برنامج مقترح قائم على مدخل التعلم المقلوب لتنمية مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتقدم / (Record no. 171770)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06214namaa2200433 i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250513114426.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250428s2023 ua a|||fr|||m 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 418.24 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 418.24 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.01.Ph.D.2023.إي.ب |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | إيمان أحمد عبد الحليم أحمد الشافعي، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | برنامج مقترح قائم على مدخل التعلم المقلوب لتنمية مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتقدم / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد إيمان أحمد عبد الحليم أحمد الشافعي؛ إشراف أ . د إيمان أحمد هريدي، د. أحمد محمد عيسى، د. نهى محمود أحمد محمود. |
| Remainder of title | Remainder of title / |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | / AProposed Programme Based on the Flipped Learning Approach for Developing Reading Comprehension Skills and Writing For Arabic Non- Speaker Learners of the Advanced Level |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2023. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 286 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 152-165. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | تتحدد مشكلة البحث في: ضعف مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة، لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى للمستوى المتقدم؛ مما دفع الباحثة لاقتراح برنامج قائم على مدخل التعلم المقلوب، لتنمية مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة، وتمكينهم من المهارات المناسبة، وقد استخدم البحث المنهج الوصفي في صياغة الإطار النظري، وكذلك في بناء الأدوات وبيان أسس إعداد البرنامج المقترح، كما أنه استخدم المنهج التجريبي في تطبيق البرنامج، وتحديد أدوات البحث، واختيار مجموعة البحث؛ وذلك لبيان مدى تمكن متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى من بعض مهارات اللغة العربية، وتمكنهم من هذه المهارات؛ وقد استلزم بناء البرنامج تحديد مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة، وبناء اختبار لقياس التمكن من مهارات الاستيعاب القرائي، وكذلك بناء اختبار لقياس تمكن متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتقدم من مهارات الكتابة، واستمارة تحليل أخطاء كتابات المتعلمين من مهارات الكتابة، وقد تم إعداد البرنامج القائم على مدخل التعلم المقلوب لتنمية الاستيعاب القرائي والكتابة المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى للمستوى المتقدم، وتعرف فاعلية البرنامج القائم على مدخل التعلم المقلوب؛ لتنمية مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى للمستوى المتقدم. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The research problem is determined in the weakness of the reading and writing skills among non-native Arabic language learners the advanced level, which prompted the researcher to propose a program based on the flipped learning approach, to develop the reading and writing skills, and enabling them to do the appropriate skills. The research used the descriptive method in formulating the theoretical framework, building the tools, and explaining the foundations of preparing the proposed program. The research also used the semi-experimental method in applying the program, identifying the research tools, and selecting the research group. This is to detect the accuracy extent of non-native Arabic language learners of some Arabic language skills, and their accuracy of these skills. The program building required identifying the learners’ reading comprehension and writing skills, and building a test to measure their accuracy of reading comprehension skills, as well as building a test to measure the accuracy of on-native Arabic language learners in writing skills. The program based on the flipped learning approach has been prepared, and the effectiveness of the program based on the flipped learning approach has been established to develop the appropriate skills of reading comprehension and writing for on-native Arabic language learners at the advanced level. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر ايضا كقرص مدمج |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | اللغة العربية |
| Source of heading or term | qrmak |
| General subdivision | تعليم للاجانب |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | برنامج مقترح |
| -- | مهارات الاستيعاب القرائي |
| -- | مهارات الكتابة |
| -- | مدخل التعلم المقلوب |
| -- | المستوى المتقدم لمتعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | إيمان أحمد هريدي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | أحمد محمد عيسى |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | نهى محمود أحمد محمود |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2023 |
| Supervisory body | إيمان أحمد هريدي |
| -- | أحمد محمد عيسى |
| -- | نهى محمود أحمد محمود |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم المناهج و طرق التدريس |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Eman El gebaly |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 29.04.2025 | 32007 | Cai01.23.01.Ph.D.2023.إي.ب | 01010100032007000 | 28.04.2025 | 29.04.2025 | Thesis |