" أثر برنامج للتفكير البصري في تنمية ما وراء الإبداع والمهارات الفنية واليدوية والدافع للإنجاز لدي تلميذات المرحلة الإعدادية ( مجودات – مجددات )" / (Record no. 172694)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 05586namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250622131359.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250622s2024 ua ao||frm||| 000 0 ara d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 373.236 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 373.236 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.09.Ph.D.2024.عب.ا |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | عبير سعيد السيد جمعة ، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | " أثر برنامج للتفكير البصري في تنمية ما وراء الإبداع والمهارات الفنية واليدوية والدافع للإنجاز لدي تلميذات المرحلة الإعدادية ( مجودات – مجددات )" / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحثة عبير سعيد السيد جمعة؛ تحت اشراف ا.د/مني حسن السيد بدوي، ا.د/ أماني سعيدة سيد ابراهيم ، ا.د/خيرية محمد عبد العزيز . |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Meta creativity, Technical and manual skills, and Achievement motivation for Student at Middle school (adaptors – innovators) |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024 |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 288 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 192-211. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | مستخلص البحث : التفكير البصري قدرة عقلية مرتبطة بالجوانب الحسية التي تعتمد على الحواس وتقوم على عمليتي (الرؤية – التخيل) التي لها دور كبير في التعليم والتعلم واثراء العملية التعليمية وتنمية العديد من المهارات الفنية والأدائية و الابتكارية فهو يتعامل مع الصور والأشكال والرسوم الواقعية والتخيلية .<br/>يهدف البحث الحالي إلى : التعرف على أثر برنامج للتفكير البصري في تنمية ما وراء الإبداع والمهارات الفنية واليدوية والدافع للإنجاز لدى تلميذات المرحلة الإعدادية( مجودات – مجددات)<br/>أدوات البحث :<br/>1. مقياس الأسلوب الإبداعي (ايمن عامر ،2002)<br/>2. مقياس التفكير البصري ( إعداد الباحثة )<br/>3. مقياس ما وراء الإبداع ( إعداد الباحثة )<br/>4. مقياس المهارات الفنية واليدوية ( إعداد الباحثة ) <br/>5. مقياس الدافع للإنجاز (فاروق عبد الفتاح موسي ،2003) <br/><br/>عينة البحث : تمثلت عينة الدراسة في عدد ( 42 ) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي تم اختيارهن بين عدد ( 259) من تلميذات الصف الأول وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين :-<br/>- مجموعة ضابطة( 21) تلميذة تم تقسيمها إلى (11 ) تلميذة مجودات ، (10) مجددات. <br/>- مجموعة تجريبية (21) تم تقسيمها إلى (11) تلميذة مجودات ، (10) مجددات<br/> |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | Visual thinking is a mental ability linked to the sensory aspects that depend on the senses and is based on the two processes (vision - imagination), which have a major role in teaching and learning, enriching the educational process, and developing many artistic, performance, and innovative skills. It deals with real and imaginative images, shapes, and drawings.<br/>The current research aims to: identify the effect of a visual thinking program in developing beyond creativity, artistic and manual skills, and motivation for achievement among middle school female students (adaptors - innovator)<br/>search tools: <br/>. Creative Style Scale (Ayman Amer, 2002)<br/>Visual thinking scale (prepared by the researcher)<br/>Meta-creativity scale (prepared by the researcher)<br/>Technical and manual skills scale (prepared by the researcher) <br/>Achievement Motivation Scale (Farouk Abdel Fattah Musa, 2003)<br/>Research sample: The study sample consisted of (42) first-grade female students who were chosen from among (259) first-grade female students. The sample was divided into two groups: -<br/>- A control group of (21) (11) adaptors - and (10) innovator <br/>- An experimental group (21) (11) adaptor and (10) innovator<br/> |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | علم نفس تربوي |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | التفكير البصري |
| -- | ما وراء الإبداع |
| -- | المهارات الفنية واليدوية |
| -- | الأسلوب الإبداعي |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | مني حسن السيد بدوي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | أماني سعيدة سيد ابراهيم |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | خيرية محمد عبد العزيز |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2023 |
| Supervisory body | مني حسن السيد بدوي |
| -- | أماني سعيدة سيد ابراهيم |
| -- | خيرية محمد عبد العزيز |
| Discussion body | محمد محمد فتح الله |
| -- | عاصم عبد المجيد كامل |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم علم النفس التربوي |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Nadia |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 22.06.2025 | 32173 | Cai01.23.09.Ph.D.2024.عب.ا | 01010100032173000 | 22.06.2025 | 22.06.2025 | Thesis |