دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري في ضوء الاتجاهات العالمية : (Record no. 172220)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06147namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250524132030.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250520s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 371.94 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 371.94 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.02.Ph.D.2024.مؤ.د |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،مؤمن عبد الحميد أحمد محمد الخطيب |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري في ضوء الاتجاهات العالمية : |
| Remainder of title | تصور مقترح / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحث مؤمن عبد الحميد أحمد محمد الخطيب؛ إشراف أ.د. نادية يوسف جمال الدين، أ.د. أيسم سعد محمدي محمود. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Inclusion of children with autism in egyptian public education in the light of international trends : |
| Remainder of title | Suggested perception / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 236 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 210-236. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الرسالة إلى تعرف واقع دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري في ضوء الاتجاهات العالمية – تصور مقترح – واستخدم البحث المنهج المختلط، حيث أن دمج التلاميذ بالمدارس العامة يمكن رصده من خلال عمل أداة الاستبانة والتي قام الباحث بتصميمها لتعرف واقع دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري, وأداة الملاحظة بأنواعها والمقابلات المقننة, وعلى أساس ما سبق تم التوصل إلى تصور مقترح لتفعيل دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري، وأظهرت نتائج البحث أن أهم المعوقات التي تواجه دمج أطفال التوحد مع أقرانهم بمدارس التعليم العام. <br/>1- الافتقار لبرامج التوعية اللازمة لتهيئة جميع العاملين بالمدرسة لاستقبال الأطفال التوحديين. 2- قلة التواصل بين المدرسة وأولياء الأمور للتغلب على المشكلات التى تواجه ابنائهم من ذوى التوحد. كما أظهرت نتائج البحث في أن أهم متطلبات دمج أطفال التوحد مع أقرانهم بمدارس التعليم العام:<br/>1- تحديد مدى أهلية واستعداد الطفل من ذوي التوحد للدمج. 2- تشخيص حالة الطفل من ذوى التوحد، وإلحاقه بالمستوى الدراسي المناسب لدرجة إعاقته.<br/>3- تجهيز ملف خاص بالطفل من ذوى التوحد يتضمن تقارير عن حالته من ذوي التخصص 4- جعل المناهج ذات مرجعية مجتمعية، بحيث تساعد هؤلاء الأطفال للتعايش مع المجتمع الذى يعيشون فيه. 5- توفير برامج تربوية فردية بالمدرسة لكل طالب توحدي تلبى احتياجاته الفردية. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The thesis aimed to identify the reality of the integration of autistic children in Egyptian public education schools in the light of global trends - a proposed conception - and the research used the mixed curriculum, as the integration of students in public schools can be monitored through the work of the questionnaire tool, which the researcher designed to know the reality of the integration of autistic children in Egyptian public education schools, and the observation tool of all kinds and codified interviews, and on the basis of the above, a proposed conception was reached to activate the integration of autistic children in Egyptian public education schools, and the results of the research showed that the most important Obstacles facing the integration of autistic children with their peers in general education schools. 1- Lack of awareness programs to prepare all school staff to receive autistic children. 2- Lack of communication between the school and parents to overcome the problems facing their children with autism. The results of the research also showed that the most important requirements for integrating autistic children with their peers in general education schools: 1- Determining the eligibility and readiness of the child with autism for inclusion. 2- Diagnosing the case of the child with autism, and enrolling him in the appropriate academic level to the degree of his disability. 3- Preparing a file for the child with autism that includes reports on his condition of specialists 4- Making curricula with a societal reference, so that they help these children to coexist with the society in which they live. 5- Providing individual educational programs at the school for each autistic student that meets his individual needs. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الاطفال الشواذ |
| Source of heading or term | qrmak |
| General subdivision | رعاية |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | الدمج |
| -- | التوحد |
| -- | أطفال التوحد، مدارس الدمج بالتعليم العام المصري |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | نادية يوسف جمال الدين |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | أيسم سعد محمدي محمود |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | نادية يوسف جمال الدين |
| -- | أيسم سعد محمدي محمود |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم أصول التربية |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 20.05.2025 | 32084 | Cai01.23.02.Ph.D.2024.مؤ.د | 01010100032084000 | 20.05.2025 | 20.05.2025 | Thesis |