" نمذجة العلاقات السببية بين التوجه نحو المستقبل والمرونة المعرفية وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة" / (Record no. 172194)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06490namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250701121020.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250519s2024 Ua a|||frm||| 000 0 ara d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 378.198 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 378.007 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.04.M.Sc.2024.مر.ن |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | مروه محمود عبد الظاهر عثمان ســرور، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | " نمذجة العلاقات السببية بين التوجه نحو المستقبل والمرونة المعرفية وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة" / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحثة مروه محمود عبد الظاهر عثمان ســرور؛ إشــــــــراف أ.د.منال عبد النعيم محمد طه، أ.م.د. عمرو رمضان عطايا. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Modeling of causal relationships between orientation towards the future, cognitive flexibility, and self-efficacy in university students. |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024 |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 181صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 144-170. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | يهدف البحث الحالي إلى محاولة التوصل إلى أفضل نموذج بنائي سببي يُفسر العلاقات التبادلية والتأثيرات المباشرة وغير المباشرة بين التوجه نحو المستقبل، وكلِ من المرونة المعرفية، وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة. طبقت الدراسة على عينة بحثية تكونت من (460) طالبًا وطالبة، بواقع (181طالبًا)، (279طالبة)، وتراوحت أعمارهم ما بين (18- 23) عامًا بمتوسط حسابي قدره (19.959)، وانحراف معياري (1.680). استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي. استخدمت الدراسة مقياس التوجه نحو المستقبل (إعداد الباحثة)، مقياس المرونة المعرفية إعداد (Dennis &Vanderwal, 2010) ترجمة (الباحثة)، ومقياس فاعلية الذات إعداد (Kim &Park,2000) ترجمة (الباحثة). أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة احصائيًا بين التوجه نحو المستقبل والمرونة المعرفية، كما يًمكن التنبؤ بالتوجه نحو المستقبل من خلال المرونة المعرفية. ووجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة احصائيًا بين التوجه نحو المستقبل وفاعلية الذات، كما أنه يمكن التنبؤ بفاعلية الذات من خلال المرونة المعرفية والتوجه نحو المستقبل. وكذلك أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة إحصائيًا بين المرونة المعرفية وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة، كما أوضحت النتائج أن التوجه نحو المستقبل له دور الوسيط بين المرونة المعرفية وفاعلية الذات. كما أظهرت وجود تأثير كلي مباشر للمرونة المعرفية على فاعلية الذات في وجود التوجه نحو المستقبل. كما يوجد تأثير غير مباشر للمرونة المعرفية على فاعلية الذات من خلال التوجه نحو المستقبل. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The current study aimed to try to reach the best causal structural causal model that interprets the realationships , and direct and indirect effect between Orientation towards the future, aindirectnd both of The cognitive flexibility, and Self-efficacy of university students. The study was applied to a reseach (460) sample of male and female students (181 male and 279 female) students, aged between (18-23)years, with an arithmetical averge of (19.959), and a standard deviation of (1.680). The study used Associative descriptive curriculum. The study used three tools that are Orientation towards the futue scale (prepared by the researcher), Cognitive flexibility scale prepared by (Dennis &Vnderwal,2010), translation and arabization (researcher), and Self-efficacy scale prepared by (Kim & Park,2000), transalation and arabizatuin (researcher). The results referred to a statistically positive association between Orientation towards the future and Cognitive flexibility, A statistically positive association between Orientation and Self-efficacy, and a statistically positive association between Cognitive flexibility and Self-efficacy of university students. The results also showed that the Orientation towards the future played partial mediating role in the relationship between cognitive flexibility and Self-efficacy. There is also Significant and overall direct impact of Cognitive flexibility on self-efficacy. And there was significant and indirect impact of Cognitive flexibility on Self-efficacy through the Orientation towards the future. The study ended with The conceptualization of a model of cause – reciprocal between Orientation, Cognitive flexibility, and Self - efficacy in university students |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | طلبة الجامعات |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | التوجه نحو المستقبل |
| -- | المرونة المعرفية |
| -- | طلاب الجامعة. |
| -- | فاعلية الذات |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | منال عبد النعيم محمد طه |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | عمرو رمضان عطايا |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 8/5/2024 |
| Supervisory body | منال عبد النعيم محمد طه |
| -- | عمرو رمضان عطايا |
| Discussion body | أسماء عبد المنعم إبراهيم |
| -- | منال منصور الحملاوي |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم التعليم العالى والتعليم المستمر |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Nadia |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 19.05.2025 | 32090 | Cai01.23.04.M.Sc.2024.مر.ن | 01010100032090000 | 19.05.2025 | 19.05.2025 | Thesis |