مهارات التصور العقلي وعلاقتها بالمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد / (Record no. 171492)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05202namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250614140049.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250414b2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.94
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.94
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.07.M.Sc.2024.نه.م
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number نهى السيد محمد العوادلي،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title مهارات التصور العقلي وعلاقتها بالمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد /
Statement of responsibility, etc. [إعداد]نهى السيد محمد العوادلي ؛ إشراف د/ أيمن سالم عبد الله حسن، د/ ميهان حمدي محمد مصطفي
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Mental visualization skills and their relations hip to linguistic skills in children with autism spectrum disorder
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 153 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 104-112.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من العلاقة بين مهارات التصور العقلي والمهارات اللغوية لدي الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وتكونت عينة الدراسة من (٦٩) طفلا من الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد، وتراوحت أعمارهم الزمنية بين (4- 6) سنة، وتم استخدام مقياس مهارات التصور العقلي (إعداد الباحثة)، وقد تمثلت نتائج الدراسة في وجود علاقة ارتباطيه موجبة بين مهارات التصور العقلي والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد،كما أشارت النتائج إلي ووجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الأطفال على مقياس التصور العقلي والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد باختلاف النوع (الذكور، الإناث) ، لصالح مجموعة الذكور، وكشفت النتائج أيضا ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الأطفال على مقياس مهارات التصور العقلي لدي الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد باختلاف العمر الزمني ،كما أشارت النتائج ووجود فروق في مستوي مرتفعي ومنخفضي ومتوسطي المهارات اللغوية والتصور العقلي لصالح متوسطي الأداء لدي الأطفال ذوي اضطراب
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The current study aimed to investigate the relationship between mental visualization skills and linguistic skills among children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of (69) children with autism spectrum disorder, and their chronological ages ranged between (4-6) years, and a skills scale was used. Mental imagery (prepared by the researcher). The results of the study were represented in the existence of a positive correlation between mental imagery skills and linguistic skills in children with autism spectrum disorder. The results also indicated that there was a statistically significant relationship between the average scores of children on the mental imagery scale and the children’s linguistic skills. People with autism spectrum disorder according to gender (males, females) , in favor of the male group, and the results also revealed that there were statistically significant differences between the average scores of children on a scale of mental visualization skills among children with autism spectrum disorder according to chronological age. The results also indicated that there were differences in the levels of high, low, and average levels of linguistic skills and mental imagery in favor of the average performers among me. Children with autism spectrum disorder.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الاطفال الشواذ
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term اضطراب طيف التوحد
-- مهارات التصور العقلي
-- المهارات اللغوية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أيمن سالم عبد الله حسن
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name ميهان حمدي محمد مصطفي
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-05-2023
Supervisory body أيمن سالم عبد الله حسن
-- ميهان حمدي محمد مصطفي
Discussion body حسني ذكريا السيد
-- سامية سامس محمد
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم التربية الخاصة
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Yasmin
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 14.04.2025 31925 Cai01.23.07.M.Sc.2024.نه.م 01010100031925000 14.04.2025 14.04.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library