فاعلية برنامج إرشادى لتنمية التفكير المنطقى لدى الاطفال المتاخرين لغوياً / (Record no. 172848)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 05592namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250714113845.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250701s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 371.914 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 371.914 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.26.03.Ph.D.2024.لم.ف |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | لمياء إبراهيم إسماعيل محمود ، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | فاعلية برنامج إرشادى لتنمية التفكير المنطقى لدى الاطفال المتاخرين لغوياً / |
| Statement of responsibility, etc. | رسالة مقدمة من الباحثة لمياء إبراهيم إسماعيل محمود ؛ اشراف أ.د. شحاتة سليمان محمد ؛ أ.د. هند إسماعيل إمبابي. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Effectiveness of a counseling program for developing logical thinking among linguistically delayed children |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024 |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 135صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 115-124. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج لتنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين القائم على القياسين القبلى والبعدى ، طبقت على عينة من الأطفال المتأخرين لغوياً فى عمر ما قبل المدرسة من (4-7) أعوام وعددهم (40) طفلا من (الذكور والإناث) تم إختيارهم والتأكد من تجانسهم من حيث العمر الزمنى ومستوى الذكاء والتأخر اللغوى والتقكير المنطقى ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة, كل منهما (20) طفلاً ، واستخدمت الدراسة مقياس ستانفورد بينيه (الصورة الخامسة) لقياس مستوى الذكاء(إعداد صفوت فرج، 2010), وإختبار اللوتس الألكترونى لقياس مستوى التأخر اللغوى(إعداد محمود عثمان، 2015) ،ومقياس التفكير المنطقى لطفل الروضه (إعداد فوزية النجاحى،2005) لقياس مستوى التفكير المنطقى، وبرنامج إرشادى لتنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً (إعداد الباحثة) وأظهرت النتائج فاعلية البرنامج الإرشادى فى تنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً وتوصى الدراسة بأهمية الاعتماد على البرامج الإرشادية كركيزة هامة فى تنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | This study aimed to test the effectiveness of a new program prepared to develop the logical thinking among the normal children suffer from linguistic delay. The studied sample consisted of forty (40) children suffer from linguistic delay included male and female having 4 – 7 years old, divided into two groups (excremental and control). The measurements of logical thinking for the children sample before and after the application of the tested program were done according to the Quasi- experimental method (two groups). The statistical descriptive method was applied using the Stanford Bennie intelligence scale (5th edit) done by Safwat farag 2010. As well as the scale of electronic lotus for language (Mahmoud Osman 2015) was used. Also, the logical thinking test done by Fawzia El-Nagahy (2005) was used to evaluate the logical thinking for the children sample, and finally the new program prepared to develop the logical thinking between the normal children suffer from linguistic delay (prepared by the researcher). The results obtained illustrated that; the logical thinking of children of the experimental group was higher significantly comparing with the control group. So, the new tested program succeeded to develop the logical thinking significantly for the children suffer from linguistic delay. It is recommended that using of tested program and others have the same ability to develop the logical thinking for the normal children suffer from linguistic delay |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الطلاب المعاقون |
| Source of heading or term | qrmak |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الاطفال الشواذ |
| Source of heading or term | qrmak |
| General subdivision | تعليم |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | التفكير المنطقى |
| -- | البرنامج الإرشادى |
| -- | الأطفال المتأخرين لغويا |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | شحاتة سليمان محمد |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | هند إسماعيل إمبابي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 28/5/2024 |
| Supervisory body | شحاتة سليمان محمد |
| -- | هند إسماعيل إمبابي |
| Discussion body | أشرف أحمد عبدالقادر |
| -- | نهى محمود الزيات |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كليةالتربية للطفولة المبكرة |
| Department | قسم العلوم النفسية |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Nadia |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 01.07.2025 | 32120 | Cai01.26.03.Ph.D.2024.لم.ف | 01010100032120000 | 01.07.2025 | 01.07.2025 | Thesis |