تَتبُّعُ ارْتِقَاءِ الْوَعْي الْفُونُولُوجِي فِي الطُّفُولَةِ المُبكِّرةِ وعِلاقِتِه بالذَّاكرةِ الْعَامِلَةِ والمَعْرِفَةِ بالمُفرداتِ والبِيْئَةِ المَنْزِلِيةِ لتَعلُّمِ الأَبْجَديّةِ / (Record no. 166878)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06226namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250223033238.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 240509b2023 |||a|||frm||| 000 0 ara d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 155.413 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 155.413 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01 02 11 Ph.D 2023 إي.ت |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | إيمان أحمد أحمد المسلمي، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | تَتبُّعُ ارْتِقَاءِ الْوَعْي الْفُونُولُوجِي فِي الطُّفُولَةِ المُبكِّرةِ وعِلاقِتِه بالذَّاكرةِ الْعَامِلَةِ والمَعْرِفَةِ بالمُفرداتِ والبِيْئَةِ المَنْزِلِيةِ لتَعلُّمِ الأَبْجَديّةِ / |
| Statement of responsibility, etc. | [إعداد]إيمان أحمد أحمد المسلمي ؛ إشراف فكري محمد العتر. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Following Up the Development of Phonological Awareness in Early Childhood and Its Relation to Working Memory, Vocabulary Knowledge and Home Literacy Environment |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2023. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 243 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 206-225. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الدراسة الحالية إلى فهم الفروق والتغيرات الارتقائية في عمليات الوعي الفونولوجي، وفي الذاكرة العاملة، وفي المعرفة بالمفردات (الذكاء غير اللفظي) لدى الأطفال في سنوات الطفولة المبكرة بالإضافة إلى الكشف عن دور عدد من المحددات المعرفية (الذاكرة العاملة، والمعرفة الاستقبالية بالمفردات)، والمحددات البيئية (وعناصر البيئة المنزلية الميسرة للتعلم المبكر للأبجدية)، في تفسير لماذا وكيف تحدث التغيرات والفروق بالطريقة التي تحدث بها في عمليات الوعي الفونولوجي خلال سنوات الطفولة المبكرة. من خلال اتباع إجراءات الأسلوب التتبعي في التصميمات الارتقائية، على عينة قوامها (100) طفلا وطفلة. إذ أُجريت الدراسة الحالية على ثلاث مجموعات عمرية، مواليد( 2017، و2016، و2015)، بمتوسط عمري (3.5 سنة، و4.5 سنة، و5.5 سنة )عند القياس الأول، ثم تُتبعت هذه المجموعات بقياس ثاني سنة 2022، بحيث أصبحت متوسطات الأعمار( 4.5 سنة، و5.5 سنة، و6.6 سنة). وقد كشفت نتائج الدراسة الحالية عن وجود تغيرات ارتقائية كمية داخل الأفراد في كل مرحلة عمرية لكل من المتغيرات المعرفية الثلاث الوعي الفونولوجي، والذاكرة العاملة، والمعرفة بالمفردات، هذا بالإضافة إلى ما توصلت إليه نتائج الأسئلة السببية عن وجود تأثير للذاكرة العاملة في ارتقاء عمليات الوعي الفونولوجي، بينما لم تكشف النتائج عن وجود تأثير لكل من المعرفة بالمفردات (الذكاء غير اللفظي) والأبجدية المنزلية في ارتقاء عمليات الوعي الفونولوجي. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The Current Study Aimed To Understand The Differences and Developmental Changes in The Processes of Phonological Awareness, in Working Memory, and in Vocabulary Knowledge (Nonverbal Intelligence) Among Children in the Early Childhood Years, in Addition to Revealing the Role of A Number of Cognitive Determinants (Working Memory, Receptive Knowledge of Vocabulary), and Environmental Determinants. And The Elements of The Home Environment That Facilitate Early Learning of The Literacy), in Explaining Why and How Changes and Differences Occur The Way They Do in The Processes of Phonological Awareness During The Early Childhood Years. By Following The Procedures of the Sequential Method in Development Designs, on A Sample of (100) Male and Female Children. The Current Study Was Conducted on Three Age Groups, Born in 2017, 2016, And 2015, With an Average Age of (3.5 Years, 4.5 Years, And 5.5 Years) At The First Measurement in 2021. Then These Groups Were Followed By The Second Measurement in 2022, So That The Averages Became Ages (4.5 Years, 5.5 Years, and 6.6 Years). The Results of The Current Study Revealed The Presence of Quantitative Developmental Changes Within Individuals At Each Age Stage For Each of The Three Cognitive Variables: Phonological Awareness, Working Memory, and Vocabulary Knowledge. This Is in Addition To The Findings of The Results of Causal Questions About The Existence of An Effect of Working Memory on The Advancement of Phonological Awareness Processes. While The Results Did Not Reveal An Effect for Vocabulary Knowledge and The Home Literacy In Development Phonological Awareness Processes. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الوعى |
| Source of heading or term | qrmak |
| General subdivision | علم نفس الطفل |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الطفولة المبكرة |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | الوعي الفونولوجي |
| -- | الوعي الفونيمي |
| -- | الذاكرة العاملة |
| -- | المعرفة بالمفردات |
| -- | الأبجدية المنزلية |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | فكري محمد العتر. |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2023 |
| Supervisory body | فكري محمد العتر |
| Discussion body | عبير محمد أنور |
| -- | أشرف محمد علي شلبي |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الآداب |
| Department | قسم علم النفس |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Yasmin |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 09.05.2024 | 31176 | Cai01 02 11 Ph.D 2023 إي.ت | 01010100031176000 | 09.05.2024 | 09.05.2024 | Thesis |