إستراتيجية مقترحة قائمة على البراجماتية اللسانية لتنمية مهارات القراءة النقدية باللغة العربية لتلاميذ المرحلة الإعدادية.. / (Record no. 167830)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06202namaa22004091i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033257.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 240905s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source ايداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 418.3
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 418.3
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.01.M.Sc.2023.اح.ا
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number أحمد محمود عبد الحميد عطية الجعبري،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title إستراتيجية مقترحة قائمة على البراجماتية اللسانية لتنمية مهارات القراءة النقدية باللغة العربية لتلاميذ المرحلة الإعدادية.. /
Statement of responsibility, etc. مقدمة من الباحث أحمد محمود عبد الحميد عطية الجعبري؛ اشراف ا.د.صابر عبد المنعم محمد عبد النبي .
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Linguistic Pragmatics Strategy to Develop Critical Reading Skills in Arabic Language for Preparatory Students
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 304 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 182-195.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. استهدفت الدراسة تنمية مهارات القراءة النقدية لطلاب الصف الأول الإعدادي؛ لذلك قام الباحث بإعداد قائمة بمهارات القراءة النقدية المناسبة لتلاميذ الصف الأول الإعدادي، ثم قام بوضع اختبار للقراءة النقدية لمعرفة مستوى أداء الطلاب في مهارات القراءة النقدية. ثم إعداد إستراتيجية مقترحة قائمة على البراجماتية اللسانية لتنمية مهارات القراءة النقدية باللغة العربية لتلاميذ المرحلة الإعدادية.<br/> وقد قام الباحث بتطبيق الأدوات السابقة على عينة الدراسة المكونة من 60 تلميذا، في مدرستي اللواء محمد نجيب للبنين، والدكتور محمد حلمي للبنين) بإمبابة التابعتين لإدارة شمال الجيزة التعليمية، بمحافظة الجيزة. واستخدم الباحث المنهجين: المنهج الوصفي، والمنهج التجريبي وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار، لصالح التطبيق البعدي؛ بما يؤكد أن الاستراتيجية المعدة بأهداف محددة وطرق تدريس مناسبة، ووسائل تعليمية مساعدة في تحقيق الأهداف، يمكن أن تحقق تنمية مهارات القراءة النقدية لطلاب الصف الأول الإعدادي.<br/> ويهدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات القراءة النقدية لطلاب الصف الأول الإعدادي.<br/>أدوات البحث:<br/>1- قائمة بمهارات القراءة النقدية المناسبة لتلاميذ الصف الأول الإعدادي <br/>2- اختبار القراءة النقدية في مهارات القراءة النقدية؛ يطبق قبليًّا، وبعديًّا.<br/>3- الاستراتيجية المقترحة القائمة على البراجماتية اللسانية لتنمية مهارات القراءة النقدية باللغة العربية لتلاميذ المرحلة الإعدادية..<br/>4- دليل المعلم لاستخدام الإستراتيجية المقترحة القائمة على البراجماتية اللسانية<br/>5- كراسة أنشطة للتلاميذ. <br/>عينة البحث: ستون تلميذا، بمدرستي اللواء محمد نجيب للبنين، والدكتور محمد حلمي للبنين، بإمبابة التابعتين لإدارة شمال الجيزة التعليمية، بمحافظة الجيزة<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The aim of the research was to determine the effectiveness of the strategy of Linguistic Pragmatics in developing Critical Reading skills in the Arabic language for preparatory students. After applying the experimental treatment materials, teacher's guide and student activities booklet, the research sample consisted of (60) preparatory, And was divided into two groups: the experimental group Alewaa Muhammad Naguib Preparatory School for Boys and studied using the strategy of Linguistic Pragmatics and the controlled group in the school of Dr. Mustafa Kamal Helmy Preparatory School joint and studied in the traditional method.<br/>After the application of (test Critical Reading skills) The results of the study revealed a statistically significant difference between the intermediate scores of the experimental and the controlled groups in the post-measurement to test the skills of Critical Reading In the interest of the experimental group, which confirms the effectiveness of the Linguistic Pragmatics in developing Critical Reading skills in the Arabic language for students in the preparatory stage.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element اللغة العربية
Source of heading or term qrmak
General subdivision طرق التدريس
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term إستراتيجية
-- القراءة النقدية
-- المرحلة الإعدادية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name صابر عبد المنعم محمد عبد النبي
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 13-8-2023
Supervisory body صابر عبد المنعم محمد عبد النبي
Discussion body محمد لطفي جاد
-- أحمد عبده عوض
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 05.09.2024 31447 Cai01.23.01.M.Sc.2023.اح.ا 01010100031447000 05.09.2024 05.09.2024 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library