تَتبُّعُ ارْتِقَاءِ الْوَعْي الْفُونُولُوجِي فِي الطُّفُولَةِ المُبكِّرةِ وعِلاقِتِه بالذَّاكرةِ الْعَامِلَةِ والمَعْرِفَةِ بالمُفرداتِ والبِيْئَةِ المَنْزِلِيةِ لتَعلُّمِ الأَبْجَديّةِ / (Record no. 166878)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06226namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033238.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 240509b2023 |||a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 155.413
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 155.413
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01 02 11 Ph.D 2023 إي.ت
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number إيمان أحمد أحمد المسلمي،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title تَتبُّعُ ارْتِقَاءِ الْوَعْي الْفُونُولُوجِي فِي الطُّفُولَةِ المُبكِّرةِ وعِلاقِتِه بالذَّاكرةِ الْعَامِلَةِ والمَعْرِفَةِ بالمُفرداتِ والبِيْئَةِ المَنْزِلِيةِ لتَعلُّمِ الأَبْجَديّةِ /
Statement of responsibility, etc. [إعداد]إيمان أحمد أحمد المسلمي ؛ إشراف فكري محمد العتر.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Following Up the Development of Phonological Awareness in Early Childhood and Its Relation to Working Memory, Vocabulary Knowledge and Home Literacy Environment
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 243 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 206-225.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة الحالية إلى فهم الفروق والتغيرات الارتقائية في عمليات الوعي الفونولوجي، وفي الذاكرة العاملة، وفي المعرفة بالمفردات (الذكاء غير اللفظي) لدى الأطفال في سنوات الطفولة المبكرة بالإضافة إلى الكشف عن دور عدد من المحددات المعرفية (الذاكرة العاملة، والمعرفة الاستقبالية بالمفردات)، والمحددات البيئية (وعناصر البيئة المنزلية الميسرة للتعلم المبكر للأبجدية)، في تفسير لماذا وكيف تحدث التغيرات والفروق بالطريقة التي تحدث بها في عمليات الوعي الفونولوجي خلال سنوات الطفولة المبكرة. من خلال اتباع إجراءات الأسلوب التتبعي في التصميمات الارتقائية، على عينة قوامها (100) طفلا وطفلة. إذ أُجريت الدراسة الحالية على ثلاث مجموعات عمرية، مواليد( 2017، و2016، و2015)، بمتوسط عمري (3.5 سنة، و4.5 سنة، و5.5 سنة )عند القياس الأول، ثم تُتبعت هذه المجموعات بقياس ثاني سنة 2022، بحيث أصبحت متوسطات الأعمار( 4.5 سنة، و5.5 سنة، و6.6 سنة). وقد كشفت نتائج الدراسة الحالية عن وجود تغيرات ارتقائية كمية داخل الأفراد في كل مرحلة عمرية لكل من المتغيرات المعرفية الثلاث الوعي الفونولوجي، والذاكرة العاملة، والمعرفة بالمفردات، هذا بالإضافة إلى ما توصلت إليه نتائج الأسئلة السببية عن وجود تأثير للذاكرة العاملة في ارتقاء عمليات الوعي الفونولوجي، بينما لم تكشف النتائج عن وجود تأثير لكل من المعرفة بالمفردات (الذكاء غير اللفظي) والأبجدية المنزلية في ارتقاء عمليات الوعي الفونولوجي.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The Current Study Aimed To Understand The Differences and Developmental Changes in The Processes of Phonological Awareness, in Working Memory, and in Vocabulary Knowledge (Nonverbal Intelligence) Among Children in the Early Childhood Years, in Addition to Revealing the Role of A Number of Cognitive Determinants (Working Memory, Receptive Knowledge of Vocabulary), and Environmental Determinants. And The Elements of The Home Environment That Facilitate Early Learning of The Literacy), in Explaining Why and How Changes and Differences Occur The Way They Do in The Processes of Phonological Awareness During The Early Childhood Years. By Following The Procedures of the Sequential Method in Development Designs, on A Sample of (100) Male and Female Children. The Current Study Was Conducted on Three Age Groups, Born in 2017, 2016, And 2015, With an Average Age of (3.5 Years, 4.5 Years, And 5.5 Years) At The First Measurement in 2021. Then These Groups Were Followed By The Second Measurement in 2022, So That The Averages Became Ages (4.5 Years, 5.5 Years, and 6.6 Years). The Results of The Current Study Revealed The Presence of Quantitative Developmental Changes Within Individuals At Each Age Stage For Each of The Three Cognitive Variables: Phonological Awareness, Working Memory, and Vocabulary Knowledge. This Is in Addition To The Findings of The Results of Causal Questions About The Existence of An Effect of Working Memory on The Advancement of Phonological Awareness Processes. While The Results Did Not Reveal An Effect for Vocabulary Knowledge and The Home Literacy In Development Phonological Awareness Processes.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الوعى
Source of heading or term qrmak
General subdivision علم نفس الطفل
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الطفولة المبكرة
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الوعي الفونولوجي
-- الوعي الفونيمي
-- الذاكرة العاملة
-- المعرفة بالمفردات
-- الأبجدية المنزلية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name فكري محمد العتر.
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2023
Supervisory body فكري محمد العتر
Discussion body عبير محمد أنور
-- أشرف محمد علي شلبي
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الآداب
Department قسم علم النفس
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Yasmin
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 09.05.2024 31176 Cai01 02 11 Ph.D 2023 إي.ت 01010100031176000 09.05.2024 09.05.2024 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library