دوافع استخدام الشباب الإماراتي لشبكات التواصل الاجتماعي وتأثيرها على ترسيخ قيم الانتماء والمواطنّة / (Record no. 173052)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 08882namaa22004091i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250714111351.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250714s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 302.23
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 302.23
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.01.Ph.D.2024.أح.د
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،أحمد محمد العفاري
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title دوافع استخدام الشباب الإماراتي لشبكات التواصل الاجتماعي وتأثيرها على ترسيخ قيم الانتماء والمواطنّة /
Statement of responsibility, etc. إعـــــــــــــداد الباحث أحمد محمد العفاري؛ إشـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــراف الأستاذة الدكتورة / نشوة عقل.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Motivations for emirati youth’s use of social media and their impact on consolidating the values of belonging and citizenship /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 242 ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 198-221 .
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. يتمثل الهدف الرئيسي لهذه الدراسة في التعرف على دوافع استخدام الشباب الإماراتي لشبكات التواصل الاجتماعي وتأثيرها على ترسيخ قيم الانتماء والمواطنّة، استخدمت الدراسة منهج المسح بشقيه التحليلي والميداني، من خلال صحيفة تحليل مضمون على عينة من مواقع الصفحات الرسمية لبعض وزرات دولة الإمارات والأقرب لتقديم محتوى مرتبط بقيم الانتماء والمواطنة على الفيسبوك والانستجرام والتويتر (منصة X) تمثلت في وزارة الثقافة والشباب ووزارة التربية والتعليم ووزارة تنمية المجتمع، خلال فترة التحليل والتى امتدت من بداية شهر اكتوبر 2022 الى نهاية شهر ديسمبر 2022، بينما طبقت الدراسة الميدانية على عينة من الشباب الاماراتي قوامها 400 مفردة، وتوصلت الدراسة الى عدة نتائج أهمها: نتائج الدراسة التحليلية: 1. اتفقت الشبكات الثلاثة أن قالب الاعلان (حملات التسويق لخدمات المنظمة ) جاء في مقدمة القوالب الفنية يليها الاخبار ثم حملات إعلامية (الارشادات) يليها التقارير المصورة و التحليليلات واللقاءات التليفزيونية . 2. جاء هدف (تقديم وعرض خدمات المنظمة) في مقدمة الاهداف التى سعت لها منشورات الوزارات الثلاثة بالمواقع الثلاثة يليها هدف (تدعيم انتماء الجمهور وغرس قيم المواطنة) ثم هدف (دعم الاتصال التفاعلي بين المؤسسة والجمهور) . 3. جاء "حب الوطن" في مقدمة القيم التى تسعى الصفحات الرسمية للوزارات الى غرسها في نفوس الشباب في المواقع الثلاثة، يليها التشجيع على العمل التطوعي ثم الحفاظ على الأمن والامن يليها الفخر بالاصول العربية واحترام الاخر وحب النظام ونبذ العنف. نتائج الدراسة الميدانية: • توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين معدلات استخدام الشباب الإماراتي (عينة الدِّرَاسَةِ) لشبكات التواصل الاجتماعي، واتجاهاتهم نحو غرس قيم الانتماء والمواطنة • توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين معدلات استخدام الشباب الإماراتي (عينة الدِّرَاسَةِ) لشبكات التواصل الاجتماعي في متابعة القضايا الاجتماعية والسياسية، والتأثيرات الناتجة عن هذا الاستخدام نحو غرس قيم الانتماء والمواطنة • توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين دوافع استخدام الشباب الإماراتي (عينة الدِّرَاسَةِ) لشبكات التواصل الاجتماعي، والتأثيرات الناتجة عن هذا الاستخدام نحو غرس قيم الانتماء والمواطنة. • توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين معدلات استخدام الشباب الإماراتي (عينة الدِّرَاسَةِ) لشبكات التواصل الاجتماعي، ومستوى الاهتمام بالتفاعل على غرس قيم الانتماء والمواطنة عبر شبكات التواصل الاجتماعي
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The main objective of this study is to identify the motives of Emirati youth to use social media networks and their impact on consolidating the values of belonging and citizenship. The study used the survey method in its analytical and field aspects, through a content analysis sheet on a sample of the official pages of some ministries of the UAE and the closest to providing content related to the values of belonging and citizenship on Facebook, Instagram and Twitter (Platform X), represented by the Ministry of Culture and Youth, the Ministry of Education and the Ministry of Community Development, during the analysis period, which extended from the beginning of October 2022 to the end of December 2022, while the field study was applied to a sample of Emirati youth consisting of 400 individuals. The study reached several results, the most important of which are: Results of the analytical study: - The three networks agreed that the advertising format (marketing campaigns for the organization's services) came at the forefront of the artistic formats, followed by news, then media campaigns (guidelines), followed by video reports, analyses and television interviews. - The goal of (presenting and displaying the organization's services) came at the forefront of the goals sought by the posts of the three ministries on the three sites, followed by the goal of (strengthening the public's belonging and instilling the values of citizenship), then the goal of (supporting interactive communication between the institution and the public). - "Love of the homeland" came at the forefront of the values that the official pages of the ministries seek to instill in the souls of young people on the three sites, followed by encouraging volunteer work, then maintaining security and safety, followed by pride in Arab origins, respect for others, love of order, and rejection of violence. Field study results: - There is a statistically significant correlation between the rates of use of social media networks by Emirati youth (study sample) and their attitudes towards instilling the values of belonging and citizenship. - There is a statistically significant correlation between the rates of use of social media networks by Emirati youth (study sample) to follow social and political issues, and the effects resulting from this use towards instilling the values of belonging and citizenship - There is a statistically significant correlation between the motives for Emirati youth (study sample) to use social media networks, and the effects resulting from this use towards instilling the values of belonging and citizenship. - There is a statistically significant correlation between the rates of use of social media networks by Emirati youth (study sample) and the level of interest in interacting to instill the values of belonging and citizenship through social media networks.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element وسائط الاتصال
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term المواطنة الرقمية
-- الانتماء الوطني
-- المجال العام
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name نشوة عقل
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body نشوة عقل
Discussion body هويدا مصطفى
-- سمير سعيد فرج
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الإعلام
Department قسم الصحافة
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 14.07.2025 32257 Cai01.15.01.Ph.D.2024.أح.د 01010100032257000 14.07.2025 14.07.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library