" أثر برنامج للتفكير البصري في تنمية ما وراء الإبداع والمهارات الفنية واليدوية والدافع للإنجاز لدي تلميذات المرحلة الإعدادية ( مجودات – مجددات )" / (Record no. 172694)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05586namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250622131359.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250622s2024 ua ao||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 373.236
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 373.236
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.09.Ph.D.2024.عب.ا
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number عبير سعيد السيد جمعة ،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title " أثر برنامج للتفكير البصري في تنمية ما وراء الإبداع والمهارات الفنية واليدوية والدافع للإنجاز لدي تلميذات المرحلة الإعدادية ( مجودات – مجددات )" /
Statement of responsibility, etc. إعداد الباحثة عبير سعيد السيد جمعة؛ تحت اشراف ا.د/مني حسن السيد بدوي، ا.د/ أماني سعيدة سيد ابراهيم ، ا.د/خيرية محمد عبد العزيز .
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Meta creativity, Technical and manual skills, and Achievement motivation for Student at Middle school (adaptors – innovators)
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 288 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 192-211.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. مستخلص البحث : التفكير البصري قدرة عقلية مرتبطة بالجوانب الحسية التي تعتمد على الحواس وتقوم على عمليتي (الرؤية – التخيل) التي لها دور كبير في التعليم والتعلم واثراء العملية التعليمية وتنمية العديد من المهارات الفنية والأدائية و الابتكارية فهو يتعامل مع الصور والأشكال والرسوم الواقعية والتخيلية .<br/>يهدف البحث الحالي إلى : التعرف على أثر برنامج للتفكير البصري في تنمية ما وراء الإبداع والمهارات الفنية واليدوية والدافع للإنجاز لدى تلميذات المرحلة الإعدادية( مجودات – مجددات)<br/>أدوات البحث :<br/>1. مقياس الأسلوب الإبداعي (ايمن عامر ،2002)<br/>2. مقياس التفكير البصري ( إعداد الباحثة )<br/>3. مقياس ما وراء الإبداع ( إعداد الباحثة )<br/>4. مقياس المهارات الفنية واليدوية ( إعداد الباحثة ) <br/>5. مقياس الدافع للإنجاز (فاروق عبد الفتاح موسي ،2003) <br/><br/>عينة البحث : تمثلت عينة الدراسة في عدد ( 42 ) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي تم اختيارهن بين عدد ( 259) من تلميذات الصف الأول وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين :-<br/>- مجموعة ضابطة( 21) تلميذة تم تقسيمها إلى (11 ) تلميذة مجودات ، (10) مجددات. <br/>- مجموعة تجريبية (21) تم تقسيمها إلى (11) تلميذة مجودات ، (10) مجددات<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Visual thinking is a mental ability linked to the sensory aspects that depend on the senses and is based on the two processes (vision - imagination), which have a major role in teaching and learning, enriching the educational process, and developing many artistic, performance, and innovative skills. It deals with real and imaginative images, shapes, and drawings.<br/>The current research aims to: identify the effect of a visual thinking program in developing beyond creativity, artistic and manual skills, and motivation for achievement among middle school female students (adaptors - innovator)<br/>search tools: <br/>. Creative Style Scale (Ayman Amer, 2002)<br/>Visual thinking scale (prepared by the researcher)<br/>Meta-creativity scale (prepared by the researcher)<br/>Technical and manual skills scale (prepared by the researcher) <br/>Achievement Motivation Scale (Farouk Abdel Fattah Musa, 2003)<br/>Research sample: The study sample consisted of (42) first-grade female students who were chosen from among (259) first-grade female students. The sample was divided into two groups: -<br/>- A control group of (21) (11) adaptors - and (10) innovator <br/>- An experimental group (21) (11) adaptor and (10) innovator<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element علم نفس تربوي
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التفكير البصري
-- ما وراء الإبداع
-- المهارات الفنية واليدوية
-- الأسلوب الإبداعي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name مني حسن السيد بدوي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أماني سعيدة سيد ابراهيم
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name خيرية محمد عبد العزيز
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2023
Supervisory body مني حسن السيد بدوي
-- أماني سعيدة سيد ابراهيم
-- خيرية محمد عبد العزيز
Discussion body محمد محمد فتح الله
-- عاصم عبد المجيد كامل
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم علم النفس التربوي
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 22.06.2025 32173 Cai01.23.09.Ph.D.2024.عب.ا 01010100032173000 22.06.2025 22.06.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library