header

فاعلية إستراتيجية المحاولات المنفصلة فى تنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد فى مرحلة الروضة / (Record no. 172838)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05480namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250701115238.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250701s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.94
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.94
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.26.03.Ph.D.2024.اح.ف
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number أحمد مصطفى يوسف البيك ،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title فاعلية إستراتيجية المحاولات المنفصلة فى تنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد فى مرحلة الروضة /
Statement of responsibility, etc. رسالة مقدمة من الباحث أحمد مصطفى يوسف البيك ؛ اشراف أ.د. هند إسماعيل إمبابي أ.م.د. إيمان أحمد خليل .
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The effectiveness of the discrete trial training strategy in developing language skills in children with autism spectrum disorder in the kindergarten stage
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 189صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 165-178.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية استراتيجية المحاولات المنفصلة في تنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مرحلة الروضة، تكونت عينة الدراسة من (10) أطفال من ذوي اضطراب طيف التوحد (6) من الذكور و(4) من الإناث، وتراوحت أعمارهم الزمنية من (5-7) سنوات بمركز بورتاج للأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة بشبين القناطر بمحافظة القليوبية، واشتملت أدوات الدراسة على التالي: مقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدة اضطراب طيف التوحد الإصدار الثالث(تعريب عادل عبد الله، عبير أبو المجد،2020)، مقياس المهارات اللغوية (إعداد الباحث)، برنامج قائم على استراتيجية المحاولات المنفصلة لتنمية المهارات اللغوية للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مرحلة الروضة(إعداد الباحث)، وأظهرت الدراسة فاعلية البرنامج القائم على استراتيجية المحاولات المنفصلة في تنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مرحلة الروضة، كما توصي الدراسة الحالية بأهمية استخدام استراتيجية المحاولات المنفصلة في تنمية قدرات ومهارات الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد وخاصة المهارات اللغوية التي تساعد هؤلاء الأطفال في التواصل مع المجتمع
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The current study aimed to reveal the effectiveness of the discrete trial training strategy in developing the language skills of children with autism spectrum disorder in the kindergarten stage. The study sample consisted of (10) children with autism spectrum disorder (6) boys and (4) girls, and their ages ranged A period of (5-7) years at the Portage Center for Children with Special Needs, Shebin al-Qanater, Qalyubia Governorate. The study tools included the following: Gilliam Rating Scale for Diagnosing the Symptoms and Severity of Autism Spectrum Disorder, Third Edition (Arabized by Adel Abdullah, Abeer Abu Al-Majd, 2020), Language Skills Scale (prepared by the researcher), a program based on the strategy of discrete trial training to develop the language skills of children with autism spectrum disorder in the kindergarten stage (prepared by the researcher), The study showed the effectiveness of a program based on the strategy of discrete trail training to develop the language skills of children with autism spectrum disorder in the kindergarten stage. The current study also recommends the importance of using the discrete attempts strategy in developing the abilities and skills of children with autism spectrum disorder, especially the linguistic skills that help these children in Communication with the community.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term استراتيجية المحاولات المنفصلة
-- المهارات اللغوية
-- اضطراب طيف التوحد
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name هند إسماعيل إمبابي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name إيمان أحمد خليل
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date :24/7/2024
Supervisory body هند إسماعيل إمبابي
-- إيمان أحمد خليل
Discussion body إيهاب الببلاوي
-- نهى محمود الزيات
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية التربية للطفولة المبكرة
Department قسم العلوم النفسية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 01.07.2025 32124 Cai01.26.03.Ph.D.2024.اح.ف 01010100032124000 01.07.2025 01.07.2025 Thesis
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library