" إستراتيجية مقترحة لتنمية الكفايات التدريسية لدى معلمي اللغة العربية و أثر ذلك في تنمية مهارات الفهم الاستماعي و الاستيعاب القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية ". / (Record no. 171210)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 04531namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250511131519.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250318s2024 ua a|||frm||m 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 418.2
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 418.2
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.01.Ph.D.2024.اح.ا
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number أحمد مصطفى محمد المهني،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title " إستراتيجية مقترحة لتنمية الكفايات التدريسية لدى معلمي اللغة العربية و أثر ذلك في تنمية مهارات الفهم الاستماعي و الاستيعاب القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية ". /
Statement of responsibility, etc. مقدم من الباحث أحمد مصطفى محمد المهني؛ اشراف أ . د إيمان أحمد هريدي، د . أحمد محمد عيسى.
Remainder of title Remainder of title /
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title “Proposed Strategy for Developing Teaching competencies for Arabic Language Teachers and Its Effect in developing Listening Understanding and Reading Comprehension Skills of Secondary Stage Students ”.
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 412صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note ،طروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024..
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 264-277.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تنمية مهارات الفهم الاستماعي والاستيعاب القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية من خلال تنمية الكفايات التدريسية لدى معلميهم من معلمي اللغة العربية .<br/>أدوات البحث : <br/>1- برنامج تدريبي في ضوء إستراتيجية الروابط الثقافية (المقترحة) .<br/>2- بطاقة ملاحظة لأداء المعلمين للكفايات المناسبة لتنمية مهارات الفهم الاستماعي<br/>3- بطاقة ملاحظة لأداء المعلمين للكفايات المناسبة لتنمية الاستيعاب القرائي <br/>4- اختبار مهارات الفهم الاستماعي لدى طلاب المرحلة الثانوية . <br/>5- اختبار مهارات الاستيعاب القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية . <br/>عينة البحث : <br/>مجموعة من المعلمين (13) معلماً و معلمةً من إدارة الوايلي بالقاهرة ، و مجموعة من طلابهم (70 طالباً و68 طالبةً ) . <br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Developing appropriate teaching competencies for teachers to develop listening understanding skills and reading comprehension among their students.<br/>Tools of the study :<br/>- Listening understanding test for high school students.<br/> - A test of reading comprehension for high school students.<br/> - "Observation card " teachers' performance of teaching competencies appropriate to develop listening understanding skills <br/>- "Observation card " teachers' performance of teaching competencies appropriate to develop reading comprehension skills skills among secondary school students.<br/> - "Teacher's Guide" to implement the proposed strategy for training teachers of the Arabic language.<br/>Sample of the study :<br/>A research group of Arabic language teachers working in secondary schools in Cairo Governorate, whose number reached: 13 male and female teachers, and a group of first secondary grade students among their students, whose number reached: 70 male and 68 female students.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element اللغة العربية
Source of heading or term qrmak
General subdivision طرق التدريس
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term إستراتيجية الروابط الثقافية
-- تدريب المعلمين
-- مهارات الفهم الاستماعي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name إيمان أحمد هريدي
Relator term مراجع.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أحمد محمد عيسى
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 20 /12/2022
Supervisory body إيمان أحمد هريدي
-- أحمد محمد عيسى
Discussion body محمد لطفي محمد جاد
-- حسن سيد شحاتة
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم مناهج وطرق التدريس
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 18.03.2025 31884 Cai01.23.01.Ph.D.2024.اح.ا 01010100031884000 18.03.2025 18.03.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library