التماسك النصِّي في كتابات متعلِّمي العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدِّم / (Record no. 162920)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 04227namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250223033048.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 230514s2022 ua a frm 000 arand d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | ايداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 418.2 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 418.2 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01 06 05 M.Sc 2022 آى.ت. |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | آية عبدالناصر خليفة، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 12 - TITLE STATEMENT | |
| Title | التماسك النصِّي في كتابات متعلِّمي العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدِّم / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد آية عبدالناصر خليفة ؛ إشراف ا.د. محمد محمد يونس، ا.د. حسن محمود نصر. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Textual coherence in the writings of non-native speakers of Arabic in advanced levels |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2022. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 325 صفحة. : |
| Other physical details | ايضاحيات ؛ |
| Dimensions | 30سم. |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Source | rda content |
| Content type term | text |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Source | rdamedia |
| Media type term | Unmediated |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Source | rdacarrier |
| Carrier type term | volume |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات. 202-215. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | تهدف هذه الدراسة إلى بيان توافر آليات السبك المعجمي والنحوي ووسائل الحبك الدلالي قريبة المدى وبعدية المدى في كتابات متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدِّم، وقد اعتمدت الدراسة على (منهج التحليل النصي) الذي يصف هذه النصوص، ويحلِّلها في ضوء معايير التماسك النصي. وقد اقتضت طبيعة الدراسة أن تكون في مقدمة وتمهيد وفصلين وخاتمة: التمهيد للتعريف بمعايير التماسك النصي، والكتابة باللغة العربية، والكتابة في معايير ACTFL. الفصل الأول للتعريف بمعيار السبك وأهميته، والبحث عن آلياته المعجمية والنحوية في نصوص المتعلمين. الفصل الثاني للتعريف بمعيار الحبك وأهميته، والبحث عن وسائله الدلالية قريبة المدى وبعيدة المدى. وانتهت الدراسة إلى نتائج يمكن أن يفيد منها المتعلمون والمعلمون والمشرفون ومعدو البرامج والمناهج. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | This study aims to clarify the lexical and grammatical tools that the text is characterized by (COHESION and COHERENCE) in the writings of non-native speakers of Arabic at the advanced levels.<br/>The study relied on the textual analysis method that describes the text and which is analyzed in light of textual criteria.<br/>The study consists of:<br/>An introduction to the definition of textual standards, the skill of writing in Arabic and this skill in ACTFL.<br/>The first chapter talks about the two types of COHESION: texical COHESION and grammatical COHESION, in the writings of these learners.<br/>The second chapter talks about the two types of semantic COHERENCE: short-term and long-term COHERENCE.<br/>The study concluded with results that can benefit learners, teachers, supervisors, and preparers of programs and curricula. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | اللغة العربية - تعليم (لغير العرب) |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | غير الناطقين بالعربية |
| -- | التعلم |
| -- | اللغة العربية |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | محمد محمد يونس. |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | حسن محمود نصر. |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2022 |
| Supervisory body | محمد محمد يونس. |
| -- | حسن محمود نصر. |
| Discussion body | يوسف عبد الفتاح فرج. |
| -- | ايمان احمد محمد هريدي. |
| Universities | جامعة القاهرة. |
| Faculties | كلية دار العلوم |
| Department | قسم علم اللغة والدراسَات الساميَّة والشرقيَّة |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Nadia |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Koha item type | Thesis |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 11.02.2024 | 29941 | Cai01 06 05 M.Sc 2022 آى.ت. | 01010100029941000 | 30.10.2023 | 30.10.2023 | Thesis |