمة في عدم المساواة في الحصول على فرص إتمام التعليم قبل الجامعي بين الأفراد ذوي الإعاقة والأفراد غير ذوي الإعاقة. The deprivation of educational opportunities at all levels of pre-university education for individuals with disabilities, especially children, is a factor that negatively affects all aspects of their lives. Disability is considered one of the circumstances not chosen by the individual and represents one of the most serious obstacles preventing individuals from obtaining educational opportunities worldwide, whether in developed or developing countries, especially when it occurs during childhood. Therefore, this study focuses on estimating the Human Opportunity Index (HOI) to measure the level of inequality in educational enrollment opportunities among children and to assess the contribution of disability and demographic, economic, and social factors to the Human Opportunity Index related to educational enrollment inequality. It also estimates the Human Opportunity Index to measure the level of inequality in opportunities for completing pre-university education and assesses the contribution of disability and demographic, economic, and social factors to the Human Opportunity Index related to educational completion inequality, relying on data from the Egyptian Labor Market Panel Survey (ELMPS).
It was found that disability has an impact on the educational opportunities of individuals; children with disabilities have one chance for every four opportunities for children without disabilities to enroll in education. Additionally, disability affects the completion of education; individuals with disabilities have a lower chance of completing education compared to individuals without disabilities by about 0.13 percentage points. Disability ranked seventh among ten child-related variables contributing to educational enrollment inequality. According to the status of disability, children with disabilities enjoyed less equality in accessing educational enrollment opportunities compared to those without disabilities, with the father's education being the largest contributing factor to enrollment inequality among children without disabilities, while place of residence according to geographical regions was the most significant factor causing educational enrollment inequality among those with disabilities. Regarding educational completion, disability ranked eighth among eleven individual-related variables contributing to educational completion inequality. According to the status of disability, individuals with disabilities enjoyed less equality in accessing opportunities for completing education compared to those without disabilities, with the father's education being the most significant contributing factor to the inequality in access to pre-university education completion opportunities between individuals with and without disabilities.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
تعليم الأطفال ذوي الإعاقة خاصة
عدم المساواة في الفرص التعليمية التعليم قبل الجامعي عدم المساواة
344.0791