مهارات الصحفي الخاصة بالتعامل مع البيانات الكمية والإحصائيات وعلاقتها بمقروئية المادة الصحفية / (Record no. 167468)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 08603namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033248.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 240612s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 070.41
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 070.41
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01 15.02.M.Sc 2023 حن.م
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number حنان محمد حسين حامد،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title مهارات الصحفي الخاصة بالتعامل مع البيانات الكمية والإحصائيات وعلاقتها بمقروئية المادة الصحفية /
Statement of responsibility, etc. إعداد حنان محمد حسين حامد؛ إشراف أ.د ليـلى عبد المجيـد.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title ournalist’s Skills in Dealing with Quantitative Data and Statistics and Their Impact on the Readability of Newspapers Article
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 247ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: اوراق 225-247.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مهارات الصحفي في التعامل مع البيانات الكمية والاحصائية وتناول هذه البيانات في المواد الصحفية الخاصة به ومدى تأثير الخلفية التدريبية في قدرته في التعامل مع هذه البيانات، بالإضافة إلى قدرته على تقديم هذا النوع من المواد الصحفية وتبسيطها للقارئ ومدى تأثير هذه القدرة على فهم القارئ لها. استندت الدراسة في إطارها النظري على نظرية اكتساب المهارات. وتحقيقًا للهدف الرئيسي للدراسة، تم إعداد استبيان ميداني للجمهور لرصد فهمهم للمواد التي تحتوي على بيانات كمية واحصائية ومدى مداومتهم على قراءتها ومعرفة أسباب إقبالهم أو نفورهم من هذه المواد، بالإضافة إلى إعداد استبيان للقائم بالاتصال لمعرفة خلفيته التدريبية المتعلقة بالتعامل مع الأرقام والإحصائيات، والعلاقة بين هذه الخلفية بعملهم في الأقسام المتخصصة بجانب مدى عمق تناولهم لهذه البيانات، هل هي عن طريق الرصد فقط، أم يتم بناء قصص ومحتوى صحفي خاص بهم من خلالها. ولمعرفة مدى قدرة القائم بالاتصال على فهم وتفسير البيانات الكمية والإحصائيات، تم إعداد اختبار للمهارات الحسابية عن طريق الاستعانة بنماذج من مؤسسات ومواقع المتخصصة ودراسات سابقة التي تقيس المهارات الحسابية وكيفية الاستفادة منها في العالم الحقيقي. <br/>وكشفت عن النتائج إلى أن النسبة الأكبر من عينة الجمهور لا تتجاهل المواد التي تحتوي على مواد إحصائية وأرقام ولكنهم لا يداومون على قراءتها وذلك لشعور أكثر من نصفهم بمشاعر سلبية عند قراءة هذا النوع من المواد الصحفية. كما أشارت النتائج إلى أهمية الإنفوجراف والرسوم التوضيحية لما لهم من دور في تبسيط المعلومات وايضاحها. وفيما يتعلق بالقائم بالاتصال، أظهرت النتائج عدم معرفة حوالي ثلث العينة بمصطلح المهارات الأساسية. وبالرغم من انتشار البيانات الكمية في معظم الموضوعات الصحفية في قسميها الرياضي والاقتصادي، بحسب النتائج، إلا أن هذا الانتشار نابع من رصد البيانات ونقلها فقط ولكن القائم بالاتصال لا يعمل على بناء قصة صحفية أو موضوع صحفي من البيانات الخام التي قد يجدها الوثائق والأرشيف. ونوهت نتائج الاختبار عن أهمية اهتمام المؤسسات الصحفية والنقابات المعنية بتقديم دورات تدريبية عن الاستدلال العددي واستراتيجيات حل المشكلات حيث جاءت قدرة القائم بالاتصال في العينة على التعامل مع البيانات العددية وتفسيرها في منحنى منخفض ومتوسط. وأوضحت النتائج عدم قدرة حوالي سدس العينة على حل المشكلات.<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study aimed to identify the skills of journalists in dealing with quantitative data and statistics and incorporating these data into their news articles, as well as the influence of their educational background on their ability to handle such data. It also examined their ability to present and simplify this type of journalistic material for readers and the impact of this ability on readers' understanding. The study was theoretically grounded in the theory of skill acquisition. To achieve the main objective of the study, a field questionnaire was prepared for the public to assess their understanding of materials containing quantitative and statistical data, their frequency of reading such materials, and the reasons for their interest or aversion to them. Additionally, a questionnaire was prepared for journalists to determine their educational background related to dealing with numbers and statistics, and the relationship between this background and their work in specialized departments, as well as the depth of their engagement with such data, whether it is through mere monitoring or building journalistic stories and content based on them. To assess the communication professionals' ability to understand and interpret quantitative and statistical data, a test of arithmetic skills was conducted, utilizing models from specialized institutions, websites, and previous studies that measure arithmetic skills and their real-world application.<br/><br/>The results revealed that the majority of the sampled audience does not ignore materials containing statistical data and numbers, but they do not consistently read them due to negative feelings experienced by more than half of them when reading this type of journalistic material. The results also emphasized the importance of infographics and visual illustrations in simplifying and clarifying information. Regarding the communication professionals, the results indicated that about one-third of the sample was unfamiliar with the term "basic skills." Despite the prevalence of quantitative data in most journalistic topics, particularly in sports and economics sections, the results indicated that this prevalence was primarily limited to data monitoring and dissemination. Communication professionals were not actively involved in building news stories or journalistic pieces from the raw data found in documents and archives. The test results highlighted the importance of journalism institutions and relevant associations providing training courses on numerical inference and problem-solving strategies. The communication professionals' ability in the sample to deal with numerical data and interpret it was found to be low to moderate. Furthermore, the results revealed that about one-sixth of the sample lacked problem-solving skills.<br/><br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الصحافة
Source of heading or term qrmak
General subdivision تحرير
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الصحافة
Source of heading or term qrmak
General subdivision التحرير الآلى
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term صحافة البيانات
-- الأرقام والاحصائيات
-- مهارات القائم
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name ليـلى عبد المجيـد
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2023
Supervisory body ليـلى عبد المجيـد
Discussion body محرز غالى
-- ماجد إبراهيم عثمان
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الاعلام
Department قسم الصحافة
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 12.06.2024 31317 Cai01 15.02.M.Sc 2023 حن.م 01010100031317000 12.06.2024 12.06.2024 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library