فعالية برنامج قائم علي العلاج الوظيفي في تنمية التنسيق الثنائي لتحسين مهارات رعاية الذات لدى الأطفال ذوى الإعاقة المتعددة / (Record no. 171774)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 06699namaa2200445 i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250504105806.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 250428s2024 ua a|||fr|||m 000 0 eng d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 362.74 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 362.74 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | دكتـــــوراه |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.23.07.Ph.D.2024.ري.ف |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | ريم حمدى محمد الغيطي، |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | فعالية برنامج قائم علي العلاج الوظيفي في تنمية التنسيق الثنائي لتحسين مهارات رعاية الذات لدى الأطفال ذوى الإعاقة المتعددة / |
Statement of responsibility, etc. | مقدمة من الباحثة ريم حمدى محمد الغيطي؛ إشراف الأستاذ الدكتور أيمن سالم عبد الله، الأستاذ الدكتور إسلام عبد الرحمن محمد، أ.د أمال إبراهيم الفقي، أ.د / منال عبد النعيم محمد. |
Remainder of title | Remainder of title / |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | The Effectiveness program based on Occupational therapy to develop the bilateral coordination in improving self- care skills among children with multiple disability / |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 142 صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات124-138. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | يعاني ذوى الإعاقة المتعددة – الإعاقة الحركية المصحوبة بالإعاقة الفكرية من ضعف في التنسيق الثنائي وأيضاً ضعف في أداء مهارات رعاية الذات مما يؤثر علي الأعتماد علي الذات؛ لذا هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم علي العلاج الوظيفي في تنمية التنسيق الثنائي لتحسين مهارات رعاية الذات لدى الأطفال ذوى الإعاقة المتعددة، وقد تم أستخدام المنهج التجريبي وتكونت العينة من(10) من الأطفال ذوى الإعاقة المتعددة – فئة الشلل الدماغي الرنحي الدرجة البسيطة المصحوب بالإعاقة الفكرية ويتكون من عدد (2) إناث وعدد (8) ذكور، مقسمين علي مجموعتين متكافئتين مجموعة تجريبية وأخرى ضابطة، تتراوح أعمارهم بين(4-6) سنوات وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدى لقياسي التنسيق الثنائي ومهارات رعاية الذات لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات القياسين القبلى والبعدى لقياسي التنسيق الثنائي ومهارات رعاية الذات لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدى، كما أسفرت عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات القياسين البعدى والتتبعى لقياسي التنسيق الثنائي ومهارات رعاية الذات لدى المجموعة التجريبية؛ وأوصت الدراسة علي توسيع رقعة البحث العلمي بأستخدام العلاج الوظيفي في تحسين التنسيق الثنائي كأحد المداخل المهمة لتأهيل ذوى الإعاقة المتعددة وتحقيق قدراً من الأستقلالية. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | Individuals with multiple disabilities, particularly motor disabilities accompanied by intellectual disabilities, suffer from weaknesses in bilateral coordination and deficiencies in performing self-care skills, impacting their self-reliance. Therefore, the current study aimed to investigate the effectiveness of a program based on occupational therapy in developing bilateral coordination to improve self-care skills among children with multiple disabilities. The experimental method was used, and the sample consisted of 10 children with multiple disabilities, specifically ataxic cerebral palsy accompanied by intellectual disabilities. They were divided into two equal groups, an experimental group and a control group, with ages ranging from 4 to 6 years. The study results revealed statistically significant differences between the mean rank scores of the experimental and control groups in the post-application of the bilateral coordination and self-care skills measures in favor of the experimental group. Additionally, there were statistically significant differences between the mean rank scores of the pre- and post-application of the bilateral coordination and self-care skills measures within the experimental group, favoring the post-application. Furthermore, there were no statistically significant differences between the mean rank scores of the post- and follow-up measurements of bilateral coordination and self-care skills within the experimental group. The study recommended expanding scientific research using occupational therapy to improve bilateral coordination as one of the important approaches for rehabilitating individuals with multiple disabilities and achieving a degree of independence. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر ايضا كقرص مدمج |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | الاطفال الشواذ |
Source of heading or term | qrmak |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | الاطفال المعاقون |
Source of heading or term | qrmak |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | الإعاقة الحركية |
-- | الإعاقة العقلية |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | أيمن سالم عبد الله |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | إسلام عبد الرحمن محمد |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | أمال إبراهيم الفقي |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | منال عبد النعيم محمد |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-01-2024 |
Supervisory body | أيمن سالم عبد الله |
-- | إسلام عبد الرحمن محمد |
Discussion body | أمال إبراهيم الفقي |
-- | منال عبد النعيم محمد |
Universities | جامعة القاهرة |
Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
Department | قسم التربية الخاصة |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Eman El gebaly |
Reviser Names | Afaf |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 29.04.2025 | 32009 | Cai01.23.07.Ph.D.2024.ري.ف | 01010100032009000 | 28.04.2025 | 29.04.2025 | Thesis |