أثر برنامج تدريبي لتحسين الانتباه علي التحصيل الدراسي لذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإبتدائية / (Record no. 171763)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06843namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250520111810.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250428s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 370.15
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 370.15
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.09.M.Sc.2024.يا.أ
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،ياسر مصطفي يوسف
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title أثر برنامج تدريبي لتحسين الانتباه علي التحصيل الدراسي لذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإبتدائية /
Statement of responsibility, etc. إعداد الباحث/ ياسر مصطفي يوسف؛ إشراف الأستاذ الدكتور أمين علي سليمان، الدكتورة رضا سمير عوض.
Remainder of title Remainder of title /
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The effect of a training program to improve attention on the academic achievement of students with learning difficulties in the primary stage /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 199 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 163-183.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أثر برنامج تدريبي لتحسين الانتباه علي التحصيل الدراسي لذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإبتدائية تم تطبيق الدراسة على عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية عددهم (20) تلميذاً ممن تتراوح أعمارهم ما بين (9-12) سنوات ، وتم اختيارهم من مركز رعاية ذوى الاحتياجات الخاصة بمعهد الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس, واستخدمت الدراسة الادوات الاتية : مقياس الانتباه(اعداد الباحث) ، اختبار تحصيلى(اعداد/ الباحث ، مقياس الذكاء ستانفورد بينية, البرنامج التدريبي(اعداد الباحث) وتوصلت الدراسة الى النتائج الاتية : 1-توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياس البعدى للمجموعتين التجريبية والضابطة لمقياس الانتباه في إتجاه المجموعة التجريبية 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات القياسين القبلى والبعدى على مقياس الانتباه لدى المجموعة التجريبية في إتجاه القياس البعدى3- لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياسين البعدى بعد انتهاء البرنامج مباشرة والقياس التتبعى بعد مرور شهرين من انتهاء البرنامج على مقياس الانتباه لدى المجموعة التجريبية 4- توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على الاختبار التحصيلى في إتجاه المجموعة التجريبية 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات القياسين القبلى والبعدى على الاختبار التحصيلى لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدى6- لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياسين البعدى بعد انتهاء البرنامج مباشرة والقياس التتبعى بعد مرور شهرين من انتهاء البرنامج على الاختبار التحصيلى لدى المجموعة التجريبية
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The current study aimed to reveal The effect of a training program to improve attention on the academic achievement of students with learning difficulties in the primary stage. The study was applied to a sample of (20) primary school students whose ages ranged between(9-12) Years, and they were selected from the Center for the Care of People with Special Needs at the Institute of Graduate Studies for Childhood, Ain Shams University. The study used the following tools: Attention Scale (prepared by the researcher), achievement test (prepared by the researcher, and intelligence scale by interfacing the training program. The study reached the following results: 1- There are statistically significant differences between the mean scores of the post-measurement of the two experimental and control groups for the attention scale in favor of the experimental group 2- There are statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements on the attention scale of the experimental group in favor of the post-measurement 3- There are no statistically significant differences between The average scores of the two post-measurements immediately after the end of the program and the follow-up measurement two months after the end of the program on the attention scale of the experimental group 4- There is no fur Statistically significant between the mean scores of the experimental and control groups on the achievement test in favor of the experimental group 5- There are statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements on the achievement test of the experimental group in favor of the post measurement 6- There are no statistically significant differences between the mean scores of the two post measurements Immediately after the end of the program and the follow-up measurement two months after the end of the program on the achievement test of the experimental group
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element علم النفس التربوى
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الاطفال بطيئو التعلم
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term برنامج تدريبي
-- الانتباه
-- التحصيل الدراسى
-- التلاميذ ذوو صعوبات التعلم
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أمين علي سليمان
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name رضا سمير عوض
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body أمين علي سليمان
-- رضا سمير عوض
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم علم النفس التربوى
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 28.04.2025 32012 Cai01.23.09.M.Sc.2024.يا.أ 01010100032012000 28.04.2025 28.04.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library