العوامل المؤثرة على فاعلية المنصات الرقمية كأداة تسويقية للخدمات الحكومية المصرية /

،إيمان ربيع طه محمد

العوامل المؤثرة على فاعلية المنصات الرقمية كأداة تسويقية للخدمات الحكومية المصرية / Factors affecting the effectiveness of digital platforms as a marketing tool for egyptian government services / إعداد إيمان ربيع طه محمد؛ إشراف أ.م.د/ إيمان أسامة، د/ مي حسام. - 197 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 171-183.

سعت هذه الدراسة للتعرف على العوامل المؤثرة على فاعلية المنصة الرقمية الحكومية ، وذلك في ضوء الكشف عن طبيعة العلاقة بين إدراك الجمهور لخصائص المنصة الرقمية وبين فاعلية المنصة ، والتي تؤثر على الاتجاه نحو المنصة الرقمية والنية السلوكية لمستخدمي المنصة ، واستعانت الباحثة في إطار هذه الدراسة بنموذج " المواطن والعملاء" ، ونموذج " إدارة بوابة الحكومة الإلكترونية" واعتمدت على منهج المسح بشقيه " مسح المضمون" للتعرف على خصائص المنصة الرقمية وما هى الخدمات التى يتم تطبيقها داخل المنصة ، " مسح الجمهور" لمعرفة آراء الجمهور حول العوامل التى تؤثر على فعالية المنصة الرقمية ، إذ تم سحب عينة متاحة، قوامها (500) مفردة من مستخدمي منصة مصر الرقمية ، وتوصلت الباحثة إلى عدة نتائج ومن أبرزها أن عوامل فاعلية المنصة الحكومية الرقمية التي تتمثل في ( توفير الوقت، والتكلفة ، الكفاءة ) تؤثر على استخدام الجمهور للمنصة الرقمية ، كما أظهرت النتائج أن إدراك الجمهور لخصائص المنصة الرقمية التي تتمثل في ( الوصول والإتاحة – تنوع الخدمات العامة بالمنصة - سهولة الاستخدام - والأمان والخصوصية ) تؤثر على فاعلية المنصة الرقمية الحكومية كأداة تسويقية للخدمات الحكومية المصرية. This study sought to identify the factors affecting the effectiveness of the government digital platform, in light of revealing the nature of the relationship between the public's perception of the characteristics of the digital platform and the effectiveness of the platform, which affects the trend towards the digital platform and the behavioral intention of the platform's users, and the researcher used in the framework of this study the "citizen and customers" model, and the model of "e-government portal management" and relied on the survey methodology in both parts "content survey" to identify the characteristics of the digital platform and what services are applied Within the platform, "public survey" to find out the public's opinions on the factors affecting the effectiveness of the digital platform, An available sample has been withdrawn, consisting of (500) The researcher reached several results, most notably that the factors of effectiveness of the digital government platform, which are (saving time, cost, efficiency) affect the public's use of the digital platform, and the results showed that the public's perception of the characteristics of the digital platform, which are (access and availability - diversity of public services on the platform - ease of use - security and privacy) affect the effectiveness of the government digital platform as a marketing tool for Egyptian government services.




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


وسائط الاتصال

المنصات الرقمية المنصات الرقمية الحكومية الحكومة الرقمية

302.23
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library