فاعلية برنامج قائم على الصوتيات فى تحسين القراءة باللغة الإنجليزية للطلاب ذوى صعوبات التعلم / (Record no. 171755)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 05741namaa22004331i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250520110218.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 250428s2022 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 371.9144 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 371.9144 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | مــــاجستير |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.23.07.M.Sc.2022.نج.ف |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | ،نجلاء محمد حسين على |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | فاعلية برنامج قائم على الصوتيات فى تحسين القراءة باللغة الإنجليزية للطلاب ذوى صعوبات التعلم / |
Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحثة نجلاء محمد حسين على؛ إشراف الدكتور خالد محمد حسن الرشيدي، الدكتور سعيد عبدالرحمن محمد عبدالرحمن. |
Remainder of title | Remainder of title / |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | The effectiveness of a phonics-based program in improving reading in english for students with learning disabilities / |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2022. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 120 صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 85-95. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | استهدفت الدراسة تحسين القراءة باللغة الإنجليزية لدى التلاميذ ذوى صعوبات التعلم من خلال برنامج الصوتيات. وتكونت عينة الدراسة من (۲۰) تلميذ وتلميذة من التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالصف الثالث الابتدائي ممن تراوحت معاملات ذكائهم ما بين (100 – 110) تم تقسيمهم لمجموعتين متكافئتين ضابطة وتجريبية، قوام كل منهما (۱۰) تلاميذ واستخدمت الباحثة الأدوات التالية: اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة اختبار المسح النيورولوجي الاختبار التشخيصي لمستوى القراءة باللغة الإنجليزية، ويتكون البرنامج القائم على الصوتيات لتحسين القراءة بالغة الإنجليزية من (۳۰) ثلاثون جلسة تدريبية وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (۰.۰۱) بين متوسطات رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على اختبار تشخيص صعوبات القراءة باللغة الإنجليزية لصالح المجموعة التجريبية، وتوجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (۰۰۰۱) بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على اختبار تشخيص صعوبات القراءة باللغة الإنجليزية لصالح القياس البعدي بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لاختبار تشخيص صعوبات القراءة باللغة الإنجليزية لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The study aimed to improve English reading among third-grade students with learning Disabilities through an program based on phonetics. The study sample consisted of 20 students with learning Disabilities, with IQ scores ranging from 100 to 110, divided into two equal groups: control and experimental, each comprising 10 students. The researcher used the following tools: Raven's Progressive Matrices test, Neurological Screening test, and Diagnostic test for English reading level. The audio-based program for reading Disabilities reduction comprised 30 training sessions. The study results showed statistically significant differences at a significance level of 0.01 between the mean ranks of the experimental and control groups in the diagnostic test for English reading Disabilities, favoring the experimental group. Additionally, there were statistically significant differences at a significance level of 0.01 between the mean ranks of the experimental group in the pretest and posttest measures in the diagnostic test for English reading Disabilities, favoring the posttest measure. There were no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in the posttest and follow-up measures in the diagnostic test for English reading Disabilities among students with learning Disabilities. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | الاطفال بطيئو التعلم |
Source of heading or term | qrmak |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | الاطفال الشواذ |
Source of heading or term | qrmak |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | صعوبات التعلم |
-- | صعوبات القراءة |
-- | البرنامج القائم على الصوتيات |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | خالد محمد حسن الرشيدي |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | سعيد عبدالرحمن محمد عبدالرحمن |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-01-2022 |
Supervisory body | خالد محمد حسن الرشيدي |
-- | سعيد عبدالرحمن محمد عبدالرحمن |
Universities | جامعة القاهرة |
Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
Department | قسم التربية الخاصة |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Sara Salah |
Reviser Names | Afaf |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 28.04.2025 | 32010 | Cai01.23.07.M.Sc.2022.نج.ف | 01010100032010000 | 28.04.2025 | 28.04.2025 | Thesis |