الصمود كمتغير وسيط للعلاقة بين الاغتراب النفسي والتوافق النفسي والاجتماعي لدى طلاب الجامعة ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة / (Record no. 173227)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 05945namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250810112458.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250730b2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 378 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 378 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.04.M.Sc.2024.أح.ص |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،أحمد لطفي عبد الحميد يوسف حبش |
| Preparation | إعداد. |
| 245 12 - TITLE STATEMENT | |
| Title | الصمود كمتغير وسيط للعلاقة بين الاغتراب النفسي والتوافق النفسي والاجتماعي لدى طلاب الجامعة ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة / |
| Statement of responsibility, etc. | مقدمه من الباحث أحمد لطفي عبد الحميد يوسف حبش؛ تحت اشراف أ.د. منال عبد النعيم محمد طه، د. نفيـســة فــوزي عـمـــر. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Resilience as a mediator of the relationship between psychological alienation and psychological and social adjustment among the university students from different educational background / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 103 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 89-94. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الرسالة إلى التحقق من دور الصمود كمتغير وسيط في العلاقة بين الاغتراب النفسي والتوافق النفسي والاجتماعي، وقد تكونت العينة من (٤٣٧) طالب وطالبة من طلبة المرحلة الجامعية بالجامعات المصرية الحكومية والخاصة بمختلف التخصصات النظرية والعملية بواقع (٣٠٠) طالبة، (١٣٧) طالب تتراوح أعمارهم من ١٨ إلى ٢٧ سنة، وانقسمت العينة إلى مجموعتين الأولى من ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة والثانية من ذوي الخلفيات التعليمية المتجانسة، وتم اختبار الفروض على المجموعتين، واستخدم مقياس الاغتراب النفسي (من اعداد الباحث)، ومقياس التوافق النفسي والاجتماعي (من اعداد الباحث)، و مقياس الصمود كونر وديفيدسن ٢٠٠٣ (من ترجمة الباحث)، وقد اشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة دالة احصائيًا بين التوافق النفسي الاجتماعي والصمود في مجموعة الطلاب والطالبات من ذوي الخلفيات التعليمية المتجانسة، وأن الصمود في هذا النموذج لم يتوسط العلاقة بين الاغتراب النفسي والتوافق النفسي والاجتماعي لدى العينة المتجانسة، وأشارت إلى وجود علاقة دالة احصائيًا بين التوافق النفسي الاجتماعي والصمود في مجموعة الطلاب والطالبات من ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة، وأن الصمود يتوسط جزئيًا العلاقة بين الاغتراب النفسي لدى عينة الطلاب ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة أي أنه كلما ارتفع الصمود لدى الطلبة من ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة انخفض شعورهم بالاغتراب الاغتراب النفسي مما يؤثر على ارتفاع التوافق النفسي والاجتماعي لديهم. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | This study aimed to investigate the mediating role of resilience in the relationship between psychological alienation, psychological and social adjustment. The sample consisted of 437 male and female university students from various theoretical and practical specializations in Egyptian government and private universities, aged 18-27 years, The study sample was divided into two groups, the first consisting of individuals with different educational backgrounds, and the second consisting of individuals with homogeneous educational backgrounds. The hypotheses were tested on both groups.The Psychological Alienation Scale (prepared by the researcher), Psychological and Social Adjustment Scale (prepared by the researcher), and Connor-Davidson Resilience Scale (translated by the researcher) were used to collect data. Results showed that resilience plays a mediating role in the relationship between psychological alienation and psychological and social adjustment in the group of students with different educational backgrounds. These findings suggest the importance of resilience in promoting resilience among university students. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | التعليم الجامعى |
| Source of heading or term | qrmak |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | طلبة الجامعات |
| General subdivision | علم نفس |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | الصمود |
| -- | الاغتراب النفسي |
| -- | التوافق النفسي والاجتماعي |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | منال عبد النعيم محمد طه |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | نفيـســة فــوزي عـمـــر |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | منال عبد النعيم محمد طه |
| -- | نفيـســة فــوزي عـمـــر |
| Discussion body | أحمد علي بديوي |
| -- | عمرو رمضان عطايا |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم علم النفس الإرشادي |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 30.07.2025 | 32291 | Cai01.23.04.M.Sc.2024.أح.ص | 01010100032291000 | 30.07.2025 | 30.07.2025 | Thesis |