header

دور الأنطولوجيات في تمثيل المعرفة بتقنيات الذكاء الاصطناعي لأغراض البحث والاسترجاع : (Record no. 171722)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06682namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250520125939.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250427s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 027
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 027
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.02.07.Ph.D.2024.مص.د
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،مصطفى محمد إبراهيم الهلالي
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title دور الأنطولوجيات في تمثيل المعرفة بتقنيات الذكاء الاصطناعي لأغراض البحث والاسترجاع :
Remainder of title دراسة تطبيقية على الإنتاج الفكري في مجال التربية /
Statement of responsibility, etc. مقدمة من الباحث مصطفى محمد إبراهيم الهلالي؛ إشراف أ.د. أسامة أحمد جمال القلش.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The role of ontologies in knowledge representation with artificial intelligence techniques for search and retrieval purposes :
Remainder of title An applied study on thought production in the field of education /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 212+(92ملاحق )صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 200-211.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. : تسعى هذه الدراسة إلى التأصيل النظري والتطبيقي لتوظيف الأنطولوجيات، بافتراض أنها إحدى وسائل تمثيل المعرفة داخل تقنيات الذكاء الاصطناعي، بغرض تحقيق نتائج استرجاعية أكثر كفاءة وفعالية؛ لإدراك طبيعة المعلومات المسترجعة، ومحاولة رصد الدور الذي تلعبه نظم تمثيل المعرفة، لا سيما الأنطولوجيات المخصصة لدعم تقنيات الذكاء الاصطناعي في تكشيف المحتوى، فضلًا عن التحقق من دور الأنطولوجيا والمكتسبات، التي تحققها في إطار توظيفها داخل نظم معالجة اللغة الطبيعية NLP. وفي هذا الصدد، شَيد الباحث أنطولوجيا في مجال التربية من خلال برنامج IBM Watson Knowledge Studio (WKS)، وتضمينها داخل تقنية IBM Watson Natural Language Understanding (NLU)، والكشف عن قدرتها في تحقيق فاعلية في عملية الاسترجاع. واعتمدت الدراسة على منهجين، أولهما: المنهج الوصفي التحليلي، وذلك لمراجعة الإنتاج الفكري الراجع والجاري لحصر المفاهيم المتعلقة بنظم تمثيل المعرفة وتطبيقات معالجة اللغة الطبيعية، وثانيهما: المنهج التجريبي، وذلك من خلال بناء أنطولوجيا وتضمينها داخل تقنية معالجة اللغة الطبيعية، والتحقق من فاعلية الاسترجاع لعدد من الوثائق اعتمادًا على برنامج Postman، وبشأن أدوات الدراسة، فقد اعتمدت الدراسة بشكلٍ رئيسٍ على مراجعة الإنتاج الفكري الراجع والجاري لحصر المفاهيم المتعلقة بنظم تمثيل المعرفة وارتباطها بتقنيات الذكاء الاصطناعي؛ لتحقيق أهداف الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى جوانب الإفادة المتعددة من بناء الأنطولوجيات في (التعليم الإلكتروني، تطوير محركات البحث، دعم احتياجات ذوي الاحتياجات الخاصة، تنظيم الأرشيفات الجامعية)، فضلًا عن توظيف الأنطولوجيات في نظم استرجاع المعلومات اعتمادًا على تقنيات الذكاء الاصطناعي.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The study aimed to theoretically and practically ground the use of ontologies as a means of Knowledge Representation within artificial intelligence technologies to achieve more efficient and effective retrieval results, to understand the nature of the retrieved information, and to attempt to monitor the role played by knowledge representation systems. Ontologies help artificial intelligence technologies in content Indexing. They also validate the function of ontology and its accomplishments when used in natural language processing (NLP) systems. The researcher built an ontology in the field of education using the IBM Watson Knowledge Studio (WKS) and integrated it into the IBM Watson Natural Language Understanding (NLU) technology. the study aimed to reveal the effectiveness of the ontology in the retrieval process. The study relied on two approaches: firstly, the descriptive-analytical approach, to review the intellectual output related to knowledge representation systems and natural language processing applications, and secondly, the experimental approach Through building an ontology and integrating it into natural language processing technology is a solid foundation for assessing its impact Using Postman to verify the retrieval effectiveness of several documents. As for the study's tools, it primarily relied on reviewing existing literature to delineate the concepts related to knowledge representation systems and their connection to artificial intelligence technologies to achieve its objectives. The study discovered multiple benefits of building ontologies in e-learning, search engine development, supporting the needs of people with disabilities, organizing university archives, and utilizing ontologies in information retrieval systems based on artificial intelligence technologies.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element خدمات المعلومات
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element مراكز المعلومات
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term تمثيل المعرفة
-- الأنطولوجيا
-- الذكاء الاصطناعي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أسامة أحمد جمال القلش
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body أسامة أحمد جمال القلش
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الآداب
Department قسم المكتبات والوثائق والمعلومات
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 27.04.2025 32000 Cai01.02.07.Ph.D.2024.مص.د 01010100032000000 27.04.2025 27.04.2025 Thesis
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library