" نمذجة العلاقات السببية بين التوجه نحو المستقبل والمرونة المعرفية وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة" / (Record no. 172194)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06490namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250701121020.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250519s2024 Ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 378.198
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 378.007
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.04.M.Sc.2024.مر.ن
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number مروه محمود عبد الظاهر عثمان ســرور،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title " نمذجة العلاقات السببية بين التوجه نحو المستقبل والمرونة المعرفية وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة" /
Statement of responsibility, etc. إعداد الباحثة مروه محمود عبد الظاهر عثمان ســرور؛ إشــــــــراف أ.د.منال عبد النعيم محمد طه، أ.م.د. عمرو رمضان عطايا.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Modeling of causal relationships between orientation towards the future, cognitive flexibility, and self-efficacy in university students.
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 181صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 144-170.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. يهدف البحث الحالي إلى محاولة التوصل إلى أفضل نموذج بنائي سببي يُفسر العلاقات التبادلية والتأثيرات المباشرة وغير المباشرة بين التوجه نحو المستقبل، وكلِ من المرونة المعرفية، وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة. طبقت الدراسة على عينة بحثية تكونت من (460) طالبًا وطالبة، بواقع (181طالبًا)، (279طالبة)، وتراوحت أعمارهم ما بين (18- 23) عامًا بمتوسط حسابي قدره (19.959)، وانحراف معياري (1.680). استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي. استخدمت الدراسة مقياس التوجه نحو المستقبل (إعداد الباحثة)، مقياس المرونة المعرفية إعداد (Dennis &Vanderwal, 2010) ترجمة (الباحثة)، ومقياس فاعلية الذات إعداد (Kim &Park,2000) ترجمة (الباحثة). أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة احصائيًا بين التوجه نحو المستقبل والمرونة المعرفية، كما يًمكن التنبؤ بالتوجه نحو المستقبل من خلال المرونة المعرفية. ووجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة احصائيًا بين التوجه نحو المستقبل وفاعلية الذات، كما أنه يمكن التنبؤ بفاعلية الذات من خلال المرونة المعرفية والتوجه نحو المستقبل. وكذلك أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة إحصائيًا بين المرونة المعرفية وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة، كما أوضحت النتائج أن التوجه نحو المستقبل له دور الوسيط بين المرونة المعرفية وفاعلية الذات. كما أظهرت وجود تأثير كلي مباشر للمرونة المعرفية على فاعلية الذات في وجود التوجه نحو المستقبل. كما يوجد تأثير غير مباشر للمرونة المعرفية على فاعلية الذات من خلال التوجه نحو المستقبل.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The current study aimed to try to reach the best causal structural causal model that interprets the realationships , and direct and indirect effect between Orientation towards the future, aindirectnd both of The cognitive flexibility, and Self-efficacy of university students. The study was applied to a reseach (460) sample of male and female students (181 male and 279 female) students, aged between (18-23)years, with an arithmetical averge of (19.959), and a standard deviation of (1.680). The study used Associative descriptive curriculum. The study used three tools that are Orientation towards the futue scale (prepared by the researcher), Cognitive flexibility scale prepared by (Dennis &Vnderwal,2010), translation and arabization (researcher), and Self-efficacy scale prepared by (Kim & Park,2000), transalation and arabizatuin (researcher). The results referred to a statistically positive association between Orientation towards the future and Cognitive flexibility, A statistically positive association between Orientation and Self-efficacy, and a statistically positive association between Cognitive flexibility and Self-efficacy of university students. The results also showed that the Orientation towards the future played partial mediating role in the relationship between cognitive flexibility and Self-efficacy. There is also Significant and overall direct impact of Cognitive flexibility on self-efficacy. And there was significant and indirect impact of Cognitive flexibility on Self-efficacy through the Orientation towards the future. The study ended with The conceptualization of a model of cause – reciprocal between Orientation, Cognitive flexibility, and Self - efficacy in university students
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element طلبة الجامعات
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التوجه نحو المستقبل
-- المرونة المعرفية
-- طلاب الجامعة.
-- فاعلية الذات
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name منال عبد النعيم محمد طه
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name عمرو رمضان عطايا
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 8/5/2024
Supervisory body منال عبد النعيم محمد طه
-- عمرو رمضان عطايا
Discussion body أسماء عبد المنعم إبراهيم
-- منال منصور الحملاوي
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم التعليم العالى والتعليم المستمر
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 19.05.2025 32090 Cai01.23.04.M.Sc.2024.مر.ن 01010100032090000 19.05.2025 19.05.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library