دور الأنطولوجيات في تمثيل المعرفة بتقنيات الذكاء الاصطناعي لأغراض البحث والاسترجاع : (Record no. 171722)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 06682namaa22004211i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250520125939.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 250427s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 027 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 027 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | دكتـــــوراه |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.02.07.Ph.D.2024.مص.د |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | ،مصطفى محمد إبراهيم الهلالي |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | دور الأنطولوجيات في تمثيل المعرفة بتقنيات الذكاء الاصطناعي لأغراض البحث والاسترجاع : |
Remainder of title | دراسة تطبيقية على الإنتاج الفكري في مجال التربية / |
Statement of responsibility, etc. | مقدمة من الباحث مصطفى محمد إبراهيم الهلالي؛ إشراف أ.د. أسامة أحمد جمال القلش. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | The role of ontologies in knowledge representation with artificial intelligence techniques for search and retrieval purposes : |
Remainder of title | An applied study on thought production in the field of education / |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 212+(92ملاحق )صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 200-211. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | : تسعى هذه الدراسة إلى التأصيل النظري والتطبيقي لتوظيف الأنطولوجيات، بافتراض أنها إحدى وسائل تمثيل المعرفة داخل تقنيات الذكاء الاصطناعي، بغرض تحقيق نتائج استرجاعية أكثر كفاءة وفعالية؛ لإدراك طبيعة المعلومات المسترجعة، ومحاولة رصد الدور الذي تلعبه نظم تمثيل المعرفة، لا سيما الأنطولوجيات المخصصة لدعم تقنيات الذكاء الاصطناعي في تكشيف المحتوى، فضلًا عن التحقق من دور الأنطولوجيا والمكتسبات، التي تحققها في إطار توظيفها داخل نظم معالجة اللغة الطبيعية NLP. وفي هذا الصدد، شَيد الباحث أنطولوجيا في مجال التربية من خلال برنامج IBM Watson Knowledge Studio (WKS)، وتضمينها داخل تقنية IBM Watson Natural Language Understanding (NLU)، والكشف عن قدرتها في تحقيق فاعلية في عملية الاسترجاع. واعتمدت الدراسة على منهجين، أولهما: المنهج الوصفي التحليلي، وذلك لمراجعة الإنتاج الفكري الراجع والجاري لحصر المفاهيم المتعلقة بنظم تمثيل المعرفة وتطبيقات معالجة اللغة الطبيعية، وثانيهما: المنهج التجريبي، وذلك من خلال بناء أنطولوجيا وتضمينها داخل تقنية معالجة اللغة الطبيعية، والتحقق من فاعلية الاسترجاع لعدد من الوثائق اعتمادًا على برنامج Postman، وبشأن أدوات الدراسة، فقد اعتمدت الدراسة بشكلٍ رئيسٍ على مراجعة الإنتاج الفكري الراجع والجاري لحصر المفاهيم المتعلقة بنظم تمثيل المعرفة وارتباطها بتقنيات الذكاء الاصطناعي؛ لتحقيق أهداف الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى جوانب الإفادة المتعددة من بناء الأنطولوجيات في (التعليم الإلكتروني، تطوير محركات البحث، دعم احتياجات ذوي الاحتياجات الخاصة، تنظيم الأرشيفات الجامعية)، فضلًا عن توظيف الأنطولوجيات في نظم استرجاع المعلومات اعتمادًا على تقنيات الذكاء الاصطناعي. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The study aimed to theoretically and practically ground the use of ontologies as a means of Knowledge Representation within artificial intelligence technologies to achieve more efficient and effective retrieval results, to understand the nature of the retrieved information, and to attempt to monitor the role played by knowledge representation systems. Ontologies help artificial intelligence technologies in content Indexing. They also validate the function of ontology and its accomplishments when used in natural language processing (NLP) systems. The researcher built an ontology in the field of education using the IBM Watson Knowledge Studio (WKS) and integrated it into the IBM Watson Natural Language Understanding (NLU) technology. the study aimed to reveal the effectiveness of the ontology in the retrieval process. The study relied on two approaches: firstly, the descriptive-analytical approach, to review the intellectual output related to knowledge representation systems and natural language processing applications, and secondly, the experimental approach Through building an ontology and integrating it into natural language processing technology is a solid foundation for assessing its impact Using Postman to verify the retrieval effectiveness of several documents. As for the study's tools, it primarily relied on reviewing existing literature to delineate the concepts related to knowledge representation systems and their connection to artificial intelligence technologies to achieve its objectives. The study discovered multiple benefits of building ontologies in e-learning, search engine development, supporting the needs of people with disabilities, organizing university archives, and utilizing ontologies in information retrieval systems based on artificial intelligence technologies. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | خدمات المعلومات |
Source of heading or term | qrmak |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | مراكز المعلومات |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | تمثيل المعرفة |
-- | الأنطولوجيا |
-- | الذكاء الاصطناعي |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | أسامة أحمد جمال القلش |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-01-2024 |
Supervisory body | أسامة أحمد جمال القلش |
Universities | جامعة القاهرة |
Faculties | كلية الآداب |
Department | قسم المكتبات والوثائق والمعلومات |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Sara Salah |
Reviser Names | Afaf |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 27.04.2025 | 32000 | Cai01.02.07.Ph.D.2024.مص.د | 01010100032000000 | 27.04.2025 | 27.04.2025 | Thesis |