أثر برنامج تدريبي لتحسين الانتباه علي التحصيل الدراسي لذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإبتدائية / (Record no. 171763)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06843namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250520111810.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250428s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 370.15 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 370.15 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.09.M.Sc.2024.يا.أ |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،ياسر مصطفي يوسف |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | أثر برنامج تدريبي لتحسين الانتباه علي التحصيل الدراسي لذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإبتدائية / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحث/ ياسر مصطفي يوسف؛ إشراف الأستاذ الدكتور أمين علي سليمان، الدكتورة رضا سمير عوض. |
| Remainder of title | Remainder of title / |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The effect of a training program to improve attention on the academic achievement of students with learning difficulties in the primary stage / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 199 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 163-183. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أثر برنامج تدريبي لتحسين الانتباه علي التحصيل الدراسي لذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإبتدائية تم تطبيق الدراسة على عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية عددهم (20) تلميذاً ممن تتراوح أعمارهم ما بين (9-12) سنوات ، وتم اختيارهم من مركز رعاية ذوى الاحتياجات الخاصة بمعهد الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس, واستخدمت الدراسة الادوات الاتية : مقياس الانتباه(اعداد الباحث) ، اختبار تحصيلى(اعداد/ الباحث ، مقياس الذكاء ستانفورد بينية, البرنامج التدريبي(اعداد الباحث) وتوصلت الدراسة الى النتائج الاتية : 1-توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياس البعدى للمجموعتين التجريبية والضابطة لمقياس الانتباه في إتجاه المجموعة التجريبية 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات القياسين القبلى والبعدى على مقياس الانتباه لدى المجموعة التجريبية في إتجاه القياس البعدى3- لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياسين البعدى بعد انتهاء البرنامج مباشرة والقياس التتبعى بعد مرور شهرين من انتهاء البرنامج على مقياس الانتباه لدى المجموعة التجريبية 4- توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على الاختبار التحصيلى في إتجاه المجموعة التجريبية 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات القياسين القبلى والبعدى على الاختبار التحصيلى لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدى6- لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياسين البعدى بعد انتهاء البرنامج مباشرة والقياس التتبعى بعد مرور شهرين من انتهاء البرنامج على الاختبار التحصيلى لدى المجموعة التجريبية |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The current study aimed to reveal The effect of a training program to improve attention on the academic achievement of students with learning difficulties in the primary stage. The study was applied to a sample of (20) primary school students whose ages ranged between(9-12) Years, and they were selected from the Center for the Care of People with Special Needs at the Institute of Graduate Studies for Childhood, Ain Shams University. The study used the following tools: Attention Scale (prepared by the researcher), achievement test (prepared by the researcher, and intelligence scale by interfacing the training program. The study reached the following results: 1- There are statistically significant differences between the mean scores of the post-measurement of the two experimental and control groups for the attention scale in favor of the experimental group 2- There are statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements on the attention scale of the experimental group in favor of the post-measurement 3- There are no statistically significant differences between The average scores of the two post-measurements immediately after the end of the program and the follow-up measurement two months after the end of the program on the attention scale of the experimental group 4- There is no fur Statistically significant between the mean scores of the experimental and control groups on the achievement test in favor of the experimental group 5- There are statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements on the achievement test of the experimental group in favor of the post measurement 6- There are no statistically significant differences between the mean scores of the two post measurements Immediately after the end of the program and the follow-up measurement two months after the end of the program on the achievement test of the experimental group |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | علم النفس التربوى |
| Source of heading or term | qrmak |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الاطفال بطيئو التعلم |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | برنامج تدريبي |
| -- | الانتباه |
| -- | التحصيل الدراسى |
| -- | التلاميذ ذوو صعوبات التعلم |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | أمين علي سليمان |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | رضا سمير عوض |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | أمين علي سليمان |
| -- | رضا سمير عوض |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم علم النفس التربوى |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 28.04.2025 | 32012 | Cai01.23.09.M.Sc.2024.يا.أ | 01010100032012000 | 28.04.2025 | 28.04.2025 | Thesis |