دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري في ضوء الاتجاهات العالمية : (Record no. 172220)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06147namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250524132030.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250520s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.94
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.94
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.02.Ph.D.2024.مؤ.د
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،مؤمن عبد الحميد أحمد محمد الخطيب
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري في ضوء الاتجاهات العالمية :
Remainder of title تصور مقترح /
Statement of responsibility, etc. إعداد الباحث مؤمن عبد الحميد أحمد محمد الخطيب؛ إشراف أ.د. نادية يوسف جمال الدين، أ.د. أيسم سعد محمدي محمود.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Inclusion of children with autism in egyptian public education in the light of international trends :
Remainder of title Suggested perception /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 236 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 210-236.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الرسالة إلى تعرف واقع دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري في ضوء الاتجاهات العالمية – تصور مقترح – واستخدم البحث المنهج المختلط، حيث أن دمج التلاميذ بالمدارس العامة يمكن رصده من خلال عمل أداة الاستبانة والتي قام الباحث بتصميمها لتعرف واقع دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري, وأداة الملاحظة بأنواعها والمقابلات المقننة, وعلى أساس ما سبق تم التوصل إلى تصور مقترح لتفعيل دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري، وأظهرت نتائج البحث أن أهم المعوقات التي تواجه دمج أطفال التوحد مع أقرانهم بمدارس التعليم العام. <br/>1- الافتقار لبرامج التوعية اللازمة لتهيئة جميع العاملين بالمدرسة لاستقبال الأطفال التوحديين. 2- قلة التواصل بين المدرسة وأولياء الأمور للتغلب على المشكلات التى تواجه ابنائهم من ذوى التوحد. كما أظهرت نتائج البحث في أن أهم متطلبات دمج أطفال التوحد مع أقرانهم بمدارس التعليم العام:<br/>1- تحديد مدى أهلية واستعداد الطفل من ذوي التوحد للدمج. 2- تشخيص حالة الطفل من ذوى التوحد، وإلحاقه بالمستوى الدراسي المناسب لدرجة إعاقته.<br/>3- تجهيز ملف خاص بالطفل من ذوى التوحد يتضمن تقارير عن حالته من ذوي التخصص 4- جعل المناهج ذات مرجعية مجتمعية، بحيث تساعد هؤلاء الأطفال للتعايش مع المجتمع الذى يعيشون فيه. 5- توفير برامج تربوية فردية بالمدرسة لكل طالب توحدي تلبى احتياجاته الفردية.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The thesis aimed to identify the reality of the integration of autistic children in Egyptian public education schools in the light of global trends - a proposed conception - and the research used the mixed curriculum, as the integration of students in public schools can be monitored through the work of the questionnaire tool, which the researcher designed to know the reality of the integration of autistic children in Egyptian public education schools, and the observation tool of all kinds and codified interviews, and on the basis of the above, a proposed conception was reached to activate the integration of autistic children in Egyptian public education schools, and the results of the research showed that the most important Obstacles facing the integration of autistic children with their peers in general education schools. 1- Lack of awareness programs to prepare all school staff to receive autistic children. 2- Lack of communication between the school and parents to overcome the problems facing their children with autism. The results of the research also showed that the most important requirements for integrating autistic children with their peers in general education schools: 1- Determining the eligibility and readiness of the child with autism for inclusion. 2- Diagnosing the case of the child with autism, and enrolling him in the appropriate academic level to the degree of his disability. 3- Preparing a file for the child with autism that includes reports on his condition of specialists 4- Making curricula with a societal reference, so that they help these children to coexist with the society in which they live. 5- Providing individual educational programs at the school for each autistic student that meets his individual needs.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الاطفال الشواذ
Source of heading or term qrmak
General subdivision رعاية
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الدمج
-- التوحد
-- أطفال التوحد، مدارس الدمج بالتعليم العام المصري
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name نادية يوسف جمال الدين
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أيسم سعد محمدي محمود
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body نادية يوسف جمال الدين
-- أيسم سعد محمدي محمود
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم أصول التربية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 20.05.2025 32084 Cai01.23.02.Ph.D.2024.مؤ.د 01010100032084000 20.05.2025 20.05.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library