الصمود كمتغير وسيط للعلاقة بين الاغتراب النفسي والتوافق النفسي والاجتماعي لدى طلاب الجامعة ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة / (Record no. 173227)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05945namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250810112458.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250730b2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 378
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 378
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.04.M.Sc.2024.أح.ص
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،أحمد لطفي عبد الحميد يوسف حبش
Preparation إعداد.
245 12 - TITLE STATEMENT
Title الصمود كمتغير وسيط للعلاقة بين الاغتراب النفسي والتوافق النفسي والاجتماعي لدى طلاب الجامعة ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة /
Statement of responsibility, etc. مقدمه من الباحث أحمد لطفي عبد الحميد يوسف حبش؛ تحت اشراف أ.د. منال عبد النعيم محمد طه، د. نفيـســة فــوزي عـمـــر.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Resilience as a mediator of the relationship between psychological alienation and psychological and social adjustment among the university students from different educational background /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 103 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 89-94.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الرسالة إلى التحقق من دور الصمود كمتغير وسيط في العلاقة بين الاغتراب النفسي والتوافق النفسي والاجتماعي، وقد تكونت العينة من (٤٣٧) طالب وطالبة من طلبة المرحلة الجامعية بالجامعات المصرية الحكومية والخاصة بمختلف التخصصات النظرية والعملية بواقع (٣٠٠) طالبة، (١٣٧) طالب تتراوح أعمارهم من ١٨ إلى ٢٧ سنة، وانقسمت العينة إلى مجموعتين الأولى من ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة والثانية من ذوي الخلفيات التعليمية المتجانسة، وتم اختبار الفروض على المجموعتين، واستخدم مقياس الاغتراب النفسي (من اعداد الباحث)، ومقياس التوافق النفسي والاجتماعي (من اعداد الباحث)، و مقياس الصمود كونر وديفيدسن ٢٠٠٣ (من ترجمة الباحث)، وقد اشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة دالة احصائيًا بين التوافق النفسي الاجتماعي والصمود في مجموعة الطلاب والطالبات من ذوي الخلفيات التعليمية المتجانسة، وأن الصمود في هذا النموذج لم يتوسط العلاقة بين الاغتراب النفسي والتوافق النفسي والاجتماعي لدى العينة المتجانسة، وأشارت إلى وجود علاقة دالة احصائيًا بين التوافق النفسي الاجتماعي والصمود في مجموعة الطلاب والطالبات من ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة، وأن الصمود يتوسط جزئيًا العلاقة بين الاغتراب النفسي لدى عينة الطلاب ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة أي أنه كلما ارتفع الصمود لدى الطلبة من ذوي الخلفيات التعليمية المختلفة انخفض شعورهم بالاغتراب الاغتراب النفسي مما يؤثر على ارتفاع التوافق النفسي والاجتماعي لديهم.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study aimed to investigate the mediating role of resilience in the relationship between psychological alienation, psychological and social adjustment. The sample consisted of 437 male and female university students from various theoretical and practical specializations in Egyptian government and private universities, aged 18-27 years, The study sample was divided into two groups, the first consisting of individuals with different educational backgrounds, and the second consisting of individuals with homogeneous educational backgrounds. The hypotheses were tested on both groups.The Psychological Alienation Scale (prepared by the researcher), Psychological and Social Adjustment Scale (prepared by the researcher), and Connor-Davidson Resilience Scale (translated by the researcher) were used to collect data. Results showed that resilience plays a mediating role in the relationship between psychological alienation and psychological and social adjustment in the group of students with different educational backgrounds. These findings suggest the importance of resilience in promoting resilience among university students.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element التعليم الجامعى
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element طلبة الجامعات
General subdivision علم نفس
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الصمود
-- الاغتراب النفسي
-- التوافق النفسي والاجتماعي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name منال عبد النعيم محمد طه
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name نفيـســة فــوزي عـمـــر
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body منال عبد النعيم محمد طه
-- نفيـســة فــوزي عـمـــر
Discussion body أحمد علي بديوي
-- عمرو رمضان عطايا
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم علم النفس الإرشادي
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 30.07.2025 32291 Cai01.23.04.M.Sc.2024.أح.ص 01010100032291000 30.07.2025 30.07.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library