فاعلية برنامج إرشادى لتنمية التفكير المنطقى لدى الاطفال المتاخرين لغوياً / (Record no. 172848)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05592namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250714113845.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250701s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.914
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.914
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.26.03.Ph.D.2024.لم.ف
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number لمياء إبراهيم إسماعيل محمود ،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title فاعلية برنامج إرشادى لتنمية التفكير المنطقى لدى الاطفال المتاخرين لغوياً /
Statement of responsibility, etc. رسالة مقدمة من الباحثة لمياء إبراهيم إسماعيل محمود ؛ اشراف أ.د. شحاتة سليمان محمد ؛ أ.د. هند إسماعيل إمبابي.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Effectiveness of a counseling program for developing logical thinking among linguistically delayed children
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 135صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 115-124.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج لتنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين القائم على القياسين القبلى والبعدى ، طبقت على عينة من الأطفال المتأخرين لغوياً فى عمر ما قبل المدرسة من (4-7) أعوام وعددهم (40) طفلا من (الذكور والإناث) تم إختيارهم والتأكد من تجانسهم من حيث العمر الزمنى ومستوى الذكاء والتأخر اللغوى والتقكير المنطقى ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة, كل منهما (20) طفلاً ، واستخدمت الدراسة مقياس ستانفورد بينيه (الصورة الخامسة) لقياس مستوى الذكاء(إعداد صفوت فرج، 2010), وإختبار اللوتس الألكترونى لقياس مستوى التأخر اللغوى(إعداد محمود عثمان، 2015) ،ومقياس التفكير المنطقى لطفل الروضه (إعداد فوزية النجاحى،2005) لقياس مستوى التفكير المنطقى، وبرنامج إرشادى لتنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً (إعداد الباحثة) وأظهرت النتائج فاعلية البرنامج الإرشادى فى تنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً وتوصى الدراسة بأهمية الاعتماد على البرامج الإرشادية كركيزة هامة فى تنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study aimed to test the effectiveness of a new program prepared to develop the logical thinking among the normal children suffer from linguistic delay. The studied sample consisted of forty (40) children suffer from linguistic delay included male and female having 4 – 7 years old, divided into two groups (excremental and control). The measurements of logical thinking for the children sample before and after the application of the tested program were done according to the Quasi- experimental method (two groups). The statistical descriptive method was applied using the Stanford Bennie intelligence scale (5th edit) done by Safwat farag 2010. As well as the scale of electronic lotus for language (Mahmoud Osman 2015) was used. Also, the logical thinking test done by Fawzia El-Nagahy (2005) was used to evaluate the logical thinking for the children sample, and finally the new program prepared to develop the logical thinking between the normal children suffer from linguistic delay (prepared by the researcher). The results obtained illustrated that; the logical thinking of children of the experimental group was higher significantly comparing with the control group. So, the new tested program succeeded to develop the logical thinking significantly for the children suffer from linguistic delay. It is recommended that using of tested program and others have the same ability to develop the logical thinking for the normal children suffer from linguistic delay
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الطلاب المعاقون
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الاطفال الشواذ
Source of heading or term qrmak
General subdivision تعليم
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التفكير المنطقى
-- البرنامج الإرشادى
-- الأطفال المتأخرين لغويا
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name شحاتة سليمان محمد
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name هند إسماعيل إمبابي
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 28/5/2024
Supervisory body شحاتة سليمان محمد
-- هند إسماعيل إمبابي
Discussion body أشرف أحمد عبدالقادر
-- نهى محمود الزيات
Universities جامعة القاهرة
Faculties كليةالتربية للطفولة المبكرة
Department قسم العلوم النفسية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 01.07.2025 32120 Cai01.26.03.Ph.D.2024.لم.ف 01010100032120000 01.07.2025 01.07.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library