سلوك التنمر وعلاقته بكل من العوامل الخمس الكبرى للشخصية والذكاء الانفعالى والصمود الأكاديمى لدى طلاب المرحلة الثانوية : (Record no. 172210)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 07171namaa22004451i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250524124822.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250520s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 370.15 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 370.15 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.09.M.Sc.2024.من.س |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،منى عبد الوهاب يسن على |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | سلوك التنمر وعلاقته بكل من العوامل الخمس الكبرى للشخصية والذكاء الانفعالى والصمود الأكاديمى لدى طلاب المرحلة الثانوية : |
| Remainder of title | دراسة تنبؤية / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد/ منى عبد الوهاب يسن على؛ إشــــــــراف أ.د/سوسن إبراهيم أبو العلا شلبي، د. ميهان حمدي محمد مصطفى. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The relationship between bullying behavior and each of big five personality traits, emotional intelligence and academic resilience for high school students : |
| Remainder of title | Predictive study / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 155 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 126-136. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | يهدف البحث الحالي إلى :هدفت الدراسة الحالیة إلى تقصى العلاقة بین سلوك التنمر وكل من العوامل الخمس الكبرى للشخصية والذكاء الانفعالى والصمود الأكاديمى، والتعرف على إمكانیة التنبؤ بسلوك التنمر من خلال كل من العوامل الخمس الكبرى للشخصية والذكاء الانفعالى والصمود الأكاديمى، وتمثلت عینة الدراسة من (٣07) طالباً بالمرحلة الثانویة ، واستخدمت الدراسة مقياس سلوك التنمر المدرسى ، مقياس العوامل الخمس الكبرى للشخصية ، مقياس الذكاء العاطفى الوجدانى ، مقياس الصمود الأكاديمى ، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائياً بين سلوك التنمر وبُعد العُصابية؛ ووجود علاقة إرتباطية سالبة دالة إحصائياً بين سلوك التنمر وكل من أبعاد الشخصية (الإنبساطية، يقظة الضمير، المقبولية، الإنفتاح على الخبرة)، وأبعاد الذكاء الانفعالى (الوعى بالذات، إدارة الانفعالات، تحفيز الذات، التعاطف، المهارات الإجتماعية)، أبعاد الصمود الأكاديمى (المثابرة الأكاديمية، التخطيط للمستقبل، الفاعلية الذاتية، القلق المنخفض)، ولا توجد علاقة إرتباطية سالبة دالة إحصائياً بين سلوك التنمر وبُعد مركز الضبط، كما استطاعت متغيرات (العُصابية، الإنبساطية، المقبولية، الإنفتاح على الخبرات، التعاطف، الوعى بالذات، تحفيز الذات) التنبؤ بسلوك التنمر لدى أفراد العينة. <br/>أدوات الدراسة: مقياس سلوك التنمر المدرسى من إعداد الباحثة لطلاب المرحلة الثانوية، مقياس العوامل الخمس الكبرى للشخصية إعداد نزار محمد الزغبي (2009) ، مقياس الذكاء العاطفى الوجدانى إعداد عرفات محمد العمله (2019)، مقياس الصمود الأكاديمى إعداد محمد على إبراهيم نعمة الله (2022)<br/>عينة الدراسة: (٣07) طالباً بالمرحلة الثانویة بواقع (110) ذكور، (198) إناث، ولقد وزعت عينة الدراسة على طلاب المرحلة الثانوية على المتخصصين (العلمي) بواقع (164) طالباً، و(الأدبى) بواقع (143) طالب، ووزع أفراد العينة على الصفوف الثلاثة بالمرحلة الثانوية بواقع (121) طالب بالصف الأول الثانوى، (146) بالصف الثانى الثانوى، (40) بالصف الثالث الثانوى |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The current study aimed to predict the relationship between Bullying behavior and each of Big Five Personality Traits, Emotional Intelligence and Academic Resilience, The study's sample consists of (307) male and female students at the secondary level, The study used Bullying behavior school scale (prepared by the researcher), the big five personality traits scale, Emotional and Affective Intelligence scale, Academic Resilience scale, The results of the study indicated that there is a positive, statistically significant correlation between bullying behavior and the dimension of neuroticism. There is a statistically significant negative correlation between bullying behavior and each of the personality dimensions (extroversion, conscientiousness, agreeableness, openness to experience), and the dimensions of emotional intelligence (self-awareness, emotion management, self-motivation, empathy, social skills). There is a statistically significant relationship between bullying behavior and each of the dimensions of academic resilience (academic perseverance, planning for the future, self-efficacy, low anxiety), and there is no statistically significant negative correlation between bullying behavior and the locus of control dimension. The predictors of bullying behavior were (neuroticism, extroversion, agreeableness, openness to experience, empathy, self-awareness, self-motivation. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | علم النفس التربوي |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | سلوك التنمر |
| -- | العوامل الخمس الكبرى للشخصية |
| -- | الذكاء الانفعالي |
| -- | مقياس الصمود الأكاديمى |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | سوسن إبراهيم أبو العلا شلبي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | ميهان حمدي محمد مصطفى |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | أحمد علي بديوي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | منال عبد النعيم طه |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | سوسن إبراهيم أبو العلا شلبي |
| -- | ميهان حمدي محمد مصطفى |
| -- | أحمد علي بديوي |
| -- | منال عبد النعيم طه |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم علم نفس تربوى |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 20.05.2025 | 32080 | Cai01.23.09.M.Sc.2024.من.س | 01010100032080000 | 20.05.2025 | 20.05.2025 | Thesis |