header

إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل المنظومي باستخدام أنشطة التوكاتسو لتنمية مهارات الكتابة الوظيفية باللغة العربية لتلاميذ المدرسة المصرية اليابانية / (Record no. 172173)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07897namaa22004451i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250531112541.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250519s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 370.1175
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 370.1175
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.01.M.Sc.2024.نج.إ
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،نجوى عادل عوض محمد أحمد
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل المنظومي باستخدام أنشطة التوكاتسو لتنمية مهارات الكتابة الوظيفية باللغة العربية لتلاميذ المدرسة المصرية اليابانية /
Statement of responsibility, etc. إعداد الباحثة/ نجوى عادل عوض محمد أحمد؛ إشراف أ.د إيمان أحمد محمد هريدي، د. مصطفى عرابي عزب.
Remainder of title Remainder of title /
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title A proposed strategy based on the systemic approach using tokkatsu activities to develop functional writing skills in arabic for primary schools students in egyptian-japanese schools /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 363 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 154-163.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات الكتابة الوظيفية في مجالات [كتابة التقرير- كتابة الإعلان- كتابة الدعوة] لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي بالمدارس المصرية اليابانية، وذلك من خلال إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل المنظومي باستخدام التوكاتسو، ولتحقيق هذا الهدف مزجت الباحثة بين المنهج الوصفي لإعداد الإطار النظري، والمنهج التجريبي (التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين)؛ وذلك للتحقق من فاعلية الإستراتيجية المقترحة القائمة على المدخل المنظومي باستخدام التوكاتسو في تنمية مهارات الكتابة الوظيفية، وقامت الباحثة بإعداد اختبار الكتابة الوظيفية والذي تضمن (ورقة الأسئلة - مقياس التصحيح المتدرج)، كما أعدت المواد التعليمية الآتية:(كتيب أنشطة التلميذ- دليل المعلم)، وقد تم تطبيق أدوات البحث قبليا وبعديا في المدرسة المصرية اليابانية بحدائق أكتوبر، على مجموعة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي وعددهم(50) تلميذا وتلميذة، قسمت على مجموعتين متساويتين إحداهما تجريبية، والأخرى ضابطة، وبعد إجراء التجربة وتطبيق الأدوات قبليا وبعديا توصلت نتائج البحث إلى أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما توصلت النتائج أيضا إلى أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية بين التطبيق القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي، مما يشير إلى فاعلية الإستراتيجية المقترحة القائمة على المدخل المنظومي باستخدام التوكاتسو في تنمية مهارات كتابة التقرير والدعوة والإعلان لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة الربط بين أنشطة التوكاتسو والمناهج التعليمية؛ للاستفادة بها في تنمية المهارات الأكاديمية للتلاميذ، وتوظيف ما يتعلمه التلاميذ بشكل عملي مترابط بشكل منظومي، وضرورة الاهتمام بمشاركة التلاميذ وتحويل دورهم من السلبية للإيجابية
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This research aims to develop functional writing skills in the fields of [report writing - advertisement writing - invitation writing] among fifth grade primary school students in Egyptian-Japanese schools, through a proposed strategy based on the systematic approach using Tokkatsu. To achieve this goal, the researcher combined the descriptive approach to prepare the theoretical framework, and the experimental approach (quasi-experimental design with two groups); In order to verify the effectiveness of the proposed strategy based on the systematic approach using Tokkatsu in developing functional writing skills, the researcher prepared a functional writing test which included (question paper - graded correction scale), and prepared the following educational materials: (student activity booklet - teacher's guide). The research tools were applied before and after in the Egyptian Japanese School in October Gardens, on a group of (50) fifth grade primary school students, divided into two equal groups, one experimental and the other control. After conducting the experiment and applying the tools before and after, the research results concluded that there are statistically significant differences between the average scores of the pre-application and post-application in favor of the experimental group. The results also concluded that there are statistically significant differences between the pre-application and post-application of the experimental group in favor of the post-application, which indicates the effectiveness of the proposed strategy based on the systematic approach using Tokkatsu in developing report writing, advocacy and advertising skills among fifth grade primary school students. In light of these results, the researcher recommended the necessity of linking Tokkatsu activities to educational curricula; To benefit from it in developing students’ academic skills, and employing what students learn in a practical, systematic, and interconnected way, and the necessity of paying attention to students’ participation and transforming their role from negative to positive.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element التعليم ثنائي اللغة
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term المدخل المنظومي
-- أنشطة التوكاتسو
-- الكتابة الوظيفية باللغة العربية
-- المدارس المصرية اليابانية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name إيمان أحمد محمد هريدي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name مصطفى عرابي عزب
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name خلف الديب صبيح
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name خلف عبد المعطي عبد الرحمن
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body إيمان أحمد محمد هريدي
-- مصطفى عرابي عزب
-- خلف عبد المعطي عبد الرحمن
-- خلف الديب صبيح
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 19.05.2025 32078 Cai01.23.01.M.Sc.2024.نج.إ 01010100032078000 19.05.2025 19.05.2025 Thesis
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library